صدور ۹۰۰ کارت ویژه افراد دارای معلولیت بهزیستی 

سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی استان زنجان ازصدور ۹۰۰ کارت ویژه افراد دارای معلولیت  خبر داد و گفت: در سال جاری یک هزار و ۸۵۰ پرونده توانبخشی معلولین و مددجویان بهزیستی در کمیسیون پزشکی تحت بررسی قرار گرفته است و  ۱۴۶ نفر از افراد دارای معلولیت نیز از معافیت سربازی بهره مند شده اند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان شهرام رجبی در جلسه ی آموزشی کمیسیون پزشکی و نحوه برخورداری از معافیت سربازی که با حضور مسئولین و مددکاران مراکز مثبت زندگی برگزار شد، معلولیت ها را در ۶ گروه عمده و شایع از جمله اختلالات جسمی، حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی گفتاری، اعصاب و روان و چند معلولیتی برشمرد و افزود: شدت معلولیت هر گروه در چهار سطح، خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تعیین می‌شود.

وی با اشاره به اجرای ماده ۲۶ قانون حمایت از معلولین گفت: یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و  دارای معلولیت هستند و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می شوند.

رجبی افزود: افردی که دارای همسر معلول هستند تا زمان سرپرستی همسر معلول خود که نیاز به مراقبت دارد می توانند از معافیت سربازی برخوردار شوند.

سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی به ارائه خدمات گوناگون مددکاری اجتماعی به بیش از ۲۰ هزار فرد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: معافیت سربازی مشمولان دارای افراد معلول شدید در خانواده، ارجاع افراد به مراکز روزانه توانبخشی و یا تیم های سیار ویزیت در منزل و یا مراکز شبانه روزی توانبخشی مراقبتی، کمک هزینه های تحصیلی و تردد، حرفه آموزی و کارگاه های حمایتی تولیدی، توانمندسازی و مناسب سازی منزل و خودروی افراد دارای معلولیت منوط به تایید کمیسیون پزشکی است.

رجبی بیان کرد: خانواده هایی که دارای عضو معلول باشند قبل از مراجعه به سازمان نظام وظیفه باید به ادارات بهزیستی درسراسر استان مراجعه و نسبت به ارائه درخواست وتشکیل پرونده معافیت سربازی ونهایتًا طرح در کمیسیون مربوطه اقدام نمایند.

وی با اشاره به تبصره (۲) قانون (۵) حمایت از افراد دارای معلولیت و لزوم دسترسی هرچه بیشتر افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید به خدمات ایاب و ذهاب، یادآور شد:  امکان استفاده این افراد از خدمات حمل و نقل ریلی و هوایی به صورت نیم بهاء فراهم شده است.

رجبی در خصوص نحوه برخورداری از این مزایا افزود: افراد دارای معلولیت شدید برای سفرهای برون شهری (ریلی، هوایی و دریایی) از طریق سامانه فروش بلیط تاپ ثبت نام نموده و طبق کارتهای اعتباری برای هرمعلول شدید خرید بلیط را بصورت نیم بها انجام داده و از این خدمات استفاده می کنند.

کد خبر 103091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد