در مراسمی صبح امروز علیرضا رضایی به عنوان معاون امور اجتماعی منصوب و از زحمات شهرام شیخانی معاون سابق و خانم خزاعی در مدت تصدی سرپرستی معاونت امور اجتماعی در این مدت تقدیر و تشکر بعمل امد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی مدیرکل بهزیستی استان در این مراسم گفت؛ افزایش تعامل در حوزه ی بین سازمانی در حوزه ی آسیبهای اجتماعی، خصوصا با سیستم قضایی جهت همراه نمودن قضات و دادستان ها با مجموعه اقدامات بهزیستی و افزایش تعامل آنان در حوزه ی اورژانس و دفتر آسیبهای اجتماعی افزایش از اولویتهای برنامه ی کاری در این معاونت دانست.
حسن شرفی افزود؛ هم افزایی در درون سازمان و پوشش دهی برنامه های مشاوره و آموزش های لازم در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی و استفاده بهینه از ظرفیت سیستم باید افزایش یابد، در حوزه ی آسیبها به خاطر چند وجهی بودن آن تا هم افزایی تمامی دستگاهها صورت نگیرد  از عهده ی بهزیستی به تنهایی ساخته نیست، لذا باید همه ی دستگاههای متولی حوزه ی آسیبها ورود پیدا کنند.
در حوزه ی کودکان کار نیز با عنایت غیر ایرانی بودن اکثر کودکان باید دستگاههای مربوطه از جمله اداره ی امور اتباع، استانداری و نیروی انتظامی ورود پیداکنند، همچنین فرهنگ سازی بابت عدم همراهی دلسوزانه ی مردم که بحث تشویق معکوس را باعث می شود صورت پذیرفته و آموزش های لازم در این زمینه انجام شود.
وی ادامه داد؛ در بحث آسیبها چون کل خانواده را تحت الشعاع قرار می دهد باید برنامه ها و آموزش های جامع مد نظر بوده و همه ی افراد یک خانواده در همه سنین را در بر گیرد.
توانمند سازی مددجویان جامعه ی هدف باید با برنامه ریزی مناسب پیگیری شود و در مراکز مثبت زندگی نیز پیگیری امور مربوط به جامعه ی هدف و توانمندسازی آنان با نظارت های مستمر توسط حوزه های تخصصی و اداره فناوری اطلاعات با جدیت دنبال شود، در بحث کارشناسان مثبت زندگی نیز باید دوره های متعددی بابت توجیه و آشنایی آنان در نظر گرفته شود تا توانمندسازی و اشتغال جامعه ی هدف با نیاز بازار و رعایت همه ی جوانب صورت گرفته و با عنایت به گذشت بیش از دوسال از تأسیس و راه اندازی مراکز مثبت باید به سمتی برویم که پختگی و تجربه ی لازم را کسب نمایند.
در دفتر کودکان باتوجه یه اینکه رویکرد سازمان بهزیستی خانواده محور بوده و ساست بهزیستی اسن است که کودکان در کنار خانواده ی زیستی و یا خانواده ی جایگزین پرورش پیدا کنند، هدف ما نباید افزایش ظرفیت و کسترش مراکز باشد و در این مراکز علاوه بر پرورش  جسم و بحث های مادی در مسائل معنوی و روحی فرزندان و حرفه آموزی آنان نیز کار شود تا فرزندان جهت ورود به اجتماعی مشکلی نداشته و شروع زندگی مستقل این عزیزان را مد نظر قرار دهند .در موضوع فرزند خواندگی با توجه به پشت نوبتی های زیاد در  واگذاری فرزندان و واگذاری مناسب با کودکانی که در مراکز هستند برنامه مناسب برای ثبت نام ها متناسب با واگذاری ها انجام شده و از ایجاد امید واهی در خانواده های پشت نوبت که گاها ممکن از بیش از ده سال طول بکشد خودداری شود و درخواست ها بر اساس وضعیت  فرزندان موجود ساماندهی شود.
آقای شرفی در پایان از آقای شیخانی معاون سابق و زحمات خانم خزاعی در مدتی که قبول زحمت کردند تشکر نموده و برای آقای رضایی در مسئولیت جدید آرزوی توفیق و موفقیت نمود.
شیخانی معاون سابق امور اجتماعی در خصوص جایگاه آسیبهای اجتماعی در سازمان امور اجتماعی کشور سخنانی را ایراد نمود و وضعیت موجود را تشریح کرد.
وی همچنین با عنایت به تکالیف بهزیستی در برنامه ی ششم توسعه و لزوم توجه و حساس سازی مسئولان استان در حوزه ی آسیبهای اجتماعی جهت تامین اعتبارات لازم متناسب با فعالیتهایی که واگذار شده را از اولویتهای کاری بهزیستی در حوزه ی اجتماعی دانست که باید توسط مدیران بالادستی و معاون امور اجتماعی در برنامه های آتی قرار گیرد.
شیخانی افزود با تلاش مددکاران و پیگیری های جدی کارشناسان ستادی و شهرستان ها در موضوع بازتوانی مددجویان حوزه ی اجتماعی  موفق بوده و در حال حاضر پرونده ی پشت نوبت نداریم که این باعث خشنودی است و جای تشکر دارد.
در ادامه شیخانی گفت؛ امارها نشان می دهد که در سال های اخیر ۳۰ درصد کاهش مراکز نگهداری داشته ایم و این نشان از نگاه خانواده محوری به حوزه ی کودکان در سازمان بهزیستی دارد.
مسئله ی شیرخواگاه و مراکز اقامتی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید پیگیری جهت نیرو و اعتبارات لازم از کشور توسط معاون جدید با جدیت پیگیری شود.
رضایی معاون امور اجتماعی در ابتدای سخنان خود ضمن بیان اینکه هر کدام از همکاران حوزه و معاونت اجتماعی و  همکاران سابق این معاونت به عنوان ستونی برای مجموعه ی اداره کل بوده و همه  بزرگواران برای این جایگاه زحمت کشیده اند تا به موقعیت کنونی رسیده و اکنون بر حسب وظیفه و پیشنهادی که مدیرکل محترم به بنده داشته اند انجام وظیفه خواهم کرد.
در ادامه رضایی در حوزه ی آسیبهای اجتماعی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر این موضوع ان را از سایر فعالیتهای سازمانی و سایر دفاتر با همیت تر دانسته و افزود؛ همانگونه که اسم معاونت امور اجتماعی کلمه ی فرهنگی را نیز یدک می کشد باید این موضوع را در همه ی برنامه های سازمانی معاونت و کل وظایف سازمانی بهزیستی پیاده کنیم یعنی برای همه ی برنامه ها و فعالیها باید پیوست فرهنگی تعریف کرده و در راستای فعالیتهای فرهنگی و معنوی اقدامات مؤثری را انجام دهیم.
تجربه در حوزه ی آسیبهای اجتماعی نشان می دهد که هرچه معنویت در انسان و خانواده پایینتر آمد به تبع آن آسیبها بیشتر شده و لذا باید در اموزش ها و برنامه های آگاهسازی به سمتی برویم که به افزایش معنویت بنیاد خانواده بینجامد.
در حوزه ی شبه خانواده نیز دقیقا باید در بحث معنویت و پرورش روحی فرزندان، با کمک  روانشناسان  و مشاوران مذهبی در مراکز و نگاه دینی ومعنوی در راستای توانمندی کودکان گام برداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد