در رسانه/بهره مندی ۳۸ هزار و ۸۳۱ مددجوی ایلامی از خدمات بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان ایلام با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار و ۹۵۶ خانوار تحت پوشش خدمات اداره کل بهزیستی استان ایلام قرار دارند، گفت: در طول سال گذشته حدود ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی به مددجویان پرداخت شده است.

"زهرا همتی"  صبح امروز(۲۱ اردیبهشت) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام اظهار کرد: بهزیستی استان دارای 4 معاونت تخصصی شامل امور اجتماعی، امور پیشگیری، امور توانبخشی و اشتغال، مشارکت‌های مردمی و موسسات خیریه است که ارائه خدمات این سازمان در زمینه های مختلف به جامعه را هدف دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه  معاونت پیشگیری شامل 4 دفتر پیشگیری از اعتیاد، دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی، دفتر  پیشگیری از معلولیت ها و دفتر مشاوره است، افزود: ارائه آموزش های مهارت های زندگی، آموزش های پیش از ازدواج و آموزش به نوجوانان  در زمینه توانمندسازی و افزایش مهارت های زندگی، غربالگری افراد در حوزه ژنتیک و  جلوگیری معلولیت های افراد جامعه و آموزش و پیشگیری و درمان اعتیاد تنها گوشه ای از فعالیت  و خدمات این معاونت است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام با بیان اینکه در حوزه در معاونت امور اجتماعی نیز 4 دفتر زنان، دفتر کودکان و شبه خانواده، و دفتر آسیب دیدگان اجتماعی فعالیت دارند، ابراز کرد: بیش از 6 هزار زن سرپرست خانوار در راستای توانمندسازی تحت پوشش برنامه های این معاونت قرار دارند که ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، تشکیل گروه های خودیار و همیار  و ارائه تسهیلات  به این افراد در این معاونت دنبال می شود.

همتی با اشاره به اینکه در دفتر کودکان و شبه خانواده در واقع مسائل مربوط به کودکان بدسرپرست و یا بی سرپرست دنبال می شود، ابراز کرد:  مهدهای کودک و آموزش مربیان مهدهای کودک، پیگیری مسائل مربوط به مهد کودک ها و روستا مهدها در استان، شهریه کودکانی که توان پرداخت شهریه ندارند، غذای گرم روستا مهدها از جمله فعالیت های مرتبط با این حوزه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 330 مهدکودک در نقاط مختلف استان فعالیت دارند، ابراز کرد:  یکی از مهم ترین و پرچالش ترین دفاتر بهزیستی استان دفتر آسیب دیدگان اجتماعی است که خود شامل چندین بخش از جمله دفتر خانه های امن برای زنان آسیب دیده، مرکز دختران آسیب دیده، مراکز اورژانس اجتماعی و مداخله در بحران ها و خط 123 است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام با اشاره به فعالیت های این سازمان در حوزه معاونت توانبخشی، یادآور شد: در حال حاضر 6 مرکز مراقبت شبانه روزی و توانبخشی و 17 مرکز روزانه آموزشی در راستای ارائه خدمات به معلولان و جامعه هدف در استان ایلام  به منظور  توانبخشی و توانمندسازی معلولان فعالیت دارند.

وی بیان کرد: در این حوزه اموری نظیر نگهداری بیماران روانی، سالمندان، معلولان ذهنی و جسمی در مراکز، کمک به کاشت حلزون در کودکان ناشنوا، تامین وسایل بهداشتی مددجویان نظیر ویلچر، تخت، اعصا و غیره، تامین وسایل کمکی و اندام های مصنوعی، کمک به ایاب و ذهاب معلولین، خدمات مددکاری به معلولین، پرداخت کمک هزینه دانشجویی دانشجویان معلول در دانشگاههای غیردولتی، کمک هزینه به دانش آموزان و مناسب سازی منازل معلولان انجام می شود که در طول سال گذشته در این زمینه ها ۱۷۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

همتی با اشاره به فعالیت های معاونت مشارکت های مردمی و موسسات خیریه، اظهار کرد: در این معاونت اشتغال مددجویان و ارائه تسهیلات به آنان، امور مربوط به تهیه و تامین مسکن برای معلولان، جذب کمک ها و مشارکت های مردمی در راستای ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف و تعامل با مراکز غیردولتی و خیریه پیگیری می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به سیاست های دولت در راستای خودکفایی و استقلال مالی مددجویان، در طول  سال گذشته  مبلغ ۳۰ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال تسهیلات مسکن و همچنین حدود  ۲۴۰  میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان واجد شرایط  پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام یادآور شد:  علاوه بر این، بالغ بر 6  میلیارد ریال کمک‌های موردی بنا بر نیاز مددجویان نظیر ودیعه مسکن، آماده سازی شغلی و تهیه لوازم ضروری به این افراد پرداخت شده است و همچنین در زمینه جلب مشارکت های مردمی نیز در این مدت  مبلغ  ۶۵ میلیارد ریال مشارکت نقدی و غیر نقدی در راستای کمک به مددجویان جذب گردیده که در قالب اقلام بهداشتی، مواد غذایی وسایل و لوازم ضروری  بین مددجویان توزیع شده است.

همتی  خاطرنشان کرد:  در حال حاضر ۲۰ هزار و ۹۵۶ خانوار  تحت پوشش خدمات اداره کل بهزیستی استان ایلام  قرار دارند که از این تعداد  6 هزار و ۶۴۳ خانوار با سرپرستی زنان و تعداد ۱۴ هزار و ۳۱۳ خانوار نیز از جامعه معلولان هستند و در مجموع ۳۸ هزار و  ۸۳۱ نفر تحت حمایت این  اداره کل بوده که از این تعداد ۲۰ هزار و ۲۷۲ خانوار مستمری بگیر ثابت و  ماهیانه در مجموع حدود ۲۵ میلیارد ریال مستمری به صورت متمرکز دریافت  می کنند به طوریکه مجموع مستمری واریزی مددجویان در سال ۹۸ در  این استان ۳۰۰ میلیارد ریال بوده است.

پایان پیام/92
کد خبر 17346

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد