در رسانه| مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان در اولویت

مدیرکل بهزیستی استان همدان با تصریح بر اینکه اصلاً در زمینه مناسب‌سازی شهری در همدان کوتاه نخواهیم آمد، گفت: ازنظر مناسب‌سازی فضاهای شهری در کنار معلولین هستیم و این امر را در اولویت قرار می‌دهیم.

مهدی دیناری در نشست خبری هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد افراد جامعه دارای معلولیت هستند و سایر ارگان‌ها نیز برای کمک‌رسانی به این افراد باید در کنار بهزیستی باشند، اظهار کرد: ۴۵ هزار و ۵۳۰ نفر در استان همدان دارای معلولیت هستند و سازمان بهزیستی متولی اصلی معیشت این افراد است.

وی با بیان اینکه تلاش ما آن است که بتوانیم با کمک مردم و سایر ارگان‌ها شرایطی فراهم کنیم تا این افراد بتوانند یک زندگی آبرومند در کنار خانواده خود داشته باشند، خاطرنشان کرد: کمک‌رسانی به این افراد یک کار دسته‌جمعی است و همه باید در این زمینه کمک کنند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه ما در مباحث پیشگیری، توان‌بخشی، امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی به افراد دارای معلولیت کمک‌رسانی می‌کنیم، ادامه داد: با اقداماتی که در بحث پیشگیری وجود دارد مانند غربالگری و مشاوره ژنتیک، تلاش داریم از تولد این افراد جلوگیری کنیم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه تلاش ما بر آن است که فرد معلول در کنار خانواده اسکان داشته باشد، گفت: در مرحله بعد اگر برای خانواده مقدور نباشد از فرد مراقبت کند، تلاش می‌کنیم این افراد خدمات توان‌بخشی مورد نیاز را توسط مراکز روزانه دریافت کنند و اگر شرایط این کار هم مهیا نبود، این افراد را در مراکز خدماتی شبانه‌روزی نگهداری می‌کنیم.

وی تعداد مراکز زیر نظارت بهزیستی استان همدان را حدود ۶۰۰ مورد برشمرد و افزود: از این تعداد ۳۰۰ مرکز مهد کودک است و مابقی مراکز نگهداری و خدمات‌رسانی به بیماران روانی، سالمندان، بیماران ذهنی و سایر افراد زیر پوشش سازمان بهزیستی بوده که به‌صورت روزانه و شبانه‌روزی خدمت ارائه می‌دهند.

این مقام مسئول در پاسخ به سؤال خبرنگار سپهرغرب درخصوص وضعیت مناسب‌سازی شهری در همدان و پیگیری وضعیت اجرای دستورالعمل‌های مناسب‌سازی در ارگان‌های دولتی همدان مطرح کرد: درحال حاضر دستورالعمل مناسب‌سازی از مهم‌ترین دستورالعمل‌هایی است که می‌بایست مورد توجه واقع شود؛ بدین‌سان ادارات و ارگان‌ها باید این بحث را سرلوحه کار خود قرار دهند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در این راستا تصریح کرد: مناسب‌سازی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما است و ازنظر قانون هر تغییری که قرار بوده در سطح شهر باشد، چه مبلمان‌های شهری، چه اقداماتی دیگر باید مطابق با دستورالعمل‌های مناسب‌سازی اجرا شوند و درصورتی که این امر اجرایی نشود، طرف حساب آن استاندار و سازمان بهزیستی خواهد بود.

وی با تصریح بر اینکه اصلاً در زمینه مناسب‌سازی شهری در همدان کوتاه نخواهیم آمد، گفت: ازنظر مناسب‌سازی فضاهای شهری در کنار معلولین هستیم و این امر را در اولویت قرار می‌دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در ادامه این موضوع اظهار کرد: مناسب‌سازی فرهنگی بر مناسب‌سازی فیزیکی ارجحیت دارد و وضعیت باید به‌گونه‌ای باشد که معلول بتواند در نقاط شهری و مراکز دولتی بدون هیچ مشکلی تردد کند.

این مقام مسئول در رابطه با تأمین مسکن برای معلولان نیز مطرح کرد: طی هفته جاری در استان همدان هم‌زمان با سراسر کشور ۴۶ واحد به خانواده‌های دارای معلول واگذار کردیم و با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌‎الانبیا کلنگ احداث ۱۰ واحد دیگر را به زمین زدیم؛ به‌طوری که قرار است کمتر از یک ‌سال دیگر این واحدها را هم تحویل دهیم.

وی ادامه داد: هزینه ساخت ۴۶ واحد یادشده سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود که ۷۲۰ میلیون آن توسط سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان با تسهیلات بانکی کم‌بهره و مابقی توسط خود خانوارها تأمین شده بود.

دیناری با بیان اینکه از سال ۹۳ حدود دو هزار واحد مسکن به خانواده‌های دارای معلول داده شده، خاطرنشان کرد: ۱۸۵ واحد در سال ۹۸ و از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۲۲ واحد به این خانواده‌ها واگذار شده است. اعطای وام ۵۰ میلیونی به مددجویان بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان همدان در پاسخ به خبرنگار سپهرغرب درخصوص وضعیت اشتغال معلولین در استان و پیگیری این موضوع نیز مطرح کرد: طبق دستورالعمل‌های دولتی سه درصد تمامی استخدامی‌ها باید از بین این افراد باشد، همچنین ما به افراد دارای معلولیتی که گواهی‌نامه فنی و حرفه‌ای داشته باشند، تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌کنیم و برای کارفرمایانی که حداقل برای ۴۰ نفر از افراد دارای معلولیت اشتغال‌زایی کنند تا سقف دو میلیارد تومان وام درنظر گرفتیم.

دیناری در این راستا تصریح کرد: سال گذشته برای حدود ۹۵۰ نفر و در سال جاری تاکنون برای حدود ۶۵۰ نفر از معلولین در استان همدان اشتغال‌زایی شده است، اما در مسیر اشتغال‌زایی معلولین مسائلی وجود دارد که نیاز است تا مرتفع شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: ۴۳ مرکز اقامتی میان‌مدت ترک اعتیاد در استان فعالیت می‌کنند که ۴۰ مرکز ویژه آقایان و سه مورد برای خانم‌ها است.

دیناری با بیان اینکه شلتر بانوان هم یکی از مراکز تحت نظارت بهزیستی است، ادامه داد: فضای فیزیکی آن ایراداتی دارد، بنابراین تلاش می‌کنیم شلتر را به ساختمان مناسب‌تری منتقل یا مشکلات موجود آن را مرتفع کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه شلتر و دی‌آی‎سی مراکز کاهش آسیب اعتیاد هستند، اظهار کرد: بدین‌سان بانوانی که در این مرکز حضور دارند به‌صورت میانگین در فصول گرم سال ۱۲ نفر و در فصول سرد سال ۴۰ نفر هستند.

شکیبا کولیوند - سپهرغرب


 

کد خبر 27325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد