شنیدن مشکلات ناشنوایان گوش شنوا می‌خواهد

هزینه‌های سرسام آور وسایل کمک توانبخشی، کمبود رابط زبان اشاره، بی‌میلی کارفرمایان برای اشتغال، موانع ازدواج، مستمری اندک و امروز هم کرونا مشکلات عدیده در آموزش مجازی و نبود ماسک استاندارد را ایجاد کرده و همگی تنها گوشه‌ای از مشکلات دنیای خاموش ناشنوایان است که شنیدن و درک آنها گوش شنوا می‌خواهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نهم مهرماه با عنوان روز جهانی ناشنوایان به ثبت رسیده است، هر ساله دستگاه‌های متولی تلاش می‌کنند در راستای آشنایی جامعه با افراد ناشنوا فرهنگ سازی بیشتری داشته باشند، سازمان بهزیستی و انجمن ناشنوایان ایران دو مرجع رسمی برای کاهش مشکلات افراد معلول در حوزه ناشنوایی هستند اما مسئولان این دستگاه‌ها معتقدند باید فرهنگ سازی بیشتری برای آشنایی جامعه با ناشنوایی صورت گیرد و البته کمک‌های دولت هم به ناشنوایان بیش از گذشته باشد. این روزها شیوع کرونا هم معضلات ناشنوایان را بیشتر کرده و نداشتن ماسک استاندارد یا نبود رابط در همه اوقات حضور این افراد در جامعه را با مشکلاتی روبرو ساخته است.

330 هزار ناشنوا یا کم شنوا تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند
حامد عابدین‌زاده رئیس هیئت مدیره انجمن ناشنوایان کشور در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: حدود ۳۳۰ هزار ناشنوا یا کم شنوا مددجوی سازمان بهزیستی کشور هستند اما افرادی هستند که هنوز پرونده‌ای در سازمان بهزیستی کشور ندارند و این افراد بین یک تا یک و نیم میلیون نفر در سراسر کشور برآورد می‌شوند در واقع برخی از این افراد محروم هستند و برخی دیگر خانواده‌هایشان معلولیت شنوایی فرزندشان را قبول ندارند و به بهزیستی مراجعه نمی‌کنند. گفتنی است بیش از ۵ هزار نفر عضو انجمن خانواده ناشنوایان هستند.

وی در خصوص سطح تحصیلی ناشنوایان گفت: جامعه ناشنوایان نسبت به گذشته از نظر تحصیلات پیشرفت بسیاری داشته و از مقطع کاردانی تا دکترا فارغ‌التحصیل داشتیم اما هنوز مسئولان دیدگاه خود را به جامعه ناشنوایان تغییر نداده و هیچ اعتقادی به توانایی کار ناشنوایان ندارند و این مسئله باعث سلب پیشرفت و حق اشتغال شده و آنان را محروم می‌سازد.

رئیس هیئت مدیره انجمن ناشنوایان کشور با بیان لزوم تغییر نگرش کارفرماها و جامعه به توانایی ناشنوایان در خصوص میزان مستمری این دسته از معلولان، گفت: متأسفانه با مقدار مستمری ناکافی، افراد ناشنوا در تأمین مایحتاج زندگی ناتوان هستند و شرایط برای معلولان سخت شده و زندگی بسیار دشوار است، با توجه به اینکه هزینه توانبخشی بسیار گران است اما هیچیک از مسئولان به جامعه ناشنوایان توجهی ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه خرید سمعک در بیمه تکمیلی بسیار کم و تا سقف ٢ میلیون تومان است، اما نرخ آزاد سمعک بالاتر از سه میلیون و پانصد تومان است، این در حالی است که مددجوی بهزیستی بیش از پنج سال نمی‌تواند با یک سمعک کار کند و نیاز به سمعک جدید دارد اما کمکی صورت نمی‌گیرد.

ناشنوایان نیازمند ماسک‌های مخصوص در ایام کرونا هستند
رئیس هیئت مدیره انجمن ناشنوایان کشور در خصوص مشکلات ناشنوایان بعد از شیوع کرونا، اضافه کرد: متأسفانه شیوع کرونا زندگی ناشنوایان را سخت‌تر کرد و مسئولان در عرض چندین سال هنوز صدای اعتراض جامعه ناشنوایان را نشنیده و به هیچیک از آنها توجهی نمی‌کنند. از جمله موارد مهم ماسک‌های خاص برای ناشنوایان طراحی نشده و اکنون ماسک روی لب و قسمتی که دارای طلق است تولید می‌شود که دارای استاندارد لازم نیست به این دلیل که تنفس از دهان خارج می‌شود و بخار روی طلق به وجود می‌آورد و ارتباط را دشوار و مشکل می‌سازد.

وی در خصوص اشتغال ناشنوایان تصریح کرد: آمار دقیقی از شاغلان ناشنوا در دسترس نیست و با توجه به شرایط اقتصادی بسیار دشوار مشکلات زیادی برای افراد ناشنوایان وجود دارد. در ضمن بخش خصوصی نیز با موانعی روبرو شد و نیروها تعدیل شدند تا نرخ بیکاری افراد ناشنوا نسبت به سایر افراد بیشتر شود، بعضاً مشاهده شده کارفرمایان برای ارتباط آسان‌تر نیروی ناشنوا نمی‌پذیرند.

عابدین زاده در پایان گفت: بیش از سه سال است با تلاش‌های صورت گرفته امیدوار هستیم کمپین به رسمیت شناختن زبان اشاره ایرانی در قانون حمایت از حقوق معلولان به تصویب برسد، همچنین با تشکیل کارگروه زبان اشاره با حضور سازمان‌های مردم نهاد و همکاری سازمان بهزیستی کشور توافقاتی انجام شده است که منتظر اقدام بعدی سازمان بهزیستی کشور، وزارت رفاه و هیئت دولت هستیم که لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال و تصویب شود.

ناشنوایان توان خرید باطری سمعک هم ندارند
حسین روستا رئیس کانون ناشنوایان استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، گفت: تعداد ۱۴ هزار ناشنوا در سطح استان اصفهان هستند که در شهر اصفهان این تعداد به شش هزار نفر می‌رسد و حدود سه هزار نفر عضو رسمی کانون ناشنوایان هستند و در خصوص سطح تحصیلی و معیشتی ناشنوایان حدود ۱۰ درصد از ناشنوایان در سطح نرمال هستند و مابقی برای امرار معاش با مشکلات زیادی روبرو هستند، در واقع مراجعات حضوری و مکرر ناشنوایان به دفتر کانون گواه این مدعاست.

وی در خصوص مستمری تعلق گرفته به ناشنوایان، اظهار کرد: نمی‌دانم از کدام مستمری صحبت می‌کنید، حرف یا حدیث‌های بسیاری در این موضوع وجود دارد، این تصور وجود دارد که ناشنوایان مستمری بگیر دولت، سازمان بهزیستی و یا سایر نهادهای حمایتی هستند، در صورتی که به هیچ وجه این گونه نیست در واقع تعداد بسیار محدودی از ناشنوایان مبلغ ناچیزی به اسم مستمری از سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند که این مبلغ پاسخگوی نیازهای آنان نیست و در اصل جمع کثیری از ناشنوایان از دریافت مستمری محرومند.

رئیس کانون ناشنوایان استان اصفهان با اشاره به هزینه بالای عمل حلزون گوش و آزمایشات ژنتیک تصریح کرد: قیمت وسایل توانبخشی از جمله سمعک سر به فلک کشیده است، افراد ناشنوا نه تنها برای خرید سمعک با مشکل روبرو هستند بلکه توان خرید باطری سمعک را هم ندارند، مدت‌هاست می‌گوئیم سمعک که هیچ حداقل باطری سمعک به ما بدهید اما گوش شنوایی نیست! قیمت عمل جراحی کاشت حلزون هم بسیار بالاست و تا حد ۴۰ میلیون تومان برآورد می‌شود و سازمان‌های دولتی و حمایتی زیر بار این هزینه نمی‌روند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی درصد کمی از این هزینه را متقبل می‌شوند و درصد بالای هزینه کاشت حلزون را باید ناشنوا پرداخت کنند، حتی در خصوص آزمایش ژنتیک نیز، برای ناشنوایان رایگان نیست و مبلغی حدود هفت یا هشت میلیون تومان هزینه این آزمایش است، بعضاً مشاهده شده برای این کار ناشنوایان گرفتار اخذ وام از بانک‌ها با سود ۱۸ درصد شده‌اند.

مشکلات بسیار ناشنوایان در آموزش مجازی
روستا در خصوص مشکلات ناشنوایان در دوره شیوع کرونا، گفت: افت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان ناشنوا، عدم توانایی خرید وسایل و تجهیزات از جمله موبایل و لپ تاپ برای استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد، فشارهای شدید روحی و روانی ناشی از تنهایی هشت ماهه در منزل و بیکاری از جمله مشکلات این افراد است.
وی در خصوص نیاز ناشنوایان به ماسک‌های مخصوص افزود: ماسک‌های مخصوص ناشنوایان به علت گرانی مواد و لوازم اولیه تا این لحظه تولید نشده، تعدادی از ناشنوایان به صورت محدود به آنها دسترسی پیدا کرده‌اند و حتی مشاهده شده که برخی از ناشنوایان در منزل برای خودشان ماسک‌های مخصوص تولید می‌کنند که کارایی لازم را ندارد.

رئیس کانون ناشنوایان استان اصفهان ادامه داد: ناشنوایان هنگام حضور در اجتماعات یا سازمان‌ها و نهادها جهت انجام امور اداری، با زبان اشاره یا لب خوانی می‌توانند ارتباط برقرار کنند، در عصر کرونا کارمندان و آحاد جامعه، برای حفظ سلامتی ماسک می‌زنند و متوجه صحبت‌های آنان نمی‌شوند که این مشکل بزرگ و اساسی ناشنوایان هنگام حضور در بین افراد عادی جامعه در زمان کروناست و در واقع این مشکل هم به دیگر مشکلات ناشنوایان اضافه شد.

ناشنوایی معلولیتی پنهان است
پژمان پورشبانان، معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آخرین وضعیت مراکز تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان، اظهار کرد: ۱۲ درصد احساس هر فرد احساس شنوایی است، وقتی فردی از داشتن این حس محروم می‌شود و به تبع آن قوه گفتاری خود را از دست می‌دهد تا ۷۰ درصد در برقراری ارتباط ناتوان می‌شود.

وی افزود: ناشنوایی یک معلولیت پنهان است و حتی بعد از تولد کودک نیز مگر در موارد معدود که فرم گوش وی دچار تغییراتی می‌شود در بقیه موارد فرد تازه متولد شده نسبت به دیگر افراد مشخصه متفاوتی ندارد و در همین جا اهمیت غربالگری افراد ناشنوا از بدو تولد محرز می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: برای مداخله به هنگام برای کودکان زمان طلایی وجود دارد که اگر والدین وی اقدامات مؤثر را انجام دهند قطعاً به اقدامات ثانویه مراکز بهزیستی نخواهد رسید علاوه بر آن مراجعه دیرهنگام تأثیرگذاری اولیه را نخواهد داشت، گفتنی است در بحث وظایف سازمان بهزیستی در سه مرحله مداخله می‌شود که شامل پیشگیری اولیه، درمان و پیشگیری نهایی است.

بخشی از هزینه کاشت حلزون گوش توسط هیئت امنای ارزی تأمین می‌شود
وی در خصوص اقدامات بهزیستی در زمینه غربالگری شنوایی، خاطرنشان کرد: در بحث پیشگیری اولیه یا، حوزه معاونت پیشگیری بهزیستی برنامه غربالگری شنوایی نوزادان را سال‌هاست اجرا می‌کند و فلسفه آن، غربالگری نوزادان در سن یک ماهگی و سه ماهگی است و تا سن شش ماهگی هم مداخلات بهزیستی ادامه می‌یابد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در خصوص آمار غربالگری‌ها، اظهار کرد: تعداد نوزادانی که در سال ۹۸ مورد غربالگری قرار گرفتند حدود ۶۳ هزار شیرخوار بودند که از این تعداد حدود هزار مورد مشکوک شناسایی شدند که به مراکز تخصصی سطح دو ارجاع و از این میان نیز ۷۲ نفر به مراجع بعدی برای درمان منتقل شدند. در سال‌های اخیر دامنه غربالگری‌ها علاوه بر غربالگری ناشنوایی در حوزه بینایی نیز غربالگری‌هایی در مهدهای کودک انجام می‌شود.

پورشبانان در خصوص عمل کاشت حلزون، تصریح کرد: معرفی افرادی که دارای مشکلات شنوایی هستند به مراکز کاشت حلزون از سوی بهزیستی انجام شده است و بیشتر هزینه عمل جراحی و قطعات مربوط به کاشت حلزون از طریق هیئت امنای ارزی تأمین می‌شود، بخشی از هزینه‌ها که بر عهده سازمان بهزیستی بوده با همکاری خیریه حضرت ابوالفضل صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مورد تعمیرات وسایل جانبی سمعک هم در بخش غربالگری و درمان مشکلات تأمین هزینه انجام می‌شود و در بحث توانبخشی، مداخله‌های صورت گرفته بر حسب سن افراد فعالیت‌های توانبخشی برای آنان تعریف می‌شود. به طور مثال افراد زیر ۱۵ سال در مراکز خاصی آموزش می‌بینند و حتی زمینه ورود آنها به مدارس استثنایی فراهم می‌شود.

پیگیری پرداخت هزینه رابط ناشنوایان توسط بهزیستی
معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به نقش مهم تشکل‌ها و زبان اشاره افزود: تشکل‌های معلولان و ناشنوایان برای احقاق حقوق معلولان تلاش می‌کنند و برنامه اصلی سازمان نیز توسعه این تشکل‌هاست، همچنین زبان اشاره به عنوان یک زبان خاص در دنیا پذیرفته شده که باعث ارتباطات گسترده ناشنوایان با دیگر افراد است و ناشنوایان از طریق مراکز بهزیستی، آموزش و پرورش استثنایی یا از طریق کانون‌های ناشنوایان تا حدود زیادی با این زبان آشنا می‌شوند.

وی در خصوص دوره‌های آموزشی زبان اشاره که در دستگاه‌های اجرایی برگزار شده است، اظهار کرد: دوره‌های آموزشی برای ادارات و سازمان‌ها هر ساله برگزار می‌شود و از هر سازمان سعی می‌شود یک یا دو نفر به این دوره‌ها دعوت شوند، علیرغم همه تلاش‌ها هنوز هم ناشنوایان با مشکلاتی مواجه می‌شوند و بعضاً شاکی هستند. دلیل هم این است که افرادی که زبان اشاره را فرا می‌گیرند باید به طور مداوم با این زبان تعامل داشته باشند که به دلیل عدم استفاده، فراموش شده و کاربرد مؤثری در ادارات ندارند.

پورشبانان ادامه داد: روش دیگری هم قابل استفاده است که رابط‌های حاضر در کانون ناشنوایان، افراد را در ادارات همراهی کنند و در قبال کارشان هزینه رابط یا مترجم را بهزیستی بپردازد، با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته قصد داریم این موضوع را پیگیری و موانع را برطرف کنیم.
 

کد خبر 23743

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد