توانمندسازی اجتماعی نابینایان، ناشنوایان و ضایعه‌نخاعی‌ها از طریق انس با قرآن

اجرای برنامه‌ی توانمندسازی فرهنگی اجتماعی افراد دارای معلولیت بینایی، شنوایی و ضایعه نخاعی، با محتوای حفظ، ترتیل، مفاهیم و ترجمه قرآن کریم، از سوی شورای فرهنگی بهزیستی خراسان رضوی آغاز شده است.

به گفته‌ی کارشناس قرآنی شورای فرهنگی بهزیستی خراسان رضوی، در اولین مرحله از این برنامه، طرح حفظ، ترجمه و مفاهیم غیر حضوری قرآن کریم برای نابینایان آغاز شده و در حال حاضر 30 نابینا تحت آموزش قرار دارند.

محمد هاشم‌زاده گفت: در این طرح، سه مربی که خودشان حافظ کل قرآن هستند هنرجویان نابینا را تحت آموزش قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: مکانیسم اجرایی طرح به این شکل است که نابینایان داوطلب که امکان دسترسی به فضای مجازی دارند از طریق نرم‌افزارهای گفتگوی آنلاین تحت آموزش مربی قرار می‌گیرند و آن دسته از داوطلبان که به این امکانات دسترسی ندارند از طریق تلفن مورد آموزش خواهند بود.

وی اضافه کرد: برای هر بار آموزش 15 دقیقه در نظر گرفته شده که طی آن مربی، درس قبلی را مرور و رفع اشکال می‌کند و درس جدید را به مددجو می‌آموزد.

وی یادآور شد: برای داوطلبان خانم، مربی خانم در نظر گرفته شده و برای آقایان نیز یک مربی آقا کار آموزش را انجام می‌دهد.

این کارشناس علوم قرآنی گفت: سه گروه نابینان، ناشنوایان و معلولین ضایعه‌نخاعی به خاطر شرایط بسیار دشواری که در زندگی فردی و اجتماعی دارند و نیز به جهت شرایط فعلی کشور که دچار بیماری کرونا هستیم، نیاز به تازه‌سازی روحی روانی و افزایش امید به زندگی دارند.

وی تأکید کرد: هدف از اجرای این برنامه، تنها حفظ آیات قرآن نیست بلکه ترجمه، مفاهیم و انس با قرآن در نظر گرفته شده تا مددجویان از نظر روحی روانی به امیدواری و انگیزه‌ی زندگی بیشتری دست پیدا کنند و بتوانند در جهت توانمندسازی اجتماعی فرهنگی خود قدم‌های بعدی را بردارند.

هاشم‌زاده خاطر نشان کرد: آنچه در برنامه، پیش‌بینی شده این است که ما این هنرجویان را تا سطح حفظ کل قرآن همراهی کنیم که ممکن است دو یا سه سال به طول انجامد اما در هر مرحله‌ای که مددجو احساس کند که می‌تواند خودش کار را پیش ببرد و به مرحله‌ای برسد که خودش به عنوان مربی یا حافظ قرآن در کاری یا فعالیتی اجتماعی مشارکت داشته باشد مسیر حرکت و پیشرفت او کاملا باز است.

وی با بیان اینکه تمام این برنامه برای مددجویان به صورت رایگان انجام می‌شود گفت: برای اینکه مددجویان منبعی برای بازخوانی و قرائت داشته باشند یک دستگاه اسپیکر و نیز قرآن بریل در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا در زمان‌های مورد نیاز بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

به گفته‌ی این کارشناس قرآنی، داوطلبان شرکت در این برنامه نباید از حافظان قرآن باشند و برای اطمینان از این امر، مصاحبه‌ی اولیه برای شناسایی و تطبیق شرایط آنان با الگوهای اجرای برنامه انجام می‌شود.

هاشم‌زاده یادآور شد: همین برنامه برای ناشنوایان، معلولین ضایعه‌نخاعی و معلولین جسمی‌حرکتی اجرایی خواهد شد.

وی گفت: تربیت‌شدگان این دوره‌ها در بهار سال آینده در مسابقات قرآنی شرکت و برگزیدگان معرفی خواهند شد.

وی افزود: سازمان اوقاف در فواصل زمانی مختلف، آزمون‌هایی برای حفاظ برگزار می‌کند که اگر مددجوی ما بتواند در این آزمون قبول شود به او گواهینامه‌ی مقطع بالاتر تحصیلی از آنچه که فعلا دارد اعطا خواهد شد.

کارشناس قرآنی شورای فرهنگی بهزیستی خراسان رضوی گفت: برای مثال کسی که دیپلم دارد و در این آزمون قبول شود از طرف اوقاف به او کارشناسی قرآن داده می‌شود که می‌تواند از این مدرک قرآنی در مراجع مختلف و نیز در فعالیت‌های قرآنی در جامعه استفاده کند.

هاشم‌زاده در پایان تأکید کرد: هدف نهایی این برنامه، همان‌طور که گفته شد توانمندسازی فرهنگی اجتماعی معلولین، افزایش اعتماد به نفس، ایجاد آرامش و طمأنینه‌ی روانی، عزت نفس و جرأت‌مندی برای تحرک اجتماعی است.

وی گفت: در بخش ناشنوایان و معلولین ضایعه‌نخاعی، با تشکل‌های مرتبط با این گروه از مددجویان، جلساتی برگزار کرده‌ایم که آنها اعضای فعال یا دارای انگیزه و اشتیاق را به ما معرفی کنند تا این آموزش‌ها را اجرایی کنیم.

کد خبر 27487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد