از زمان آغاز طرح سایبان مهر تا کنون، ۱۹۶ کودک در مرکز ساماندهی پذیرش شده اند

کارشناس آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: از زمان شروع طرح ساماندهی کودکان کار موسوم به سایبان مهر در سوم آبان تا دهم دی‌ماه، ۱۹۶ کودک در مرکز ساماندهی پذیرش شده‌اند.

محمد غفاری‌زاده با بیان اینکه تنها ۲۶ درصد پذیرفته‌شدگان، ایرانی بوده‌اند گفت: ۷۳ درصد از کودکان پذیرش شده در مرکز غربالگری، از اتباع غیر ایرانی بوده‌اند.

وی ادامه داد: این نسبت همیشه در بین کودکان کار بوده و گاهی تعداد اتباع به ۷۴ درصد کودکان کار هم می‌رسد.

وی افزود: از تعداد پذیرفته‌شدگان در طرح ساماندهی ۷۵ درصد با اخذ تعهد از خانواده، به خانواده تحویل شده و ۲۵ درصد به مرکز کودکان خیابانی صدف و مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده ارجاع شده‌اند.

غفاری‌زاده گفت: این طرح با همکاری دادگستری، نیروی انتظامی، شهرداری، مؤسسه خیریه‌ی نگهداری کودکان گلستان علی و بهزیستی به اجرا درآمده است.

 وی در خصوص مکان غربالگری کودکان کار در طرح سایبان مهر اظهار داشت: این طرح در مشهد آغاز شد و ساختمان یک هتل آپارتمان از سوی آقای سعیدی از خیرین مشهد به اجرای طرح اختصاص یافت که در خیابان سعدی واقع شده است.

وی ادامه داد: هماهنگی و اقدامات اولیه با همکاری گلستان علی صورت گرفت و شهرداری محل را ضد عفونی و تجهیزات لازم اداری و امکانات پذیرایی موقتی از کودکان را فراهم کرد.

غفاری‌زاده گفت: این طرح در دو گام از سوی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۵ مشهد تعریف شد که گام اول شامل شناسایی کودکان کار در خیابان‌ها و گام دوم شناسایی و ساماندهی کودکان کار که در کارگاه‌های مجاز و غیر مجاز و انبارهای ضایعات در حواشی شهر مشغول کار بوده‌اند می‌باشد.

کارشناس آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان با بیان اینکه، موضوع ساماندهی کودکان کار طبق آیین‌نامه‌ی ساماندهی، یک امر بین دستگاهی است گفت: کودکان جمع‌آوری شده، از هنگامی که غربال شده و تحویل بهزیستی می‌شوند تحت نظر کارشناسان ما قرار می‌گیرند که کار شناسایی خانواده، آموزش، توانمندسازی، تحویل به خانواده، بررسی میزان آسیب‌دیدگی خانواده و صلاحیت نگهداری از کودک، ارجاع به مراکز نگهداری و مرکز حمایتی آموزشی با دستور قضایی، از جمله فعالیت‌هایی است که بهزیستی برای این عزیزان انجام می‌دهد.

وی ساماندهی کودکان کار یا کودکان متکدی از سطح شهر، پیشگیری از بروز آسیب‌های بیشتر به کودکان و نوجوانان، شناسایی کودکان و خانواده‌های در معرض آسیب و ارائه‌ی خدمات تخصصی به آنان و شناسایی لیدرها و باندهای سوء استفاده از کودکان کار و خیابان را از نقاط قوت این طرح برشمرد.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه کودکان کار در سطح شهر پراکنده هستند شناسایی، جذب و ساماندهی کامل آنها نیاز به نیروی انسانی متخصص بیشتری به صورت شیفت‌بندی در طول شبانه‌روز دارد.

این کارشناس در خصوص چالش‌های این طرح گفت: فرایند توانمندسازی کودکان و خانواده، رویکرد سیستمی را طلب می‌کند که بسیار پرهزینه می‌باشد و کمبود اعتبار و عدم همراهی سایر دستگاه‌ها و نهادها از چالش‌های مهم این طرح است.

وی تصریح کرد: کودکان کار و خیابان، یک معلول است که علت‌های زیادی بر آن مترتب است و تا آن علت‌ها از میان نروند مسئله‌ی کودکان کار و خیابان کماکان وجود خواهد داشت.

کد خبر 28708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد