تحول الکترونیکی در فرآیند مالیاتی موسسات و لزوم آموزش‌های پیشگیرانه

معاون مشارکت‌های مردمی، توسعه ظرفیت‌های اجتماعی فرهنگی بهزیستی خراسان رضوی بر اهمیت تحول الکترونیکی در فرآیند اخذ مالیات از موسسات و اشخاص حقوقی در دوره آموزشی تخصصی که با محوریت سامانه مودیان و نحوه اجرایی شدن آن در موسسات، ویژه مدیرعامل و حسابداران موسسات غیرانتفاعی، به صورت حضوری در اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد.

غلامرضا خالدی در این باره توضیح داد: "در مجموع، فرآیند اخذ مالیات از موسسات و اشخاص حقوقی در حال تغییر است. تا پیش از این، دفاتری نظیر روزنامه، اظهارنامه، ترازنامه سود و زیان به صورت فیزیکی وجود داشت، اما اکنون همه این موارد به فضای الکترونیک منتقل خواهند شد. به این معنی که دفتر روزنامه‌ای که به صورت فیزیکی در موسسه جمع‌آوری می‌شد، اکنون در بستر الکترونیک اجرایی خواهد شد."
وی با اشاره به برگزاری این دوره آموزشی افزود: "ما قبل از اینکه موسسات با مشکلی در این زمینه مواجه شوند، تصمیم گرفتیم یک دوره آموزشی را فعلاً برای سطح شهر مشهد برگزار کنیم. پیش‌بینی ما این است که حدود ۱۱۰ نفر شامل مدیرعامل و ذی‌حساب موسسات در این دوره شرکت کنند."
خالدی تاکید کرد که این آموزش‌ها به تدریج به تمامی شهرستان‌ها گسترش خواهد یافت تا هیچ موسسه‌ای با مشکلی مواجه نشود و از قبل آموزش‌های لازم را دیده باشد.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی خراسان رضوی، محاسن این تغییر و شفافیت را بسیار زیاد دانست و گفت: "زمانی که امور در بستر الکترونیک قرار می‌گیرد، شفافیت بسیار بیشتری ایجاد می‌شود. این شفافیت نه تنها به موسسات کمک می‌کند، بلکه خیرینی که به دنبال تداوم کمک‌های خود هستند، می‌توانند مسیر کمک‌ها، نحوه حسابداری و هزینه‌کرد آنها را از طریق سامانه‌های مربوطه مشاهده کنند و قطعاً رغبت بیشتری برای کمک خواهند داشت."
وی همچنین به هماهنگی و رفع ابهامات بین بهزیستی و سایر دستگاه‌های صادرکننده مجوز با اداره دارایی اشاره کرد و بیان داشت: "زمانی که همه در یک بستر واحد قرار می‌گیرند، شفافیت برای ما افزایش می‌یابد و آن ابهاماتی که گاهی به دلیل عدم شفافیت پیش می‌آمد، رفع خواهد شد. این امر در تمدید مجوز و سایر اقدامات نیز فرآیند را روان‌تر و راحت‌تر خواهد کرد."
خالدی در پایان خاطرنشان کرد: "عملاً ما تنها استانی هستیم که از یک امین حسابداری استفاده می‌کنیم، چرا که خودمان ظرفیت و فرد مطلع کافی در این زمینه را نداریم. یک موسسه حسابداری این خدمات را به صورت رایگان برای ما انجام می‌دهد. اما زمانی که این فرآیند در بستر الکترونیک قرار گیرد، برای ما نیز راحت‌تر خواهد بود، زیرا تاییدیه‌های دارایی و مالیات را دقیقاً از بستر الکترونیکی دریافت خواهیم کرد و این فرآیند هم سریع‌تر و هم شفاف‌تر خواهد شد.

تحول الکترونیکی در فرآیند مالیاتی موسسات و لزوم آموزش‌های پیشگیرانه

در ادامه، زهرا سادات ترحمی، کارشناس مسئول دبیرخانه کمیسیون ماده ۲۶، بر لزوم آموزش‌های تخصصی برای موسسات خیریه و غیرانتفاعی در حوزه مسائل مالیاتی و حسابداری تاکید کرد. این آموزش‌ها به منظور کمک به این موسسات برای رعایت قوانین و بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی ارائه می‌شود.
ترحمی در این خصوص اظهار داشت: "موسسات ما، به دلیل ارتباط مستمر با سازمان امور مالیاتی، چه برای پرداخت مالیات و چه برای استفاده از معافیت‌ها، نیازمند رعایت موارد خاصی هستند. علاوه بر این، دستورالعمل‌ تاسیس، اداره و انحلال مراکز و موسسات غیردولتی تحت نظارت بهزیستی بازنگری 1399نیز برای تمدید مجوز و تغییرات، مواردی را اعلام کرده که نیاز به آموزش‌های ویژه، به خصوص در بخش حسابداری موسسه و تکمیل دفاتر روزنامه و دفتر کل دارد."
وی افزود: "این دفاتر که مربوط به سازمان امور مالیاتی هستند، باید در پایان هر سال مالی پلمب و در ابتدای سال مالی جدید از سازمان مالیاتی دریافت شوند. همچنین، آموزش نحوه تکمیل برنامه‌های حسابداری موسسات برای جلوگیری از بروز مشکلات در پرداخت‌های مالیاتی بسیار حیاتی است."
به گفته ترحمی، کمیسیون ماده ۲۶ سالانه تلاش می‌کند تا این آموزش‌ها را برای موسسات به روزرسانی کند. او به برگزاری دوره‌های منطقه‌ای در سال گذشته و همچنین برگزاری دوره‌ای برای نزدیک به ۹۰ موسسه خیریه شهرستان مشهد در ابتدای سال جاری اشاره کرد. تعداد کل موسسات در استان خراسان رضوی حدود 354 موسسه است که شامل موسسات خیریه و انتفاعی می‌شود. کارشناس مسئول دبیرخانه کمیسیون ماده ۲۶ هدف از این آموزش‌ها را کمک به موسسات و خیرینی که به آنها کمک می‌کنند، برای بهره‌مندی از امتیازاتی نظیر معافیت از مالیات دانست.
وی خاطرنشان کرد که چندین سال است از همکاری شرکت دقیق محاسب که امین اداره کل بهزیستی خراسان رضوی است، برای برگزاری این جلسات آموزشی استفاده می‌شود.
ترحمی در پایان به اهمیت سامانه مودیان اشاره کرد و توضیح داد که این سامانه مخصوص وزارت امور اقتصادی و دارایی است و ارتباط مستقیمی با فعالیت‌های داخلی کمیسیون ماده ۲۶ ندارد، اما برای موسسات در تعامل با سازمان امور مالیاتی اهمیت ویژه‌ای دارد و محور اصلی دوره آموزشی اخیر نیز بوده است.

کد خبر 138039

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد