پیام سرپرست بهزیستی خراسان رضوی به مناسبت روز جهانی اوتیسم

دکتر مسعود فیروزی، سرپرست بهزیستی خراسان رضوی به مناسبت "روز جهانی اوتیسم" پیامی صادر کرد. در این پیام آمده است:

"روز دوم آوریل که امسال با روز سیزدهم فروردین‌ماه و روز طبیعت، مقارن شده، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز آگاهی از اختلالات طیف اوتیسم، نامگذاری گردیده و از شهروندان سراسر جهان خواسته می‌شود که در این روز، بیشتر به موضوع گرفتاری‌های این کودکان و توانبخشی و درمان آنان بیاندیشند و در جهت آرامش بیش از پیش آنان تلاش کنند.

اوتیسم یکی از اختلالات عصبی رشدی کودکان است که در یک قرن اخیر شناخته شده و متأسفانه با پیشرفت زندگی ماشینی و تغییرات زیستی، اجتماعی و ژنتیک ناشی از این تحولات سریع، رو به رشد گذاشته است. تحقیقات پیرامون چگونگی شناسایی و تشخیص این اختلالات و علل ابتلای کودکان به آنها، در بیشتر کشورهای دنیا در حال انجام است.

با پیشرفت دانش‌های مربوط به مغز و اعصاب و نیز با تحولات عظیمی که در سال‌های اخیر در مسیر فن‌آوری‌های نوین و علوم ژنتیکی و پزشکی جدید ایجاد شده، امید به تشخیص و درمان این بیماری روز به روز در حال افزایش است. اما واقعیت این است که این اختلالات در حال حاضر، نه تنها به صورت کامل و دقیق، مورد شناسایی و تشخیص، قرار ندارد بلکه در خصوص علل و پیامدهای انواع این اختلالات، هنوز گفتگوها و مباحث علمی، جریان دارد.

به هر روی، آنچه اکنون آخرین دستور کار سازمان‌های بهداشتی و اجتماعی در سراسر جهان قرار گرفته، شناسایی موارد ابتلا از طریق تست‌های استاندارد شده‌ای است که از سوی گروهی از دانشمندان علوم مرتبط، تدوین و اعلام شده است.

سازمان بهزیستی، متوازن با کشورهای پیشرفته، از سال‌ها پیش، غربالگری و شناسایی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم را در دستور کار گذاشته و در کنار غربال و تشخیص، با کمک متخصصان رشته‌های مرتبط، مراکزی را برای توانبخشی و اقدامات درمانی و کمک درمانی این گروه، تأسیس نموده است.

در خراسان رضوی، بهزیستی استان، پیش از برنامه‌ی غربالگری فعلی، طرح‌هایی را به صورت آزمایشی به اجرا درآورده و تلاش‌های علمی فراوانی در زمینه‌ی شناسایی کودکان اوتیستیک، انجام داده که از آن جمله، برگزاری چندین دوره‌ی تخصصی توانبخشی اوتیسم برای مربیان مراکز اوتیسم سراسر کشور با حضور دانشمند بلندمرتبه‌ی این رشته، دکتر علی صمدی، می‌باشد. ایشان، محقق مشاور دانشگاه آلستر ایرلند می‌باشند و سال‌ها در این زمینه تحقیق و تدریس داشته‌اند.

واقعیت آن است که اختلالات طیف اوتیسم، در حال گسترش است و با اینکه آمارهای رسمی سازمان جهانی بهداشت، اکنون ابتلای یک درصد جمعیت را به این اختلالات تأیید کرده، هنوز راه حل و شیوه‌ی درمان قاطعی برای این اختلالات کشف و ابداع نشده و تنها چیزی که بر سر آن توافق وجود دارد، برنامه‌ی توانبخشی و کمک‌درمانی برای بهبود نسبی این اختلالات است.

اگر چه سازمان بهزیستی، با تمام توان، در خدمت خانواده‌های عزیز است و در راه شناسایی و توانبخشی کودکان مبتلا به این اختلالات، از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند اما همه‌ی این تلاش‌ها فقط با همکاری و همراهی مردم عزیز و خانواده‌های محترم که فرزندانی در سنین ۲ تا ۵ سال دارند به نتیجه می‌رسد.

امیدواریم خانواده‌های عزیز خراسانی، ما را در رسیدن به اهداف انسان‌دوستانه بهزیستی یاری نمایند و با همکاری جدی و مسؤولانه، در مسیر تندرستی جسمی روانی کودکان‌شان، قدم بردارند."

دکتر مسعود فیروزی

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 33976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد