موشن گرافی| خدمات دفتر مشاوره و امور روانشناختی

دفتر مشاوره و امور روانشناختی، با ایجاد ساختار، تولید محتوا، تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد ارائه دهنده خدمات مشاوره تلفنی، حضوری، مجازی و همچنین ارائه آموزش های پیشگیرانه و ارتقایی توانسته است در راستای بهبود کیفیت زندگی، افزایش قابلیت های فردی و اجتماعی، تقویت بنیان خانواده، ارتقای سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی از جمله طلاق گام های موثری بردارد.

  • در برنامه کنترل وکاهش طلاق ،زوجین متقاضی طلاق توافقی قبل از مراجعه به دادگاه خانواده و ارائه دادخواست طلاق بایستی با مراجعه به سامانه زمان به ادرس اینترنتی https://zaman.behzisti.net   نسبت به تکمیل اطلاعات مربوطه و دریافت ساعت و تاریخ مراجعه به مراکز مربوطه  جهت دریافت مشاوره های روان شناختی اقدام نمایند.
  •  دفتر مشاوره به منظور  توجه به سلامت روان کودکان  و پیشگیری از بروز مشکلات آتی، اقدام به اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان 5 و6 ساله نموده  که والدین دارای کودکان 5- 6 ساله می توانند با مراجعه به سامانه moshavereh.behzisti.ir  در بخش غربالگری اضطراب  نسبت به تکمیل پرسشنامه اقدام و یا به صورت حضوری می توانند به مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی، مراکز سلامت روان محلی و مراکز مثبت زندگی مراجعه نمایند.
  • زندگی ماشینی و بحرانهای متنوع ضرورت دسترسی آسان به حمایت، راهنمایی، و مداخله را برای ما گوشزد میکند. مشاورة تلفنی به منزلة سرخط مداخلات پیشگیری از آسیبها، درمان، و مداخلات دردسترس آحاد جامعه است تا به طیف وسیعی از مداخلات در اسرع وقت دسترسی پیدا کند. مشاوره های غیرحضوری این دفتراز طریق شماره 1480 با  همین هدف ، خدمات مشاوره و روانشناختی را به صورت رایگان و کم هزینه در سه حیطه مشاوره ، راهنمایی و ارجاع در دسترس کلیه مردم قرار داده است.
  • طرح مداخلات و حمایتهای روانی ـ اجتماعی در بحران ها(محب) به منظور پیشگیری و کاهش بروز مشکلات روانی ـ اجتماعی در حوادث و سوانح ، توانمندسازی روانشناسان، مشاوران و مددکاران اجتماعی شاغل در مراکز مشاوره کشور را مد نظر قرارداده تا در زمان بروز حوادث ،در اسرع وقت خدمات مشاوره و روانشناختی را  در قالب مراکز داوطلب ( پایگاه محب) به آسیب‌دیدگان ارایه دهند.  همچنین با برنامه ریزی و سازمان‌یابی گروههای تخصصی در چهار مرحله پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی، پاسخ و بازسازی و بازتوانی به آگاهسازی و آموزش مهارتهای خاص به متخصصین جهت توانمندسازی آن ها و نیز با استفاده از  متخصصین داوطلب به آموزش عموم مردم جهت آماده سازی آن ها  برای مواجهه با بحران ها می پردازد.
  • از دیگر فعالیت ها،  3 برنامه آموزشی ذیل است که افراد می توانند به دو شیوه ،حضوری با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستان  از زمان اجرای ان مطلع شوند و  غیرحضوری با مراجعه به سامانه" https://moshavereh.behzisti.ir " و تکمیل موارد درخواستی در دوره های مربوطه به‌صورت رایگان شرکت نمایند.
  1. برنامه آموزش زندگی خانواده با هدف بهبود روابط خانوادگی، افزایش رضایت مندی و پایداری زندگی زناشویی، افزایش توانمندی همسران در ارتباط با همسر و فرزندانشان در یک رابطه صمیمانه اجرا می‌گردد. در این آموزش ها به موضوعاتی مانند دین و اخلاق در خانواده، ارتباط همسران، مدیریت اقتصادی خانواده، فرزندپروری و... پرداخته می‌شود.
  2. والدین نوجوانان 12-18 ساله می توانند در برنامه مدیریت رفتاری نواجوانان و توانمندسازی خانواده در بلوغ و نوجوانی حضور یابند. موضوعات آموزشی شامل  برقراری ارتباط با والدین ، توضیح ویژگی‌های نوجوانی، اختلالات شایع در نوجوانی ،مدیریت نافرمانی، کاهش تعارض والد-نوجوان ، افزایش رفتارهای مطلوب، تنبیه در نوجوانی، مهارت‌های ارتباطی ،حل مساله و... می باشد.
  3. به منظور توانمندسازی افراد در انتخاب همسر و تشکیل خانواده و نحوه مواجهه با مسائل زندگی مشترک و مدیریت درست ارتباطات خانوادگی برنامه اموزش پیش از ازدواج جهت افراد در آستانه ازدواج اجرا می گردد.
  • در برنامه بهبود و ارتقا روابط خانواده در 5 سال اول زندگی مشترک هدف کمک به  حفظ و ارتقا کیفیت زندگی مشترک  از طریق ازدواج آگاهانه، کاهش تعارضات زندگی مشترک، سازش زوجین و کاهش مناقشات خانوادگی است. زوجین  درحین ازدواج و یا زوجین با اولویت 5 سال اول زندگی مشترک در استان های البرز، مازندران، گلستان، تهران و یزد می توانند با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستان از نحوه اجرای برنامه مطلع شوند.مهارت های زندگی آموزش هایی هستند که به افراد کمک می کنند از آسیب های روانی-اجتماعی رایج نظیر افسردگی ها، اضطراب ها، مشکلات بین فردی و ... پیشگیری کرده و توانایی های روانشناختی خود را تقویت کنند. مهارت های ارتباطی، جراتمندی، مدیریت خشم و ... جز مهارت های ده گانه محسوب می شوند. عموم مردم می توانند در صورت تمایل به شرکت در این دوره ها، به نزدیک ترین مرکز مشاوره محل زندگی خود مراجعه کرده و یا با اداره بهزیستی شهرستان محل سکونت خود تماس بگیرید.
  • فرایند صدور مجوز مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی غیردولتی مطابق با دستورالعمل ماده 26 و نیز منطبق بر شرایط دستورالعمل های تخصصی صورت می پذیرد، . افراد متقاضی این مراکز بایستی از طریق درگاه ملی صدور مجوزها، نسبت به بارگزاری مدارک درخواستی اقدام نمایند.

کد خبر 106638

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =