دماوند | همزمان با آغاز ماه جهانی اتیسم 

غربالگری رایگان تمامی کودکان و نوجوانان  مشکوک به اُتیسم در اداره بهزیستی شهرستان دماوند انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران محسن معادی رئیس بهزیستی شهرستان دماوند از غربالگری رایگان اتیسم به مناسبت هفته ی جهانی اتیسم خبر داد.

اُتیسم چیست؟
اگر در خانواده یا اطرافتان کودکی است که دارای اختلال اُتیسم می‌باشد خواندن این مطالب به شما کمک می‌کند که با این اختلال بیشتر آشنا شوید.
 معنی لغوی اُتیسم، درخودماندگی  است. کلمه اُتیسم یک واژه‌ مرکب است که حاصل ترکیب دو واژه‌ اُتوس و ایسم است. اُتیسم نوعی اختلال رشدی، ذهنی_رفتاری  است که فرد در آن بیشتر به درون‌گرایی و فاصله گرفتن از محیط پیرامون و انسان‌های اطرافش، حتی خانواده دچار می‌شود.


اُتیسم بیشتر در دوران کودکی در افراد ظاهر می‌شود و اکثراً قبل از رسیدن به ۳ سالگی علائم آن در فرد پدیدار می‌شود. جالب است بدانید تا به حال دلیل اصلی بروز اختلال اُتیسم کشف نشده است.

 علائم عمومی اُتیسم در کودکان می‌تواند مواردی مانند عدم واکنش به اسم، عدم ارتباط چشمی، پرخاش کردن در مقابل ایجاد ارتباط با اطرافیان باشد.

کودک در چنین حالتی، هیجان خود برای بازی‌های دسته جمعی را از دست می‌دهد و گاهاً گوشه‌گیر و عصبی جلوه می‌کند. این اختلال، ریشه‌اش به تعاملات اجتماعی بر می‌گردد و در همان نقطه، خلل ایجاد می‌کند.

برخی از افراد علت ایجاد این اختلال ذهنی را تفاوت در محیط زندگی و جمع خانواده یا آموزش و تربیت متفاوت و همچنین تغذیه و ژنتیک به شمار می‌آورند؛ اما علت، هیچ کدام از موارد ذکر شده نیست.

همان‌طور که اشاره شد، علت اُتیسم هنوز که هنوز است رازی بزرگ باقی مانده است. لازم به ذکر است که اختلال اوتیسم در بزرگسالان و کودکان علائم یکسانی را بروز نمی‌دهد.

علائم اُتیسم در دوره‌های سنی متفاوت:

اُتیسم در بزرگسالان، بر روی روابط آنان و طرز برخورد آن‌ها با مشکلات و مسائل روزمره بروز می‌کند. به طوری که ایجاد ارتباط با محیط را برای آنان سخت می‌کند و بر روی حالات و حرکات اجتماعی آنان خودنمایی می‌کند و حالت نرمال را از فرد گرفته و او را منزوی و پرخاشگر می‌کند.
این اختلال بشدت می‌تواند زندگی نرمال یک شخص را تحت تأثیر قرار بدهد.

اُتیسم در کودکان، شاید به مراتب سخت‌تر از بزرگسالان باشد؛ چراکه کودکان در سنین زیر ۳ سال در اوج یادگیری خود به کمک محیط پیرامون هستند.
 خصوصیات کودکانه، تشخیص اختلال اُتیسم را بسیار سخت می‌کند. چرا که کودکان مبتلا به اُتیسم، حرکاتی غیرعادی مانند دست زدن‌های بدون منبع هیجانی و پا کوبیدن‌های بی‌دلیل و همچنین جیغ و دادهای بی‌شمار را از خود، به عنوان علائم، بروز می‌دهند و این‌ها لابه لای شیطنت‌های کودکانه گم می شود.

نشانه‌های کودک مبتلا به اُتیسم چیست:
این اختلال را بیشتر به عنوان اختلال کودکان می‌شناسند، چرا که ابتلای کودکان به این اختلال چندین و چند برابر نسبت به بزرگسالان است. همچنین ابتلای پسران به اُتیسم چهار برابر ابتلای دختران به این اختلال است. و هنوز هم علت روشنی برای این پدیده در دسترس نیست. یک سری از علائم بارز آن به شرح زیر است:
اُتیسم می تواند در رفتارهای کودک، طوفان به پا کند.
او حتی حاضر نمی‌شود به مهمانی برود.
وقتی مادرش جای وسایل خانه را عوض می کند، جیغ و داد می‌کند.
کسی حق دست زدن به وسایل بازی او را ندارد و حتی عروسک‌ها یا ماشین‌های تازه ای که پدرش برایش می‌خرد را پس می زند.
با دیگران معاشرت نمی‌کند و بازی‌های یک نفره را ترجیح می دهد. گاه در گوشه ای می نشیند و ساعت‌ها یک حرکت تکراری را با وسیله‌ها انجام می دهد.
نکته تلخ این جاست، روز به روز قدرت تکلمش کندتر از روز قبل می شود و بعضا به اشتباه، خانواده  تصور می کنند مشکل فقط با یک گفتاردرمانی حل شود. علاوه بر این بجای صعود، ضریب هوشی‌اش مدام در حال نزول است.
این طور مواقع کارهایی از کودک سر می زند که باعث خشمگین شدن اطرافیان می شود و ممکن است کودک‌های اُتیسمی بخاطر لجبازی‌هایشان مورد کتک هم قرار بگیرند.
اُتیسم علاوه بر اختلالات فراوانی که در بدن کودک و رفتار او با بیرون ایجاد می کند، دردناک نیز هست. و منجر می شود کودک شب را بدون خواب، با درد صبح کند. البته ممکن است والدین متوجه تمامی این علائم در کودک خود نشوند.

درمان اُتیسم:
اُتیسم در رده‌ی بیماری‌های پنهان قرار دارد و قدم اول برای درمان می تواند شناسایی علائم اُتیسم در فرزند خود و یا اطرافیان خود باشد، این امر بسیار حساس و حیاتی است.

باید دانست که بررسی بیماری اُتیسم، در حوزه‌ی روانشناسی قرار دارد و جزو اختلالات روانشناسی به حساب می آید.

کد خبر 106013

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد