ارائه خدمات مراقبت و ویزیت در منزل به ۱۲۳۱ نفر از توانخواهان خراسان رضوی

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی خراسان رضوی گفت: ما در استان ۲۱ مرکز ویزیت در منزل داریم که به ۷۹۹ نفر از توانخواهان و پنج مرکز مراقبت در منزل وجود دارد که به ۴۳۲ نفر خدمات ارائه می‌دهند.

حمیدرضا علیزاده رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مراقبت و ویزیت در منزل توانخواهان اظهار کرد: مراکز ویژه مراقبت و ویزیت در منزل در راستای توانمندسازی و توسعه خدمات توانبخشی برای خانوده و افراد نیازمند فعالیت دارد.

وی افزود: هدف ما این است علاوه بر اینکه خانواده آگاه شده و فرد دارای معلولیت در خانواده نگهداری می‌شود، به مراکز شبانه‌روزی نیز ارجاع داده نشود. متقاضیان می‌توانند به بهزیستی شهرستان مراجعه کنند، پس از آن مددکار بررسی می‌کند و اگر شرایط را داشته باشند با استان مکاتبه شده و اقدام می‌شود.

علیزاده رضایی در خصوص ویزیت در منزل برای توانخواهان عنوان کرد: به افراد دارای معلولیت جسمی-حرکتی، ذهنی و بیمار روان در دو سطح شدید و غیر شدید و و سالمندان ویزیت در منزل ارائه می‌شود. هدف این برنامه‌ها مشارکت خانواده در امور توانبخشی و حمایت‌های اقتصادی از خانواده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: ما در استان ۲۱ مرکز ویزیت در منزل داریم که به ۷۹۹ نفر از توانخواهان خدمت‌رسانی می‌کند. از این تعداد ۱۵ مرکز در مشهد قرار دارد که خدمت‌رسانی به ۴۲۶ نفر را انجام می‌دهد. براساس نوع معلولیت، پزشک، روانپزشک، پرستار، فیزیوتراپ و کاردرمان به منازل مراجعه و فرد را ویزیت کرده و خدمات ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: در قبال این خدمات ماهیانه یک میلیون و ۲۲ هزار تومان به آن مرکز پرداخت می‌شود. ویزیت‌ها معمولا تا زمانی که فرد بهبود نسبی پیدا کند، ادامه دارد. برای معلولیت ذهنی سقفی وجود ندارد اما برای معلولیت جسمی و سالمندان ارائه خدمات حداکثر تا ۱۲ ماه است و اگر هنوز مشکلات وجود داشته باشد، می‌توان دو تا ۶ ماه دیگر نیز تمدید کرد.

علیزاده رضایی با اشاره به اینکه مراقبت در منزل خدمات توانبخشی و مراقبتی است که توسط مراقبان آموزش‌دیده زیر نظر کارشناس تخصصی انجام می‌شود، تصریح کرد: در این حوزه سعی می‌کنیم مشارکت اعضای خانواده نیز به گروه هدف ارائه شود، خانواده هم آموزش ببینند تا اگر در آینده این خدمت قطع شد، خود خانواده هم بتوانند این اقدامات را انجام دهند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: هدف ارتقاء سطح کیفی، تحکیم بنیان خانواده، جلوگیری از ارجاع معلولان به مراکز شبانه‌روزی، آگاه‌سازی و آموزش خانواده در خصوص مراقبت و توسعه خدمات مراقبتی و توانبخشی است. این خدمات برای معلولان شدید و خیلی شدید جسمی-حرکتی، ذهنی و روان ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما ۵ مرکز در استان داریم که به ۴۳۲ نفر خدمات ارائه می‌دهند. به ازای هر نفر دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان یارانه می‌دهیم. حداکثر حمایت دو سال است اما می‌توان شش ماه دیگر نیز تمدید کرد.

 

کد خبر 101412

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد