۲۲ اسفند ماه، روز بزرگداشت شهدا

گل اشکم شبی وا می‌شد ای کاش شهادت قسمت ما می‌شد ای کاش

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمانشاه؛

به نقل از معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران: یک سال پس از انقلاب اسلامی در ۲۲ اسفند سال ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی (ره) بنیاد شهید تأسیس شد. ۲۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۳ این روز با عنوان «روز بزرگداشت شهدا» نام‌گذاری و به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسید و وارد تقویم رسمی کشورمان شد.

سابقه اولیه این نهاد به دوران آغاز قیام امام(ره) به سال ۱۳۴۲، باز می‌گردد. بعد از قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ گروهی از روحانیون انقلابی و مبارز و افراد نیکوکار به دستور امام(ره) ماموریت یافتند تا به خانواده های شهدا رسیدگی کنند، که این کار در طول سال های مقاومت و مبارزه ادامه یافت و در سال های ۵۷-۱۳۵۶، دامنه وسیع تری پیدا کرد.

ارزش و مقام شهید در اسلام

در تاریخ ملت ها، روزهائی پیش می آید که بدون ایثار و فداکاری و دادن قربانیان بسیار، خطرات بر طرف نمی شود، و اهداف بزرگ و مقدس، محفوظ نمی ماند، اینجا است که گروهی مؤمن و ایثارگر، باید به میدان آیند، و با نثار خون خود از آئین حق پاسداری کنند، در منطق اسلام به این گونه افراد «شهید» گفته می شود.

اطلاق «شهید» از ماده «شهود» بر آنها، یا به خاطر حضورشان در میدان نبرد با دشمنان حق است، یا به خاطر این که در لحظه شهادت، فرشتگان رحمت را مشاهده می کنند، و یا به خاطر مشاهده نعمت های بزرگی است که برای آنها آماده شده، و یا حضورشان در پیشگاه خداوند است آن چنان که در آیه شریفه: «وَ لاتَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون» آمده است.

در اسلام، کمتر کسی به پایه «شهید» می رسد، شهیدانی که آگاهانه و با اخلاص نیت به سوی میدان نبرد حق و باطل رفته، و آخرین قطرات خون پاک خود را نثار می کنند.

درباره مقام شهیدان، روایات عجیبی در منابع اسلامی دیده می شود که حکایت از عظمت فوق العاده ارزش کار شهیدان می کند.

در حدیثی از رسول خدا(صلی الله علیه وآله) می خوانیم: «اِنَّ فَوْقَ کُلِّ بِرٍّ بِرّاً حَتّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ شَهِیْداً فِی سَبِیْلِ اللّهِ»؛ (بالاتر از هر نیکی، نیکی دیگری وجود دارد تا به شهادت در راه خدا رسد که برتر از آن چیزی متصور نیست).

در حدیث دیگری از آن حضرت نقل شده است: «اَلْمُجاهِدُونَ فِی اللّهِ تَعالی قُوّادُ اَهْلِ الْجَنَّةِ»؛ (مجاهدان راه خدا رهبران اهل بهشتند!).

در حدیث دیگری از امام باقر(علیه السلام) می خوانیم: «ما مِنْ قَطْرَة اَحَبُّ اِلَی اللّهِ مِنْ قَطْرَةِ دَم فِی سَبِیْلِ اللّهِ، اَوْ قَطْرَة مِنْ دُمُوعِ عَیْن فِی سَوادِ اللَّیْلِ مِنْ خَشْیَةِ اللّهِ، وَ ما مِنْ قَدَم اَحَبُّ اِلَی اللّهِ مِنْ خُطْوَة اِلی ذِی رَحِم، اَوْ خُطْوَة یُتِمُّ بِها زَحْفاً فِی سَبِیْلِ اللّهِ»؛ (هیچ قطره ای محبوب تر در پیشگاه خدا، از قطره خونی که در راه او ریخته می شود، یا قطره اشکی که در تاریکی شب از خوف او جاری می گردد، نیست، و هیچ گامی محبوب تر در پیشگاه خدا از گامی که برای صله رحم برداشته می شود، یا گامی که پیکار در راه خدا با آن تکمیل می گردد، نمی باشد).

اگر تاریخ اسلام را ورق زنیم، می بینیم، قسمت مهمی از افتخارات را شهیدان آفریده اند، و بخش عظیمی از خدمت را آنان کرده اند.

نه تنها دیروز، امروز نیز فرهنگ سرنوشت ساز «شهادت» است که لرزه بر اندام دشمنان می افکند، و آنها را از نفوذ در دژهای اسلام مأیوس می کند، و چه پر برکت است فرهنگ شهادت برای مسلمانان، و چه وحشتناک است برای دشمنان اسلام.

ولی، بدون شک «شهادت» یک «هدف» نیست، هدف پیروزی بر دشمن و پاسداری از آئین حق است، اما این پاسداران، باید آن قدر آماده باشند که اگر در این مسیر ایثار خون نیز لازم شود، از آن دریغ ندارند، و این است معنی امت شهیدپرور، نه این که شهادت را به عنوان یک هدف طلب کنند.


برای پیوستن به کانال اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه در پیام‌رسان ایتا، اینجا را لمس کنید

کد خبر 104032

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد