یادداشت | نقش خیرین در توانمندسازی مددجویان بهزیستی غیر قابل انکار است

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی ضمن تبریک روز اکرام و تکریم خیرین، نقش نیکوکاران و خیراندیشان در توانمندسازی مددجویان بهزیستی را غیرقابل انکار و شایان تقدیر، توصیف کرد.

دست‌های سخاوتمند خیرین و نیکوکاران، همیشه در طول تاریخ، شفابخش آلام نیازمندان و دردهای کم‌توانان جامعه بوده است. خصیصه‌ی بخشندگی اگر چه توسط خالق جهان در وجود آدمی نهاده شده، لکن در جوامعی که به معرفت دینی آراسته‌اند، این گوهر قیمتی، بیشتر خودنمایی می‌کند. زیرا آدمی، به فطرت آفرینشی خود، مایل است هر چه می‌دهد بهره‌ای از آن داشته باشد و به همین مناسبت است که ما یا هر انسان دیگری، هنگامی بیشتر مورد ترغیب و تشویق امر خیر قرار می‌گیرد که وعده‌ی بهره‌ی دنیای دیگر، هم‌بندش باشد و به همین تناسب، از ذخیره‌ی آخرت نام می‌برند و در متن مقدس و کلام اولیاء نیز چنین تعبیری بکار رفته است.

از نگاه فلسفی و دانشی نیز، خیر مطلق، صفت انسان شمرده شده و حتی کسانی که ظاهرا و حسب مکاتب و طبقه‌بندی‌های فکری اجتماعی، موحد نیستند و یا در گروه خداپرستان قرار نمی‌گیرند، به خیر اخلاقی به عنوان یک صفت انسانی می‌نگرند و آن را مقدس مطلق و مقدس فی‌الذات قلمداد می‌کنند.

در دین مبین اسلام، آنقدر مفاهیم و مظاهر نیکی، انفاق، احسان، بخشش، سخاوت و دهش، به بیان و سخن و کتابت درآمده که تمام فرهنگ اسلامی، مشحون از این القاب و عناوین و لغات است و قاموس زبان‌های فارسی و عربی که بافت‌ امروزین‌شان به کلام و فرهنگ الهی متصل است، تعابیر و مترادفات بسیار زیادی در باب این لغات و اصطلاحات پرداخته و مدون نموده‌اند.

این همه اقوال منقول و منابع مکتوب در این باب، نشانگر اهمیت امر خیر و نیکی در فرهنگ اسلامی است و بی‌جهت نیست که سخاوت و انفاق یکی از صفات اصلی مؤمنین در قرآن کریم مذکور گردیده است.

خوشبختانه، بهزیستی، از همان زمان تولد در طلیعه‌ی انقلاب اسلامی، همواره با همت خیرین و نیکوکاران آمیخته بوده و فعالیت‌های نیک‌اندیشان در حوزه‌های بهزیستی چه در ساختارهای وابسته به دولت و چه در تشکل‌های غیر دولتی، چه در نهادهای جمعی و چه در ساختارهای محدود و یا انفرادی، درخشان و پر تلألؤ، خودنمایی کرده است.

ما در بهزیستی خراسان رضوی، به اقرار همه‌ی مسؤولان سابق و لاحق کشور، بیشترین همت خیرین را شاهد بوده‌ایم و افتخار بالاترین کمک‌های مردمی به بهزیستی یا دوایر و مجموعه‌های وابسته، همواره از آن خراسان رضوی بوده است.

سالروز ولادت امام مجتبی(ع) که در شجره‌ی طیبه‌ی امامت، به نیکی و سخاوت و کرامت، معروف هستند، فرصتی است که این ولادت آسمانی گرامی‌داشته شود و به بهانه‌ی دست یازیدن به دامان آن کریم اهل بیت، نیکوکاران و نیک‌پنداران استان‌مان را تکریم نماییم.

بنده، به عنوان مسؤول بهزیستی خراسان رضوی که بیشترین حجم نیازمندان و کم‌توانان استان را تحت پوشش دارد، اذعان دارم که این سازمان بخصوص در بعد استانی، در طول ۴ دهه‌ی گذشته، عمده‌ی توان و مکنت خود را از خیرین و نیکوکاران وام گرفته و هر چه برای مددجویان و خانواده‌هایشان انجام داده، عمدتا مدیون سخاوت‌مندی‌ این بزرگواران بوده است.

از سوی دیگر، اکنون بیش از دو دهه است که افتخار همکاری ساختاریافته‌تر و نزدیک‌تری برای بهزیستی با خیرین فراهم گردیده و در حال حاضر، اداره‌ی بخش عمده‌ی مراکز تحت نظارت بهزیستی، توسط این بزرگواران انجام می‌گیرد. همچنین بسیاری از این همت‌مندان، خودشان مؤسسات و مراکزی تأسیس و دایر کرده و بنا به صلاحدید و گرایش هیأت امنا یا هیأت مدیره‌ی مؤسسات‌شان، خدمات بسیار ارزنده‌ای به آحاد جامعه ارائه می‌دهند که البته در ارائه‌ی این خدمات با بهزیستی هماهنگ هستند و اگر بهزیستی پیشنهاد و رأیی داشته باشد و اولویتی را برای یک کمک در نظر بگیرد، خیرین به آن لبیک گفته و مددجویان عزیزمان را از نعمت یاری‌های خویش بهره‌مند می‌نمایند.

لذا، اینجانب وظیفه‌ی خود می‌دانم که از همت والای خیرین استان بخصوص آنها که جمعیت هدف بهزیستی را تحت پوشش حمایت‌هایشان قرار می‌دهند قدردانی نمایم و ضمن تکریم و بزرگداشت این مصادیق صالح‌العمل، از محضر گرامی‌شان بخواهم که کمک‌ها و یاری‌هایشان به جمعیت هدف بهزیستی بخصوص در این لیالی و ایام خاص و در آستانه‌ی شب‌های شهادت مولی الموحدین(ع) که ندای آسمانی «الخیر لایفنی» ایشان، همه‌ی انسان‌های عالم را به تدبر و تأمل وامی‌دارد و به یاد سیره‌ی کریمانه و مددکارانه‌ی آن حضرت می‌اندازد، ادامه دهند و از درگاه خداوند بزرگ هم برای این همت و این مکنت و توان، آرزوی تداوم و توالی نموده و خوشبختی و سعادتمندی ابدی برای آنان و خاندان‌های معظم‌شان مسئلت می‌نمایم.

دکتر مسعود فیروزی

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 35241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد