در رسانه | ۲۲ کودک بی‌سرپرست در قزوین به سرپرستی گرفته شدند

قزوین - ایرنا - مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: براساس آمار این سازمان، طی ۹ ماه نخست امسال ۲۲ فرزند توسط افراد دارای شایستگی در این استان به سرپرستی گرفته شده‌اند.

به گزارش ایرنا، علی دهباشی روز دوشنبه ضمن با اعلام این خبر افزود: هم اکنون ۳۸۹ فرزند تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۲۲ فرزند به سرپرستی گرفته شده و سه فرزند نیز به صورت امین موقت، تحت حمایت درآمده‌اند.

وی در رابطه با به سرپرستی گرفتن فرزندان تحت پوشش بهزیستی، خاطرنشان کرد: فرزندپذیری یا به سرپرستی گرفتن فرایندی است که در آن رابطه والدین - فرزند به صورت قانونی، عاطفی و اجتماعی بین یک کودک یا نوجوان بی‌سرپرست یا بدسرپرست با زوج های دارای فرزند یا بدون فرزند یا زن و دختر بدون شوهر برابر حکم دادگاه صالح و مطابق با مقررات قانون سال ۹۲ در قالب احکام حقوقی قیم، به صورت امین موقت یا فرزندخوانده برقرار می‌شود.

دهباشی درباره سرپرستی به صورت امین موقت، یادآور شد: امین موقت شامل کودکانی می‌شود که نمی‌توان آنان را برای فرزندخواندگی واگذار کرد، چرا که شرایطی مانند اینکه حکم عدم صلاحیت والدین صادر نشده و یا به دلیل سن بالا و یا مشکلات جسمی، احتمال بازگشت کودک از خانواده جدید را محتمل می‌کند.

وی افزود: در شرایط عادی برای فرزندخواندگی ۶ ماه پس از حضور فرزند در خانواده، برای وی شناسنامه‌ای با نام پدر و مادر جدید صادر می‌شود، اما در طرح امین موقت تا ۲ سال صدور شناسنامه به تعویق می‌افتد.

به گفته وی، در استان قزوین ۶ مرکز غیردولتی نگهداری از کودکان و نوجوانان وجود دارد که به موسسات خیریه واگذار شده و هشت مرکز مثبت زندگی، به صورت همکاری با دفتر کودکان و نوجوانان جهت خدمت رسانی به ۳۱۸ فرزند تحت مراقبت در خانواده (امداد بگیران) وجود دارد.

براساس اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی، ماده واحده قانون تشکیل سازمان بهزیستی کشور در سال ۵۹، قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست مصوب سال ۹۲ حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست معرفی شده از سوی مراجع قضایی برعهده سازمان بهزیستی است که مطابق آن کودکان صفر تا ۱۸ سال در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

کد خبر 99789

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد