خواف | شناسنامه نداشتن کودکان، بیش از 50 خانواده‌ی خوافی را درگیر کرده است

مسؤول اورژانس اجتماعی بهزیستی خواف از وجود تعداد زیادی کودکان بدون شناسنامه در این شهرستان خبر داد که به گفته‌ی او دچار آسیب‌های متعدد، محرومیت از تحصیل و مزایای زندگی اجتماعی می‌شوند.

معصومه بررودی گفت: اگر چه آمار دقیقی از این کودکان نداریم اما برآورد ما این است که حداقل ۵۰ کودک در سنین مختلف در شهرستان هستند که شناسنامه ندارند.

وی با بیان اینکه نداشتن شناسنامه، متأسفانه یک مشکل شایع در خواف بخصوص در سطح روستاهاست گفت: برخی از خانواده‌ها جزو اتباع هستند و بعضا اقامت غیر قانونی هم دارند که به همین دلیل نمی‌توانند شناسنامه بگیرند.

وی ضمن اشاره به جلسه رئیس بهزیستی و رئیس ثبت احوال شهرستان با بیان اینکه مواردی از این دست با ثبت احوال شهرستان در میان گذاشته شده است افزود: خانواده‌هایی هم هستند که به خاطر ضعف فرهنگی، اطلاع نداشتن از موازین قانونی و اهمیت ندادن به ثبت هویت، از گرفتن شناسنامه برای فرزندان‌شان سر باز می‌زنند.

بررودی گفت: برخی زنان که در منزل زایمان دارند و از طریق بیمارستان مکلف به گرفتن شناسنامه نمی‌شوند دنبال شناسنامه فرزندشان نمی‌روند و هنگامی که در سنین بالاتر به این فکر می‌افتند گرفتن شناسنامه با دشواری‌هایی مواجه است.

مسؤول اورژانس اجتماعی بهزیستی خواف گفت: نداشتن شناسنامه، هر دلیلی که داشته باشد یک منشأ آسیب اجتماعی، خانوادگی و فردی است و گرفتاری‌های زیادی برای خانواده، مسؤولین اجرایی، بهزیستی و خود فرد درست می‌کند.

وی با بیان اینکه مسئله‌ی شناسنامه‌ی کودکان اعم از ایرانی یا غیر ایرانی، باید با همکاری و همت تمام مسؤولان اجرایی و قضایی شهرستان، حل و رفع شود گفت: تا حل این مشکل، آسیب‌های خانواده‌ها و کودکان، از سوی مسؤولین قضایی و اجرایی به اورژانس اجتماعی ارجاع می‌شود و ما در بیشتر موارد، کار خاصی نمی‌توانیم صورت دهیم.

وی با بیان اینکه در برخی موارد که موانع قضایی و قانونی وجود ندارد ما با همکاری خانواده و دستگاه‌های مسؤول، برای کودک شناسنامه می‌گیریم ولی آسیب‌های خانواده، همچنان ادامه دارد مگر اینکه مشکل شناسنامه نداشتن کودکان، در سطح عمومی حل شود تا بتوانیم برای کاهش آسیب‌ها اقدام مؤثری داشته باشیم.

بررودی از یکی از روستاهای شهرستان نام برد که به گفته‌ی وی، مشکلات زیادی در زمینه‌ی هویت کودکان و نبود شناسنامه در خانواده‌ها دارد.

وی گفت: در این روستا خانواده‌های زیادی هستند که کودکان‌شان و حتی پدر، شناسنامه ندارند و آن طور که گفته می‌شود برخی مشکلات امنیتی، نبود اوراق شناسایی و عدم اثبات نسب، موانع اصلی صدور شناسنامه برای این کودکان و دیگر اعضای خانواده می‌باشد.

وی تأکید کرد: اورژانس اجتماعی خواف، علاوه بر مشکلات و آسیب‌هایی که در سایر شهرستان‌ها وجود دارد، مشکل عدم داشتن هویت برای کودکان که خود منشأ آسیب‌های زیادی برای خانواده و خود کودک می‌شود را هم باید پیگیری کند که این امر، موانعی برای خدمات مداخله‌ای کاهش آسیب در شهرستان ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: در برخی موارد، فقط مادر شناسنامه دارد و یارانه‌ی کل خانواده همین یک نفر واریز می‌شود چون بقیه‌ی اعضای خانواده، شناسنامه ندارند و در این اوضاع اقتصادی، این خانواده‌ی پنج نفره با این یارانه‌ی یک نفره، چه کاری می‌تواند انجام دهد.

وی اعتیاد و آسیب‌دیده بودن پدر را در برخی خانواده‌های شهرستان، از دلایل عدم پیگیری موضوع شناسنامه برای کودکان ذکر کرد و گفت: اگر چه قانون ایرانی بودن مادر و صدور شناسنامه برای فرزندان وی وجود دارد اما در عمل، این قانون با موانعی روبرو است که چون خانواده‌ها به خاطر ضعف فرهنگی یا مشکلات شدید معیشتی، خودشان رغبت یا توان پیگیری موضوع را ندارند کودکان همچنان قربانی نداشتن هویت مشخص می‌باشند.

کد خبر 28460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد