80 تا 90 درصد کودکان کار استان در مشهد هستند

قانون نانوشته‌ای وجود دارد که اگر بچه به همراه پدر یا مادرش کار کند، انگار دلسوزترین فرد به این کودک، همان مادر یا پدر است، پس ایرادی ندارد. از یک‌سو عده‌ای می‌گویند .....

دکتر غلامحسین حقدادی
معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌ رضوی

قانون نانوشته‌ای وجود دارد که اگر بچه به همراه پدر یا مادرش کار کند، انگار دلسوزترین فرد به این کودک، همان مادر یا پدر است، پس ایرادی ندارد. از یک‌سو عده‌ای می‌گویند کار کودک موجب پختگی او می‌شود اما بحثی وجود دارد و آن‌ اینکه اگر کودک آزار ببیند و موضوع بهره‌کشی اقتصادی مطرح باشد، درواقع خانواده به او ظلم کرده است و باید به‌سراغ آن برویم، در مقابل اگر کودک را مجبور نمی‌کنند و همزمان با تحصیل و تنها برای مهارت‌آموزی به سر کار می‌رود، قضیه متفاوت است. با چنین افرادی نمی‌شود برخورد قهری کرد. این تشخیص سخت است، اما اگر به این نتیجه برسیم که بهره‌کشی اقتصادی رخ می‌دهد، از حق کودک دفاع می‌کنیم.
در مجموع، به‌کارگیری کودکان زیر 15سال غیرقانونی است، زیرا در آن سنین، کودک باید بازی و تحصیل کند. وادار کردن کودک به کار سخت و بهره‌کشی اقتصادی، به‌هیچ ‌وجه درست نیست.درصورتی‌که کار کودکان در کارگاه‌ها صورت بگیرد، باید بازرسان اداره کار گزارش دهند و برخورد کنند، اما در غیر این صورت ازطریق 123، 137 و 110 یا سایر مبادی به ما اطلاع داده می‌شود. با این حال متاسفانه آمار دقیقی از کودکان کار نداریم؛ به این خاطر که ممکن است هر روز تعداد آن‌ها کم و زیاد شود یا در کارگاه‌های زیرزمینی مشغول کار باشند و آماری رسمی از آن‌ها ثبت نشده باشد. اما تعدادی در سال که از واحدهای مختلف به ما به‌عنوان سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شوند، 1000کودک در استان است که 80 تا 90درصد آن‌ها در مشهد هستند. از این تعداد درمورد 400نفرشان روزانه به خانواده‌هایشان مراجعه می‌شود تا مشکل حل شود.
600نفر باقی‌مانده نیز به‌طور موقت نگهداری می‌شوند که حدود 150 کودک از این تعداد نیز وارد حوزه شبه‌خانواده می‌شوند.

کد خبر 25516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد