بندرعباس | نخستین کارگاه آموزشی تسهیلگری اجتماعی

در راستای تحقق اهداف گروههای همیار و پایگاههای سلامت اجتماعی ، کارگاه آموزشی تسهیلگری اجتماعی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی هرمزگان ؛ در راستای تحقق اهداف گروههای همیار و پایگاههای سلامت اجتماعی شامل ارتقای توانمندی افراد،افزایش شناخت نسبت به مسائل آسیب های اجتماعی،اصلاح نگرش در جهت جمع گرایی و کار گروهی،افزایش مهارتهای کار گروهی و بهره مندی از ظرفیت های بالقوه همیاران کارگاه تسهیلگری اجتماعی باحضورهمت معاون پیشگیری بهزیستی استان ، زارع سرپرست اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس ، زمزم کارشناس دفتر اعتیادبهزیستی بندرعباس وجمعی ازهمیاران در سالن جلسات بهزیستی شهرستان بندرعباس برگزار گردید.

آمنه همت معاون امورپیشگیری بهزیستی هرمزگان هدف از این کارگاه را ارتقا فرهنگ تسهیلگری اجتماعی جهت بالابردن سطح علاقه ومشارکت اجتماعی در جامعه در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی عنوان کرد و به تشریح فعالیت ها و سیاستگزاری های مرتبط به بهره گیری از ظرفیت های بالقوه موجود در همیاران و سازمان های مردم نهاد و فعالین اجتماعی پرداخت.

همت گفت: سازمان های مردم نهاد وفعالین اجتماعی داوطلبانه و بدون چشم داشت درصدد بالابردن مشارکت اجتماعی ومطالبه گری جهت رفع مشکلات و موانع توانخواهان و گروه هدف هستند که در نهایت موجب اعتلاء و ارتقاء سلامت جامعه خواهد شد.

وی اظهار داشت :در کارگاه های تسهیلگری اجتماعی مشارکت جویی به عنوان کلید پیشگیری در نظر گرفته شده است بدین معنا که ارتقا مهارت‌ها و ظرفیت‌های کارگروهی و مشارکتی و تقویت ارتباطات سالم میان آنها موجب ارتقای سطح سرمایه اجتماعی می گردد که در نهایت به عنوان عامل محافظ و پیشگیرانه از بروز آسیب‌های اجتماعی عمل می‌کند.

آمنه همت عنوان کرد: در سطح جامعه و در حوزه های مختلف به افراد توانایی نیاز است که بتوانند نقش تسهیل کننده وتسهیلگرانه در اجرای طرح ها و وپیشگیری از آسیب های اجتماعی ایفا نمایند. این افراد می توانند در سازمان های خود تسهیل کننده دستیابی به اهداف سازمانی باشند و یا در خارج از سازمان و در سطح جامعه به کارآیی و اثربخشی فعالیت های توسعه ای کمک نمایند.

همچنین فائزه زارع سرپرست اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس در این کارگاه ضمن ارائه تعریفی از تسهیلگر افزود :تسهیلگران از طریق اعتماد سازی، ایجاد و حفظ ارتباط و تعامل، جلب مشارکت و افزایش کارایی و اثربخشی در عمل فرایند های گروهی را تسهیل و تسریع می کنند .

وی افزود : تسهیلگران با شناسایی ظرفیت ها و فرصت ها و بهره گیری از مشارکت افراد در طیف تصمیم گیری، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی در واقع در طی زمان به پویایی و حرکت گروه ها کمک می کنند.

زارع گفت :برای برنامه‌ریزی مناسب، حفظ مشارکت اعضا و ایجاد فرصت‌های واقعی برای رهبری در سازمان و رشد مهارت‌های اعضای گروه، داشتن مهارت تسهیلگری لازم است.

کد خبر 103257

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد