غربالگری شنوایی 14481 کودک در بهزیستی استان

به گزارش روابط عمومی، معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان اردبیل از اجرای غربالگری شنوایی در بین 14481 کودک خبر داد.

پرویز پروین ضمن گرامیداشت روز جهانی شنوایی گفت: اولین حسی که در جنین انسان تشکیل می شود حس شنوایی است . از این رو صرف نظر از اختلالات ژنتیکی حس شنوایی بیشترین احتمال آسیب دیدگی را در دوران جنینی دارا است . بنابراین اولین حسی که در نوزاد بایستی ارزیابی شود حس شنوایی است به همین منظور برنامه غربالگری شنوایی شیر خواران و نوزادان در سطح بهزیستی استان با هدف شناسایی اختلالات شنوایی قبل از ٣ ماهگی و شروع مداخلات طبی و توانبخشی قبل از ٦ ماهگی به منظور پیشگیری از عوارض ناشی از ناشنوایی مانند اختلالات گفتاری، ارتباطی، شناختی، اجتماعی، اقتصادی و ...صورت می گیرد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان تاکید کرد: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران در ٣ سطح غربال، تشخیص و مداخله می باشد که هریک می بایست به ترتیب در زمان های پیش از یک ماهگی، ٣ ماهگی و ٦ ماهگی انجام شود.

پروین ادامه داد: در این راستا در سالجاری تاکنون 11131 کودک در 28 پایگاه  و با 17 دستگاه غربالگری مورد غربالگری قرار گرفتند. ضمنا علاوه بر غربالگری نوزادان  و شیر خواران، اجرای برنامه غربالگری شنوایی به منظور پیشگیری از اختلالات شنوایی و گفتاری برای کودکان 3 الی 5 با مراجعه به مهدهای کودک در سطح استان صورت می گیرد که باعث کاهش هزینه های درمان و پیگیری مداخلات درمانی شده است. لذا در همین رابطه در سالجاری تاکنون 3350 کودک در شهرستانهای استان غربالگری صورت گرفته است

وی یادآورشد: بنابراین اجرای این برنامه و کشف و شناسایی  به موقع می تواند در مدیریت و پیشگیری افت شنوایی در کودکان و کاهش تبعات اقتصادی و مشکلات متعدد آموزشی، شناختی و اجتماعی ناشی از آن موثر باشد.

کد خبر 103582

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد