برای صیانت از جامعه، باید فرزندان‌مان را از آسیب مصون نگهداریم

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حل معضلات اجتماعی باید به علت‌ها توجه کنیم و اگر فقط جنبه‌ی آسیب‌شناسی معضل را مورد توجه قرار دهیم مشکلات اجتماعی برای همیشه قابل حل نیستند.

دکتر مسعود فیروزی پیش از ظهر امروز ۱۶ اسفندماه در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران برنامه‌ی ساماندهی کودکان کار و خیابان موسوم به سایبان مهر افزود: باید تمام عوامل ایجاد کننده‌ی مشکل را شناسایی و مرتفع کنیم تا به حل جامع یک مشکل نایل آییم.

وی با اشاره به حضور دستگاه‌های اجرایی دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین در برنامه سایبان مهر گفت: نتیجه این همگرایی در صورتی که همه‌ی دستگاه‌ها وظیفه‌ی خود را به نحو احسن انجام دهند و در هماهنگی کامل با یکدیگر باشند، رضایت‌بخش خواهد بود.

نامه امام علی(ع) به امام حسن(ع) یک منشور تربیتی است

وی با بیان اینکه حرکت‌های بین دستگاهی مانند یک سمفونی است که سازهای مختلف در آن شرکت دارند گفت: ما فقط یک صدای هماهنگ و گوش‌نواز را از سمفونی می‌شنویم و این به خاطر هماهنگی، همکاری دقیق و هارمونی کامل سازها است و اگر قرار باشد صدای یکایکا سازها جدای از هارمونی شنیده شود می‌گویند این ساز، ناساز است.

دکتر فیروزی ضمن اشاره به نامه‌ی امام علی(ع) به امام حسن(ع) گفت: این نامه، یک منشور کامل تربیتی است و مبنای بسیاری از تئوری‌های جامعه‌شناسی و فلسفه‌ی علوم تربیتی امروز به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در این نامه حضرت علی(ع) می‌گوید اگر به فرزندان آسیب وارد شود به تمام جامعه وارد شده است و ما برای اینکه جامعه آسیب‌ نبیند باید فرزندان را از گزند آسیب‌ها مصون نگهداریم.

وی همچنین موضوع «اکوسیستم اجتماعی» را از این نامه اسنتباط کرد و گفت: حفظ اکوسیستم اجتماعی، نیازمند توجه به همه‌ی گروه‌ها و دیدن نقش اجتماعی آنها در فرایند تکامل اجتماعی است.

وی خاطر نشان کرد: در این فرایند باید تمام گروه‌ها حتی بزهکاران، بزه‌دیدگان و گروه‌های فرودست را ببینیم و با شناخت دقیق و عمیق آنها، نیروها و ظرفیت‌هایشان را در مسیر تکامل و پیشرفت جامعه، هدایت کنیم.

وی ضمن قدردانی از دادستانی مشهد و دستگاه‌های اجرایی دخیل در برنامه‌ی ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: بهزیستی، تنها دستگاه وظیفه‌مند در این مجموعه است و ما خوشحال و قدردان سایر نهادها و دستگاه‌ها هستیم که ما را در حل این مشکل اجتماعی کمک می‌کنند.

تحولات جامعه ما را با آسیب‌های جدیدی مواجه کرده است

در این مراسم معاون شهردار مشهد گفت: روند شتابنده‌ی تحولات علمی، فرهنگی و تلنولوژیک امروزی، یک جربان بی‌سابقه در تاریخ است که به همراه خود مشکلاتی را نیز داشته است.

محمد محسن مصحفی افزود: این فرایند، فرهنگ‌ها را تحت تأثیر قرار داده و از جمله فرهنگ ما را نیز با آسیب‌هایی روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه کشور ما نیز مانند سایر کشورها از شرایط اقتصادی دوران کرونا متأثر و دچار مشکلات زیادی شده است، گفت: با شرایط فعلی اقتصادی، در مقابل وضعیتی قرار داریم که با افزایش تظاهرات آسیب‌ها روبرو هستیم.

مصحفی گفت: یکی از این آسیب‌ها، حضور کودکان کار و معتادان متجاهر در جامعه است که در دوران کرونا، افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته، دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای و انفرادی در این زمینه وارد می‌شدند و کارهایی هم انجام می‌دادند، گفت: همکاری و تعامل دستگاه‌ها در این زمینه، نتیجه‌ی بهتری داشته است بدون اینکه هزینه‌ای تازه‌ای ایجاد کرده باشد.

وی یکی از نقاط ضعف و حلقه‌های مفقوده این برنامه در گذشته را، "توانمندسازی" عنوان کرد و گفت : در بعضی مراکز جمع‌آوری متکدیان مواردی را داشتیم که در طول ۱۰ سال گذشته ۲۰۰ بار دستگیر و بعد از گذراندن حکم قضایی، بار دیگر به چرخه‌ی آسیب بازگشته بود.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در دوران جدید، هم‌افزایی دستگاه‌ها برکات زیادی داشته و نتیجه‌ی خوبی داده است.

تقدیر از دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم‌نهاد

وی همچنین یادآور شد: مجتمع شوق زندگی که امروز در آن هستیم، برای برخورد با همه‌ی آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شده و امیدواریم الگویی که در این استان در زمینه‌ی کودکان کار داشته‌ایم و در هیچ جای دیگر کشور نظیر ندارد به عنوان الگوی کشوری به همه‌ی استان‌ها منتقل شود.

در پایان این برنامه، از تعدادی از دست‌اندرکاران، مجریان، خیرین و سازمان‌های مردم نهاد دخیل در برنامه‌ی سایبان‌ مهر، با اهدای لوح یادبود ، تقدیر به عمل آمد.

نمایندگان و رؤسای مؤسسه‌ی خیریه نگهداری کودکان بی‌سرپرست گلستان علی، یک هتل‌دار که هتل خود را در اختیار این برنامه قرار داده است، اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، اداره کار و امور اجتماعی، دادیار شعبه دوم دادسرای ناحیه ۵، اداره کل اتباع استانداری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه ۵، اعضای گشت شناسایی کودکان کار، مرکز نگهداری موقت کودکان صدف، کمیته امداد، نیروی انتظامی و دادستانی مشهد از جمله تقدیر شدگان در این مراسم بودند.

کد خبر 32889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد