دماوند | والدین در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان و جوانان نقش بسزایی دادند

محسن معادی رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند با اشاره به اینکه آگاه‌سازی والدین یکی از راهکارهای پیشگیری از اعتیاد جوانان است، گفت: والدین باید از خطرهای اعتیاد آگاه شده و در مورد پیشگیری از آن احساس مسؤلیت کنند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، معادی  رئیس بهزیستی شهرستان دماوند گفت: والدین برای کودکان و نوجوانان الگو هستند. آموزش ارزش‌های اخلاقی، رفتارهای مناسب اجتماعی و ارائه  معیارهای خوب و بد بودن از سوی والدین می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان و جوانان موثر باشد.

معادی اظهار کرد: والدین می‌توانند از راه آموزش قانون‌گرایی  و تشویق فرزندان خود به رعایت آیین‌نامه‌های انظباطی و ضوابط و قوانین مدونی که در مدارس اجرا می‌شود مانع از بسیاری از کج روی‌ها شوند.

معادی ادامه داد: همچنین اهمیت به نظم و انظباط، داشتن رفتارهای موجه، شیوه تفکر سالم از نکاتی ارزشمندی است که می‌توان به نوجوانان و جوانان آموزش داد.
وی با اشاره به اینکه فرزندان همواره نظاره گر اعمال و رفتار والدین خود هستند، گفت: تربیت فرزند با رفتار صحیح در کاهش گرایش جوانان به مواد مخدر مؤثر است.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال والدینی که مصرف‌کننده سیگار با داروهای مسکن و خواب‌آور هستند، نمی‌توانند نگرشی شفاف و مشخص در برابر مصرف مواد مخدر به فرزندانشان ارائه دهند و راه را برای انحراف و تصمیم‌گیری نامناسب جوانان فراهم می‌کنند.
معادی با تاکید بر اینکه برداشت جوانان نسبت به توانایی‌ها و استعدادهایشان مهم‌ترین تأثیر را بر عزت‌نفس آن‌ها دارد، اظهار کرد: زمانی که والدین درمی‌یابند که تجربه‌های دشوار زندگی، اعتماد به ‌نفس و خویشتن‌داری، فرزندانشان را تحت تأثیر قرار داده است، باید به نوجوان و جوان‌های خود کمک کنند تا با انتخاب راه و مسیر درست زندگی، خود را از انحطاط، تسلیم و بی‌ارزشی نجات دهند.

رئیس بهزیستی شهرستان دماوند افزود: گوش دادن به فرزندان، حمایت از رفتارهای مثبت، پسندیده و سالم، توجه به احساسات و عواطف در کنار داشتن رابطه‌ای صمیمی با والدین می‌تواند از گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر پیشگیری کند.

وی عنوان کرد: همچنین والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که با افراد دیگر اجتماع ارتباط برقرار کنند و زمانی که تنها در جمعی قرار می‌گیرند چگونه رفتار کنند.

معادی افزود: هرچه تأثیر دوستان و همسالان بر نوجوان و جوان بیشتر شود، نقش والدین و راهنمایی‌های لازم از سوی پدر و مادر کمتر می‌شود.

معادی تأکید کرد: توان "نه گفتن" و داشتن رفتاری مستقل و صحیح را باید در نوجوانان و جوانان تقویت کرد و والدین می توانند از فرزندان خود بخواهند که به هنگام خطر، قدرت ترک محل را داشته باشند. جوانان و نوجوانان نیز  با استفاده از یادگیری مهارت‌های زندگی شیوه‌های حل مشکلات، راه‌های مقاومت و استقامت در برابر مصرف مواد مخدر را می آموزند.
وی با اشاره به برخی از مهارت‌های زندگی عنوان کرد: منظور از مهارت زندگی این است که نوجوان را برای ورود به اجتماع وزندگی جمعی آماده کرده تا در کنار آموزش علوم و فنون مختلف شناخت درستی از خود و سایر افراد و محیط به دست آورند تا به حل مشکلات خود و جامعه کمک کنند.

رئیس بهزیستی شهرستان دماوند گفت: نگرش و عاداتی که بچه‌ها در دوران کودکی از پدر و مادر خود می‌آموزند، پایه و بنیانی برای بسیاری از تصمیم‌گیری‌های آینده خواهد بود.

معادی ادامه داد: بسیاری از نوجوانان و جوانان شاید شناخت درستی از خطرات ناشی از مصرف مواد مخدر نداشته باشند اما به‌راحتی می‌توانند درس‌های ساده‌ای درباره نحوه تصمیم‌گیری صحیح، اطلاع از قوانین و مقررات خانه و مدرسه (اجتماع)، نحوه حل مسائل و مشکلات روزانه، مسئولیت‌پذیری و تقویت خودپنداری‌شان یاد بگیرند.

کد خبر 106007

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد