وی در این خصوص، گفت: برنامه "مانا" هر ساله از نیمه دوم خرداد ماه آغاز میشود. متقاضیان شرکت در این دورهها میتوانند به ادارات بهزیستی شهرستان خود، مراکز مثبت زندگی و موسسات پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مراجعه نمایند. این دورهها شامل ۱۳ جلسه ۹۰ دقیقهای است که معمولاً به صورت دو یا سه جلسه در هفته برگزار میشود. این دورهها برای نوجوانان کاملاً رایگان بوده و در پایان هر دوره یک بسته تشویقی فرهنگی به شرکتکنندگان اهدا میشود. نوجوانان دختر و پسر ۱۳ تا ۱۸ سال میتوانند در این برنامه ثبتنام کنند، اما کلاسها به صورت تفکیک جنسیتی و با حضور تسهیلگران همجنس برگزار میشوند تا نوجوانان بتوانند راحتتر مسائل و نیازهای خود را مطرح کنند.
کارشناس مسئول پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳، ۷۲۰ نوجوان در ۳۱ شهرستان استان خراسان رضوی تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند و پیشبینی میشود در سال جاری این آمار تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد.
زحمتکش با اشاره به اهمیت این برنامه، توضیح داد: در 'مانا'، ما به دنبال تقویت روابط سالم نوجوانان، شناسایی و آموزش درباره آسیبهای عمده دوره نوجوانی هستیم ." یکی از نکات برجسته "مانا" رویکرد مشارکتمحور آن است. در 'مانا'، خود نوجوانان وارد بحث و گفتگو درباره مسائل و مشکلاتی میشوند که ممکن است در دوره نوجوانی با آن روبرو شوند. ما از طریق تسهیلگران آموزشدیده، آنها را وارد مراودات سالم میکنیم."
وی افزود: "ما باید بچهها را به گونهای وارد فعالیت کنیم که برایشان جذاب باشد. در دوره نوجوانی، بهترین گروهی که بچهها دوست دارند با آنها وقت بگذرانند، همسالانشان هستند. به همین دلیل، 'مانا' از طریق گروههای ۵ تا ۶ نفره آغاز میشود و در مجموع هر کلاس میتواند ۲۰ تا ۳۰ نفر را پوشش دهد."
وی درخصوص سرفصلهای آموزشی و مهارتآموزی برنامه "مانا"، گفت: نوجوانان یاد میگیرند چگونه ارتباطات سالمی با یکدیگر برقرار کنند و در گفتگوها حقوق دیگران را رعایت کرده و فعالانه مشارکت کنند. در دوره نوجوانی که دوره هویتیابی است، این برنامه به نوجوانان کمک میکند تا هویت خود را پیدا کرده و احساس تعلق به گروه داشته باشند. نوجوانان با تکنیکهایی مانند "ماتریس" و "هفتچه" و " درخت مشکلات " و..... آشنا میشوند تا بتوانند مسائل و مشکلات خود را اولویتبندی، تحلیل و برای آنها راهحلهای مناسب پیدا کنند.
زحمتکش تأکید کرد: بسیاری از رفتارهای آسیبزا نوجوانان نشات گرفته از هیجاناتی است که به اقتضای بلوغ با آن مواجه میشوند اما روشهای صحیح رویارویی با حل مسئله و کنترل هیجانات خود را یاد نگرفتهاند. 'مانا' به آنها آموزش میدهد که یک مسئله راهکارهای مختلفی دارد و اگر فکرکردن و مطالبه گری را در کنار حل مساله بیاموزند راحتر دوران نوجوانی را به سلامت پشت سر خواهندگذاشت ، برنامه مانا از سایر برنامه ها گامی جلوتر است چراکه در نهایت، نوجوانان آموختههای خود را در قالب یک پروژه عملیاتی میکنند و برای حل یک مشکل در محله یا جامعه خود، با کمک تسهیلگر و استفاده از منابع موجود، اقدام میکنند. این تجربه عملیاتی به ماندگاری آموختهها در ذهن نوجوانان کمک میکند.












نظر شما