کرج | اهمیت شکل گیری اورژانس اجتماعی و نقشی که در کمک به کنترل بخشی از آسیب های اجتماعی دارد

مدیر بهزیستی شهرستان کرج هدف از راه اندازی خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی را پاسخگویی به تماس‌های استمداد جویانه در مورد همسرآزاری، کودک‌آزاری، معلول و سالمندآزاری، فرار دختران، کودکان خیابانی، خودکشی و یا خانواده‌های در معرض طلاق برشمرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : «علیرضا فتاح پور» مدیر بهزیستی شهرستان کرج با اشاره به اهمیت شکل گیری اورژانس اجتماعی و نقشی که در کمک به کنترل بخشی از آسیب های اجتماعی دارد، اظهار داشت: در دهه ۷۰ رشد آسیب‌های اجتماعی از یک‌سو و رشد مراجعات به محاکم قضایی از سوی دیگر موجب شد تا راه اندازی مجموعه ای درسازمان بهزیستی در دستور کار قرار گیرد که بتواند در کنار کمک به حل معضلات ایجاد شده برای مردم آنها را از مراجعه به دستگاه قضایی بی نیاز کند.
 

وی با تأکید بر اینکه شکل گیری اورژانس اجتماعی بر پایه کم کردن فاصله میان خانه، کلانتری و سیستم قضایی شکل گرفته است، گفت: آغاز به کار این مجموعه در سال ۷۸ به همت سازمان بهزیستی بوده است.


مدیر بهزیستی شهرستان کرج با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی در چهار بخش فعال شده است، گفت: بخش اول راه اندازی مراکز مداخله در بحران بوده که با هدف شناسایی افراد در معرض آسیب و کاستن از شدت بحران در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی ایجاد شده است.


وی درادامه با اشاره به شکل گیری پایگاه‌های خدمات اجتماعی در اورژانس اجتماعی بیان کرد: در قالب استقرار این پایگاه ها  در حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی مستقرخدمات موردی به مردم ارائه می شود.


فتاح پور در بخش دیگری هدف از راه اندازی خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی را پاسخگویی به تماس‌های استمداد جویانه در مورد همسرآزاری، کودک‌آزاری، معلول و سالمندآزاری، فرار دختران، کودکان خیابانی، خودکشی و یا خانواده‌های در معرض طلاق برشمرد.


وی با این توضیح که تیم‌های سیاراورژانس اجتماعی نیز در قالب ون‌های ویژه‌ای به رنگ سفید و بنفش فعال است، عنوان کرد: این تیم های سیار نیز در موارد بحرانی و حاد، خدمات به موقع و تخصصی به شهروندان ارائه می کنند.


مدیر بهزیستی شهرستان کرج با بیان اینکه شروع به کار اورژانس اجتماعی در این شهرستان از اواخر سال ۸۴ بوده است، گفت: اما گشت های سیار اورژانس اجتماعی در قالب چرخش ون های ویژه این مجموعه در سطح شهر تقریبا یک سال ونیم بعد از شروع به کار اورژانس اجتماعی در کرج دایر شد.  


وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر اورژانس اجتماعی شهرستان کرج با احتساب افراد فعال در محمدشهر وکمالشهر بالغ بر ۴۵ نفر نیرو دارد، بیان کرد: بر اساس آخرین آمار اورژانس اجتماعی شهرستان کرج در تیرماه امسال بین۵۰ تا ۶۰ تماس دریک روز با این مجموعه برقرار شده است.  


فتاح پور با این توضیح که در تیرماه ۹۹ تاکنون بالغ بر یکهزار و ۷۸۰ تماس با اورژانس اجتماعی شهرستان کرج برقرار شده است، افزود: اما درفروردین و اردیبهشت ماه سال جاری که همزمان با ماه های نخست شیوع کرونا درکشورمان بوده است، بصورت روزانه نیروهای اورژانس اجتماعی پاسخگویی حداقل ۲۰۰ مورد تماس تلفنی بوده اند.


وی در ادامه بیشترین دلیل تماس های مردمی با شماره تماس ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در شهرستان کرج را نیازبه راهنمایی وارجاع به مراکز درون سازمانی برشمرد و گفت: به عنوان نمونه از مجموع یکهزار و ۴۸۰ تماس  دریافتی از شهروندان، موارد مختلفی از جمله خشونت خانوادگی، کودک آزاری، اقدام به خودکشی و یا همسرآزاری مطرح شده است.


مدیر بهزیستی شهرستان کرج عنوان کرد: تخصص گرایی، هم افزایی، همگرایی و انجام کار تیمی مهمترین عامل پیشبرد فلسفه وجودی اورژانس اجتماعی است.


وی در خصوص عملکرد اورژانس اجتماعی شهرستان کرج از زمان شیوع کرونا تا کنون نیز توضیح داد: ضدعفونی نمودن روزانه تمامی بخش های این مرکز، رعایت پروتکل های بهداشتی و تهیه ماسک ودستکش ومواد ضدعفونی کننده برای تمامی پرسنل این مجموعه، ضدعفونی کل مرکز با مشارکت و همکاری نیروهای سپاه از جمله این موارد بوده است.


فتاح پور با اشاره به تهیه و پخش ۶۰۰ پک بهداشتی در سه مرحله میان کودکان کارو خیابان کرج بیان کرد:آموزش های لازم در مورد بیماری کرونا و جلوگیری از انتقال آن نیز به آنها ارائه شده است.  


وی از هماهنگی با مرکز آزمایشگاهی راست روش در جهت غربالگری افراد حاضر در خوابگاه تحت پوشش بهزیستی برای کنترل افراد حاضر در آنجا در بحث بیماری کرونا بیان کرد: در این مورد نیز اقدامات لازم صورت گرفته است و نصب بروشور نیز با موضوع راه های پیشگیری از کرونا در دستور کار قرار داده شد.

کد خبر 19668

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد