در رسانه| معاون دادگستری خراسان رضوی: میزان سازش دعاوی نفقه و تمکین بی‌نظیر است

معاون دادگستری‌کل خراسان رضوی: ظرف یک سال اخیر با همکاری سازمانهای مختلف در این استان رسیدگی به ۵۹ درصد پرونده‌های قضایی مربوط به درخواست نفقه و تمکین به سازش میان طرفین انجامیده است؛ کسب این میزان سازش طرفین دعاوی نفقه و تمکین حاصل تلاش معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم و سرپرست دادگاه خانواده دادگستری‌کل خراسان رضوی و همکاری واحد مددکاری اداره‌کل بهزیستی و بنیاد صیانت از نهاد خانواده این استان بوده است.

 سید امیر مرتضوی ضمن بیان این مطلب، ادامه داد: در پی تاسیس "مرکز شهید مهرحقی" در مشهد ظرف چهار سال اخیر تاکنون با بهره‌گیری از فعالیت ۸۸ مرکز مشاوره در این استان نیز ۱۹/۱۸ درصد از موارد سه‌گانه طلاق شامل "رجعی، خلع و بائن" به سازش میان زوجها انجامیده است.

"مرکز مداخله در بحران شهید مهرحقی" سال ۱۳۹۵ از سوی سازمان در بلوار خیام مشهد تاسیس شد. زوجهای متقاضی طلاق یا دچار اختلاف بر سر نفقه، پس از ثبت نام اینترنتی برای استفاده از خدمات این مرکز در قالب پنج جلسه مشاوره الزامی به گفتگو با مددکاران اجتماعی متخصص می‌نشینند تا با کسب مشاوره و راهنمایی مسیر سازش و رفع اختلاف زناشویی را طی کنند. 

بر اساس ماده ۱۶ "قانون خانواده" مصوب سال ۱۳۹۲ به منظور حمایت از خانواده، متقاضیان "طلاق توافقی" ملزم هستند پیش از طی فرآیند قانونی اخذ حکم طلاق به مشاور مراجعه کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌کل خراسان رضوی در ادامه گفت: مرکز شهدای هفتم تیر نیز در ۵۸ درصد پرونده‌های قضایی مربوط به نفقه و تمکین موفق به ایجاد سازش میان زوجهای متقاضی طلاق شده است. 

"مرکز ارزیابی و مشاوره مددکاری دعاوی خانواده شهدای هفتم تیر" نیز با بهره‌گیری از ۱۷ واحد مددکاری اجتماعی از دی ماه سال ۱۳۹۶ تاکنون در مشهد فعالیت دارد.

وی افزود: ۱۶۳ نفر از زوجهای طرفین پرونده حضانت فرزندان، از دی ماه پارسال تاکنون به این مرکز ارجاع شده‌اند. 

مرتضوی شمار زوجهای مطلقه‌ای را که نیز بر سر ملاقات با فرزندانشان اختلاف داشته لذا ظرف شش ماه اخیر به مرکز ارزیابی و مشاوره مددکاری دعاوی خانواده شهدای هفتم تیر ارجاع داده شده‌اند ۱۴۳ نفر ذکر و بیان کرد: ۵۵ درصد از مجموع این ۳۰۶ نفری که بخاطر اختلاف بر سر حضانت و یا ملاقات با فرزند به این مرکز ارزیابی و مشاوره مددکاری دعاوی خانواده ارجاع شدند در پی بهره‌گیری از خدمات مشاوره واحدهای ۱۷ گانه مددکاری مرکز شهدای هفتم تیر مشهد به سازش رسیده‌اند. 

پیش از این معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی گفته بود، در حالی ۹ تا ۱۱ درصد موارد طلاق در کشور مربوط به خراسان رضوی است که این استان با شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت هشت درصد از کل جمعیت ایران را دارد. 

نقش‌آفرینی "نهادهای علمی و تخصصی" در پی کم‌رنگی نقش "بزرگترهای خانواده و افراد ریش‌سفید و معتمد" در حالی در حل و فصل اختلافات درون‌خانوادگی به ویژه پدیده طلاق رواج زیادی یافته که مسوولان قضایی نیز با مداخله مستقیم و بدون زمینه دادگاهها در مناقشات خانوادگی مخالفند زیرا آمارها نشان می‌دهند ارجاع مستقیم اختلافات زوجها به محاکم قضایی تاثیری بر رفع و سازش آنها ندارد. 

بر همین اساس اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی خرداد ماه ۱۳۹۵ طرحی را با هدف بهبود فرایند مشاوره، کارآیی و اثربخشی بیشتر آن در مسیر رسیدگی به درخواستهای طلاق به دادگستری این استان ارائه کرد.

این طرح که بر مشاوره تخصصی مبتنی است، نه تنها از سوی دادگستری خراسان رضوی پذیرفته و اجرای آزمایشی آن در مشهد آغاز شد بلکه پس از کسب نتایج امیدبخش در حل و فصل اختلافات خانوادگی و کاهش پدیده طلاق، اجرای آن با تلاش و همکاری قوه قضاییه و سازمان بهزیستی به دیگر شهرها و استانهای کشور نیز گسترش یافت. 

۶۷۰ قاضی که نیمی از آنان روحانی هستند سالانه به یک میلیون فقره پرونده در حوزه‌های مختلف قضایی خراسان رضوی رسیدگی می‌کنند. یکی از مهمترین مشکلات در حوزه رسیدگی به پرونده‌های قضایی "کمبود قاضی" در شعبه‌های مختلف دادگاههای دادگستری خراسان رضوی است.

کد خبر 18667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد