شاهرود | ارائه خدمات مشاوره ژنتیک به ۸۳۴ نفر

حسن غربا: شعار پیشگیری بهتر از درمان است با کمک علم ژنتیک تا حد زیادی محقق شده است.

گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان؛سرپرست اداره بهزیستی شهرستان شاهرود با اشاره به فعالیت ۴ مرکز مشاوره ژنتیک در شهرستان شاهرود گفت: یک مرکز در بخش دولتی و ۳ مرکز در بخش غیردولتی ضمن بررسی اختلالات ژنتیکی زوجین قبل از ازدواج،پیش و پس از بارداری ، نسبت به راهنمایی لازم زوجین جهت انجام آزمایشات تخصصی ژنتیک اقدام می کنند.

حسن غربا ادامه داد: در راستای پیشگیری از معلولیت ها و شناسایی بیماری های منجر به معلولیت، ۸۳۴ نفر از این مراکز مشاوره ژنتیک دریافت کردند، این مقام مسئول تاکید کرد:زوجینی که برای مشاوره به این مراکز مراجعه می کنند در صورت نداشتن تمکن مالی مناسب برای انجام آزمایش از حمایت های مالی برخوردار می شوند.

وی بی توجهی و عدم آگاهی اغلب مردم پیرامون فواید آزمایش ژنتیک را از جمله مهم ترین دلایل بروز بیماری‌های ژنتیکی ومعلولیت ها دانسته و افزود: یکی از دغدغه های زوجین ، تولد فرزندان سالم است و خانواده ها می توانند با کمک مشاوره ژنتیک از نعمت داشتن فرزندان سالم بهره مند گردند و می توانیم به این نکته اذعان کرد که شعار پیشگیری بهتر از درمان است با کمک علم ژنتیک تا حد زیادی محقق شده است.

غربا اجرای برنامه های آموزشی پیشگیری از معلولیت ها را از برنامه های مدون سازمان بهزیستی دانسته و افزود: در راستای پیشگیری از معلولیت های ناشی از سالمندی در سال گذشته ۱۶۰۰ سالمند بالای ۶۰ سال، سرفصل هایی چون فشار خون،خودمراقبتی،مهارت زندگی و ....را آموزش دیده و ۱۵۵ نفر از بانوان شاهرودی دوره های آموزشی خودمراقبتی را در قالب برنامه آگاه سازی زنان و دختران سرپرست خانوار دریافت کردند .

وی در انتها اظهار داشت : تولد فرزندان معلول منجر به فشارهای اقتصادی و عاطفی بر خانواده و جامعه شده و زوجین می توانند با انجام مشاوره ها و آزمایشات ژنتیک گامی موثر برای سالم سازی جامعه و خانواده خود بردارند.

کد خبر 81623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد