حقوق کودک؛ محور اصلی ساماندهی
وی با تأکید بر ماهیت حقوقی این فرآیند افزود: "کودکی که توانایی اعمال حقوق خود را ندارد، نیازمند حمایت است. دادستان و سازمان بهزیستی این وظیفه را بر عهده میگیرند. اما نکته مهم این است که حقوق بنیادین کودک مانند حق هویت، حق زیست با خانواده خودش، و حق داشتن یک زندگی آرام و ثابت بدون جابجایی مکرر، نباید فدای شعارهای اجتماعی شود. ما نمیتوانیم برای رسیدن به اهداف ظاهری، پا روی این حقوق بگذاریم."
کاهش بوروکراسی و افزایش سرعت عمل
سرپرست مجتمع قضایی حمایتی شوق زندگی به آسیبشناسی دقیق فرآیندهای اداری در خراسان رضوی اشاره کرد: "ما در مدلی که در خراسان رضوی آغاز کردیم، دریافتیم که بوروکراسی اداری در پذیرش خانوادههای متقاضی فرزند زیاد بود. با هماهنگیهای فشرده بین بهزیستی و دادگستری، این بوروکراسیها را کاهش دادیم. این کار سادهای نبود و نیاز به ارزیابی دقیق تکتک مراحل داشت تا مواردی که باید حذف یا کوچکتر میشدند، شناسایی و اعمال شوند." او افزود: "در کنار این، فرآیندهای حقوقی مربوط به تشخیص بدسرپرستی و ورود کودک به چرخه ساماندهی، چه به خانواده میهمان و چه به خانواده فرزندپذیر، با سرعت بیشتر و دقت بالاتری انجام میشود. ما اقدامات اجتماعی لازم برای جذب خانوادهها و جلب اعتماد مردم را نیز به موازات پیش بردیم. چرا که اگر تمامی کارهای ما صحیح باشد، اما خانوادهها متقاضی نباشند، به نتیجه نخواهیم رسید. مردم نیز عضوی کلیدی در این معادله هستند."
حرکت به سوی "شیرخوارگاههای گذرا" و اولویت خانواده
عابدینزاده به تبیین رویکرد جدید در ارتباط با شیرخوارگاهها پرداخت: "هدف ما از حذف یا کوچکتر کردن شیرخوارگاهها این بود که کودک توسط افراد متفاوت تربیت نشود و تحت تربیت واحد و پایدار یک خانواده قرار گیرد. در سال ۱۴۰۴، با تدوین روشی جدید و همافزایی بینظیر با سازمان بهزیستی، به سمتی حرکت کردیم که کمترین میزان خطا را داشته باشیم و کودکان از خانوادهای به خانوادهای دیگر منتقل نشوند. نتایج این همافزایی و برنامهها، منجر به جلب اعتماد عمومی شد و اکنون خروج کودکان از شیرخوارگاهها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است."
وی با تأکید بر ضرورت وجود شیرخوارگاهها، توضیح داد: "نمیتوانیم شیرخوارگاهها را کاملاً تعطیل کنیم. هر روز کودکانی در شهر پیدا میشوند که خانوادهشان شناسایی نمیشود و باید به شیرخوارگاه بیایند. اما اولویت اول ما، تلاش برای یافتن خانواده اصلی کودک است. شاید با حمایتی کوچک از سوی کمیته امداد یا بهزیستی، مشکلات اقتصادی خانواده رفع شود و کودک به دامان خود بازگردد. تنها زمانی که به این نتیجه نرسیدیم، سراغ خانواده جایگزین میرویم."
همکاریهای منسجم و نتایج عملی
معاون دادستان به پیچیدگیهای حقوقی فرآیند ساماندهی اشاره کرد: "همین یک عبارت 'خانواده جایگزین خانواده زیستی' شامل مفاهیم حقوقی متعددی نظیر سلب حضانت، تشخیص بدسرپرستی، دستور موقت، و مراحل فرزندخواندگی است که از هیچکدام نمیتوان به سادگی گذشت." او در پایان خاطرنشان کرد: "با همکاریهای منسجمی که بین بهزیستی، دادستانی و مجتمع شوق زندگی وجود دارد، این فرآیندها در حداقل زمان ممکن و با دقت بالا انجام میشوند. بهزیستی نیروهای خود را آموزش داده و ارتباط نزدیکی با ما دارد. ما قاضی ویژهای را برای این حوزه گماردهایم که شبانهروزی در دسترس بهزیستی باشد. کمیتههای فرزندخواندگی که قبلاً شاید ماهی یک بار برگزار میشد، اکنون سه بار در هفته تشکیل میشود و قاضی نیز حضور دارد تا تصمیمگیریها با سرعت بیشتری انجام شود. به دلیل اشراف کاملی که به این موضوع دارم، با هرگونه اظهارنظری مبنی بر اخلال یا اهمال در کار کاملاً مخالفم. کار در حال حاضر با دقت بیشتر و سرعت بهتری در حال انجام است."












نظر شما