دکتر شریعتمداری با تقدیر از فعالیت های اورژانس اجتماعی: باید سرچشمه آسیب‌ها را نشانه بگیریم

پیشگیری و از کار انداختن ماشین تولید آسیب‌های اجتماعی یکی از وظایف مهم حکومت است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، "محمد شریعتمداری" با بیان این مطلب در آئین تقدیر از ۱۲۳ نفر از کارشناسان منتخب مرکز فوریت های اجتماعی سراسر کشور، گفت: از کار انداختن ماشین تولید آسیب های اجتماعی، نیازمند سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی است و همه این اقدامات باید کنار هم و به درستی انجام شوند تا آسیب اجتماعی در جامعه کاهش یابد.

وی در این مراسم که با حضور  "معصومه ابتکار" معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و "وحید قبادی دانا" رئیس سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، تاکید کرد: ما تلاش می کنیم تا سرچشمه آسیب ها را نشانه بگیریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به برنامه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و اظهار داشت:  این اقدام از فعالیت های پیشگیرانه ارزشمند مشترک بین معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که حدود ۹ سال است با تسهیل گری جهاد دانشگاهی انجام می شود.

 وی با بیان اینکه بیشترکودکان کار، ایرانی نیستند و از کشورهای مختلف برای کار، خود را به ایران رسانده اند بر اصلاح سیاست های حمایتی و رفاهی ایران تاکید کرد.

شریعتمداری، اصلاح نظام دستمزد را برای افرادی که ستون فقرات تولید هستند مهم و اصولی دانست و گفت: دولت باید به آن توجه کند تا نتیجه آن  در آسیب های اجتماعی مشاهده نشود.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:  به همین منظور تاکنون همواره تعیین دستمزد از ارقام تورم سالیانه اعلام شده بانک مرکزی پیشی گرفته است یعنی توانسته به رغم فشارهای نظام سلطه، تغییر ارزش پول ملی و افزایش سطح عمومی قیمت ها، تا حد زیادی گذشته را جبران کند تا در ذیل آن شاهد آسیب های اجتماعی کمتری باشیم.

شریعتمداری بابیان اینکه مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری همواره بر موضوع حقوق زنان تاکید داشته‌اند خاطر نشان کرد: حضور زنان در جامعه، موجب ارتقای سطح کارآمدی دولت می‌شود و دفاع از حقوق زنان در محیط خانواده و جامعه از وظایف نظام است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوشحالیم که مرکز فوریت‌های آسیب اجتماعی با قوت کار خود را ادامه می‌دهد.

وی خانواده محوری را یکی از اصلی ترین سیاست های  وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  برشمرد و گفت: در حال حاضر حضور افراد مورد حمایت سازمان بهزیستی در خانواده نسبت به حضور آنها در  نهادهای حمایتی پیشی گرفته است و بیشتر از ۵۰ درصد افراد در خانواده خود حمایت می شوند.

شریعتمداری، مشارکت مردم در امور اجتماعی را بسیار مهم دانست و افزود: ورود بهزیستی به مشاوره‌های پیش از ازدواج و غربالگری هایی ژنتیک توانسته است ۵۰ درصد آسیب های مربوط به این موضوعات را کاهش دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد : وجود مراکز مثبت زندگی و بردن بهزیستی به محلات، انقلاب ارائه خدمات سازمان بهزیستی کشور است  که در چند روز گذشته ۲ هزار و ۴۹۲ مرکز مثبت زندگی با حضور رئیس جمهوری  افتتاح شد.

وی افزود: سامانه محورکردن مدیریت آسیب‌های اجتماعی در کشور، قابلیتی است که با سامانه فوریت آسیب های اجتماعی ایجاد شد و در این سامانه "حکمرانی داده محور" جایگزین "حکمرانی غیر هدفمند" می شود.

شریعتمداری بر بهره مندی از خدمات داوطلبانه  تاکید کرد و گفت: ساختار اورژانس اجتماعی کشور قابلیت استفاده از خدمات داوطلبانه را دارد اما بدنه و ساختار استراتژیک آنها باید حاکمیتی باشد وکارشناسان آن امنیت شغلی و شرایط مطلوب زندگی داشته باشند تا بتوانند با روی باز به نیاز مردم پاسخ دهند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: وجود خانه های سلامت دختران، بازپروری زنان آسیب دیده، خانه امن، مراکز کودکان خیابانی، سالمندان، مراکز نگهداری معلولین از جمله اقداماتی است که می تواند مورد استفاده مراکز فوریت های اجتماعی قرار گیرد اما متاسفانه از قانونمندی و پشتیبانی مناسبی برخوردار نیست.

وی لایحه ساختار، تشکیلات و وظایف مرکز فوریت های اجتماعی بهزیستی و لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را بسیار ارزشمند خواند و اظهار امیدواری کرد این لایحه در دستور کار مجلس قرار گرفته و تصویب شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در چهار ماه آخر دولت، از مهمترین فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی که به بار نشسته و نتیجه داده است رونمایی می شود.   

در این مراسم  از ۱۲۳ نفر کارشناس منتخب مرکز فوریت های اجتماعی سراسر کشور تقدیر شد همچنین از لایحه پیش نویس قانون ساختار تشکیلات و وظایف مرکز فوریت های اجتماعی و سامانه فوریت آسیب های اجتماعی رونمایی شد.

کد خبر 33463

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد