۹۲ درصد متقاضیان فرزندخواندگی از بهزیستی خواهان کودک زیر پنج سال هستند

معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۹۲ درصد خانواده‌های متقاضی، خواهان به سرپرستی گرفتنِ کودک زیر پنج سال هستند که همین موضوع مدت زمان واگذاری فرزند را طولانی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از ایرنا، سیده مهری موسوی در حاشیه نمایشگاه توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور محلات کم‌برخوردار استان سمنان در قالب طرح ۲۰۲۰ در آستان مقدس امام‌زاده یحیی(ع) سمنان، ابراز کرد: تعداد زیادی از خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی، کودکان زیر سه سال می‌خواهند، اما نوزادان و کودکان زیر سه سال متناسب با میزان درخواست‌های فرزندخواندگی در بهزیستی وجود ندارد.

وی بیان کرد: اگر خانواده‌ها فرزند بالای ۶ سال بخواهند، می‌توانند بدون نوبت، به شرط داشتن شرایط فرزندخواندگی و با طی مراحل قانونی و اداری، صاحب فرزند شوند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که در انتظار فرزندخواندگی هستند به اشتباه تصور می‌کنند بهزیستی به واگذاری فرزند رغبتی ندارد، تصریح کرد: اکنون دستورالعمل واگذاری کودک به روز شده و در انتظار تصویب است که تصویب این دستورالعمل روند فرزندخواندگی را تسریع می‌کند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: سیاست بهزیستی نگهداری کودکان در کمترین زمان در مراکز زیر پوشش بهزیستی و واگذاری به خانواده‌های متقاضی است.

وی افزود: در واگذاری کودکان به خانواده‌ها فقط شرایط اقتصادی مطرح نیست و شرایط فرهنگی خانواده نیز برای موافقت واگذاری فرزند مهم است، چرا که بستر فرهنگی مناسب برای تضمین آینده مطلوب کودک اولویت بهزیستی محسوب می‌شود. اگر خانواده‌ای شرایط فرهنگی مطلوب داشته‌باشد، ولی از لحاظ اقتصادی دچار مشکل باشد، بهزیستی با پرداخت کمک هزینه همراه خانواده‌ها است.

وی یادآور شد: برخی کودکان نیازمند درمان با ویژگی‌های خاص هستند که خانواده‌ها آنها را پذیرا نیستند و برخی خانواده‌ها فقط فرزندانی را پذیرش می‌کنند که دچار بیماری هستند و درمانشان را دنبال می‌کنند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی بیان کرد: خرید و فروش کودکان هنگام تولد انجام می‌شود و دست بهزیستی در این زمینه بسته است و با توجه به اینکه حیطه‌کاری بهزیستی نیست اطلاعی در این زمینه در اختیار بهزیستی قرار ندارد.

طرح توسعه محلات کم‌برخوردار ۲۰۲۰ در واقع طرح محرومیت زدایی و توانمندسازی اجتماعی در ۲ هزار و ۲۰ محله کشور به ابتکار دولت سیزدهم است که در ۵۰ محله کم‌برخوردارِ شناسایی‌شده استان سمنان در حال اجرا است و نمایشگاه توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور، محلات کم‌برخوردار استان سمنان در قالب طرح ۲۰۲۰ محله برپا شده است.

در استان سمنان ۵۰ محله کم برخوردار در ۱۲ شهر با همکاری چهار دستگاه اجرایی شامل کمیته امداد در قالب خانه امداد، هلال‌احمر در قالب خانه هلال، بهزیستی در قالب خانه بهزیستی و بنیاد برکت در قالب خانه احسان، در حال اجرا است.

نمایشگاه توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور با ۱۶ غرفه در آستان مقدس امام‌زاده یحیی(ع) سمنان به مدت سه روز برای علاقه‌مندان به هنر صنایع دستی برپا شده است و در این نمایشگاه دست‌سازه‌های مددجویان تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی عرضه می‌شود.

توانمندسازی افراد در محلات و کاهش آسیب های اجتماعی از اهداف اجرای طرح ۲۰۲۰ محلات کم‌برخوردار است و توانمندسازی و خدمت رسانی به جامعه هدف در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی ، علمی و آموزشی پیگیری می‌شود.

کد خبر 82323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =