کاهش نرخ ۹.۳ دهم درصدی طلاق در استان کرمانشاه

با مداخلات روانشناختی مشاوران بهزیستی در سامانه تصمیم، نرخ طلاق استان کرمانشاه در بازه زمانی پنج ساله منتهی به سال ۹۹ با کاهش ۹.۳ دهم درصدی مواجه شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره  کل بهزیستی استان کرمانشاه به نقل از خبرنگار خبرگذاری ایرنا:

طلاق و مُهر پایان بر یک زندگی مشترک که در اکثر مواقع از آن به عنوان یک آسیب اجتماعی یاد می‌شود، پیامدهای زیادی برای فرد و جامعه در عرصه‌های متعددی همچون روحی و روانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به همراه دارد.

زمانی که زوجین با درایت و آگاهی، یک زندگی سالم را شروع کنند بی شک تا پایان عمر در کنار هم و در زیر یک سقف خواهند ماند و به یکدیگر عشق و محبت خواهند ورزید.

اطلاع‌رسانی به جامعه هدف، ارایه خدمات مشاوره‌ای و مداخلات کاملا تخصصی، توانمندسازی و حمایت‌های اجتماعی مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از فروپاشی یک زندگی است.

سازمان بهزیستی یکی از متولیان اصلی سلامت جامعه است، همان گونه که از معنای لغوی آن پیدا است به دنبال تحقق بخشی به دو معنا و مفهوم اساسی ارتقاء سطح سلامت روانی اجتماعی پیشگیری از رخداد مشکلات و اختلالات روانی اجتماعی در سطوح مختلف فردی، خانوادگی و اجتماع است.

کنترل و کاهش طلاق؛ رسالت سازمان بهزیستی

کارشناس دفتر مشاوره اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یکی از رسالت‌های و وظایف محول شده به سازمان بهزیستی، کنترل و کاهش پدیده طلاق است که برای رسیدن به این منظور، استراتژی ها و فعالیت های متنوعی در نظر گرفته شده است.

دکتر «مجید درویشی» افزود: عمده این فعالیت ها توسط روانشناسان و مشاوران دارای مجوز از سازمان بهزیستی انجام می شود.

وی با بیان اینکه اثر بخشی نتایج استراتژی ها و فعالیت های مرتبط با کاهش طلاق سازمان بهزیستی کشور از سه طریق قابل احصا و پیگیری است، که نتایج شاخص های برون داد، نتایج شاخص های نتیجه و شاخص های اثر نهایی(کاهش آمار طلاق) از آن جمله است.

درویشی از توسعه و گسترش مراکز مشاوره، تقویت و ارتقا سطح مشاوران از طریق دوره های بازآموزی، اطلاع رسانی و آگاه سازی، گسترش و توسعه سامانه تصمیم در سطح کشور، آموزش های پیشگیرانه، ارایه مداخلات تخصصی، ارایه و توسعه خدمات مشاوره تلفنی و غیر حضوری، ارایه یارانه های مشاوره، شریک یابی و همکاری مشترک از طریق عقد تفاهم‌نامه با ادارات و  سازمانهایی نظیر دادگستری وزارت بهداشت، صدا و سیما، آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها به عنوان نتایج شاخص های برون داد یاد کرد.

کدام استان‌ها در کاهش طلاق موفق‌تر بوده‌اند؟

این مشاور با اشاره به جدول بررسی تغییرات طلاق کشور از سال ۹۴ تا ۹۸ در کشور گفت: استان‌هایی همچون زنجان با کاهش ۱۵.۵ دهم درصدی، مرکزی با کاهش ۱۲.۴ دهم درصدی و استان کرمانشاه با کاهش ۹.۳ دهم درصدی موفق‌ترین استانها در کاهش طلاق بوده اند.

درویشی ادامه داد: با توجه به اینکه طلاق محصول پیچیدگی ها و متغیرهای بسیاری است که توسط سازمان بهزیستی قابل کنترل و دستکاری نیست اما این آمار می‌تواند امیدوار کننده باشد.

۴۰ کلینیک در سامانه کاهش طلاق کرمانشاه فعال است

در همین راستا یکی از معاونت های اصلی سازمان بهزیستی، با توجه به وجود دو معنا و مفهوم ارتقا و پیشگیری، معاونت پیشگیری است که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های آن سلامت محور و با محوریت سلامت روانی اجتماعی است.

 معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به نتایج شاخص های نتیجه و درصد سازش ها براساس خروجی سامانه تصمیم، گفت: در حال حاضر ۱۱ شهرستان استان کرمانشاه که شهرستان های بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت است، زیر پوشش مداخلات تخصصی روانشناختی با عنوان سامانه تصمیم قرار دارد.

دکتر «مسعود پایدار» ادامه داد: در سامانه کاهش طلاق که از آن با عنوان سامانه تصمیم یاد می شود، اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه ۴۰ کلینیک و مرکز مشاوره فعال دارد و تعداد ۸۰ روانشناس و مددکار در آن در حال ارایه خدمات در زمینه کاهش طلاق هستند.

وی ادامه داد: میانگین سازش در سامانه تصمیم که حاصل مداخلات تخصصی مشاوران و مددکاران اجتماعی است ۱۵.۹۳صدم درصد است.

پایدار خاطرنشان ساخت، بیشترین سازش در بین متقاضیان طلاق استان به ترتیب مربوط به شهرستان های سرپل ذهاب با ۲۱ درصد سازش، شهرستان سنقر با ۱۸درصد و جوانرود با ۱۷ درصد سازش بوده است.

کاهش ۲۲.۷دهم درصدی ازدواج در کرمانشاه

در پایان مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه نیاز به مشاوره برای ارتقای سطح سلامت روان و دوام یک زندگی مشترک امری اجتناب ناپذیر است، گفت: میزان تغییرات در طلاق در کشور به صورت یکسان نبوده است برخی از استان ها کاهش چشمگیر در طلاق داشته اند، برخی تغییرات کمی داشته و آمار طلاق در برخی استانها افزایش داشته است.

دکتر«فرحناز محمدی» افزود: با توجه به گسترش مداخلات طلاق در شهرستان های استان انتظار می رود که شاهد کنترل و سپس سیر نزولی طلاق در دیگر شهرستانها باشیم.

وی ادامه داد: با نگاهی به روند آمار ازدواج در استان کرمانشاه در سال‌های ۹۴ تا ۹۸ شاهد کاهش  ۲۲.۷ دهم درصدی هستیم که میانگین ازدواج کشوری با کاهش ۱۴.۴ دهم درصدی در همین بازه زمانی مواجه بود.

وی به کاهش ۹.۳ دهم درصدی طلاق در استان در همین بازه زمانی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به این نکته که نرخ طلاق و رتبه طلاق استان کرمانشاه بر اساس تفریق طلاق صورت گرفته در آن سال در ازدواج همان سال به دست می آید.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه ادامه داد: با توجه به شرایط خاص کشور از جمله تغییرات اجتماعی، تحریم های پیش آمده، همه‌گیری کرونا و در نتیجه افزایش متقاضیان طلاق، عملکرد مناسبی صورت گرفته است.

وی افزود: به ازای هر پرونده سازش در طلاق، میانگین سه پرونده دادگستری مختومه شده است و با توجه به اینکه میانگین تعداد فرزندان متقاضی طلاق در برخی مقاطع زمانی دو فرزند عنوان شده است نتایج بیشتر مشخص خواهد شد.

محمدی اضافه کرد، متغیرهای مختلفی در این کاهش تاثیرگذار بوده است، اما با توجه به رصد، پایش فعالیت ها و همچنین انجام پیگیری‌های زمانی بر روی مراجعان متقاضی طلاق بخش قابل توجهی از این تغییرات ناشی از مداخلات کاهش طلاق اعلام شده است.

 محمدی یادآور شد، با توجه به وضعیت نامناسب آمار ازدواج در استان تغییرات مثبت کاهش طلاق نادیده گرفته شده و رتبه واقعی طلاق مشخص نیست به عبارت دیگر آنچه که باعث بالا رفتن نرخ طلاق استان و بالاتر رفتن رتبه کشوری طلاق استان کرمانشاه می شود بیشتر وضعیت نامناسب ازدواج در استان است تا طلاق.

کد خبر 35848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد