در رسانه |  ۲۷ هزار و ۶۸ کودک سه تا شش سال تحت پوشش طرح غربالگری بینایی قرار گرفتند

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: با اجرای طرح غربالگری بینایی برای ۲۷ هزار و ۶۸ کودک سه تا شش سال تعدادیک هزار و ۹۴۹ مورد مشکوک شناسایی و به مراکز درمانی ارجاع شده است

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ زهرا غلامرضایی در خصوص اجرای طرح غربالگری شنوایی و بینایی برای کودکان استان اظهارداشت: در راستای پیشگیری از معلولیتهای جسمی با اجرای برنامه ها و طرحهای پیشگیرانه برای کاهش بروز برخی از انواع معلولیتها طرح های مهمی اجرا شده است.

وی با اشاره به برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران گفت: برنامه غربالگری شنوایی به منظور شناسایی و پیشگیری نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و هم اکنون در سطح بیمارستانهایی که تولد نوزاد در آن اتفاق می ‌افتد انجام می ‌شود.

غلامرضایی تصریح کرد: در این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجش گران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش می‌شوند و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمایشات تشخیصی تحت درمان قرارگرفته و در نهایت و در صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع داده می شوند.

وی گفت: آمار نوزادان غربال شده در استان بیش از ۱۳ هز ار و ۶۸۹ نفر بوده که ۴۰ نفر از نوزادان به مرحله مداخله و درمان ارجاع داده شده اند.


معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین در خصوص برنامه غربالگری شنوایی کودکان هم اظهارداشت: این طرح با غربال شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال بطور آزمایشی از سال ۹۴ شروع شد و کودکان تحت پوشش با هدف پیشگیری از اختلالات شنوایی و شناسایی بموقع مورد غربالگری قرار می گیرند.

غلامرضایی یادآورشد: همچنین همه افرادی که ارجاع داده شده اند برای اطمینان از سلامت و یا مراجعه به تخصص مورد پیگیری و
آگاهی بخشی قرار می گیرند.

وی گفت: افراد تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا پنج سال در استان حدود ۱۲ هزار و ۲۸۵ مورد بوده که ۲۰ کودک مشکوک شناسایی و ارجاع شده اند.

این مسئول بیان کرد: طرح پیشگیری ازتنبلی چشم (آمبلیوپی) هم از سال ۷۴ برنامه ریزی شده و عملیات غربالگری و تشخیص زودهنگام آمبلیوپی و سایراختلالات بینائی در کودکان ۳ تا شش سال درسراسر کشوربه صورت طرح از ابتدای آبان تا پایان آذر و بصورت برنامه درهمه ایام سال درپایگاههای دایمی وغیردایمی اجرا می شود.

وی یادآورشد: مهمترین هدف از اجرای این برنامه کاهش بیماری آمبلیوپی و سایراختلالات بینائی از طریق تشخیص ودرمان به موقع بیماری درسنین طلایی یعنی زیر ۵ سالگی است و کودکانی که در طرح پیشگیری از تنبلی چشم مورد سنجش بینائی قرار می گیرند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم ازطرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می گیرند.
 
غلامرضایی تصریح کرد: آمار کودکان تحت پوشش برنامه غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال بیش از ۲۷ هزار و ۶۸ نفر و تعداد کودکان مشکوک شناسایی شده نیز یک هزار و ۹۴۹ مورد بوده است.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان قزوین در خصوص خدمات مشاوره ژنتیک اظهارداشت: مشاوره ژنتیک به معنی ایجاد یک رابطه دو طرفه است که درآن مشاور به فرد مراجعه کننده در زمینه های مختلف کمک می کند.

وی بیان کرد: مشاوره درمورد تشخیص، پیش آگهی و کنترل بیماری باهدف پیشگیری از معلولیتهای ناشی ازاختلالات ژنتیک و بررسی روش به ارث رسیدن بیماری و خطر تکرارآن در سایر افراد خانواده است که در حوزه مشاوره ژنتیک پیش بینی کرده ایم.

غلامرضایی گفت: همچنین در بخش مشاوره ژنتیک موضوع شناسایی روش های موجود برای کاهش عوامل خطر زا و کمک به انتخاب موثرتر راهکارهای رفع مشکل که بیش از همه با فرهنگ، عقاید ، همخوانی دارد مورد توجه است.

وی افزود: در استان بیش از ۱۱۰۰ نفر برای بار اول به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کرده و خدمات گرفته اند.

غلامرضایی اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح های پیشگیری بتوان از معلولیت ها جلوگیری و جامعه سالم را رقم زد.

کد خبر 100135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد