جزئیات ارائه خدمات روانشناسی به دهک‌های پایین درآمدی

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور جزئیات ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره این سازمان به دهک‌های پایین درآمدی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، معصومه توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ارائه خدمات تخصصی مشاوره در قالب مراکز غیردولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی از سال ۱۳۸۱ شروع شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه بخشی از جامعه توان پرداخت هزینه‌های مشاوره بخش غیر دولتی را ندارند به جهت تسهیل دسترسی این گروه به خدمات مشاوره، برنامه یارانه مراکز مشاوره (یاری برگ مشاوره) از سال ۱۳۸۵ طراحی و اجرا شد و هرساله این برنامه تقویت می شود.

وی هدف از ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناختی برای خانواده‌های بی‌بضاعت و دهک‌های پایین درآمدی را ارتقای سلامت روان آنها عنوان کرد و گفت: یکی از گروه‌های بهره‌مند از این خدمات، زنان سرپرست خانوار هستند که با توجه به نوع مشکل این زنان، خدمات روانشناختی در حوزه‌های اصلاح روابط خانوادگی و فرزندپروری، سازگاری با شرایط زندگی فعلی، افزایش مهارت‌های زندگی و استقلال در ابعاد مختلف آن، بررسی مشکلات روانشناختی کودکان آنها و... به آنها ارائه می شود. لازم به ذکر است گروه‌های فوق می‌توانند از یاری‌برگ برای دریافت خدمات مشاوره استفاده کنند.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرد: همچنین خدمات غربالگری رایگان اضطراب کودکان ۵ تا ۶ ساله برای تمامی کودکان انجام می شود و در صورت تشخیص اضطراب بالاتر از سطح متوسط در فرزندان عضو خانواده‌های دهک‌های پایین درآمدی از جمله زنان سرپرست خانوار، حداقل ۴ جلسه مشاوره رایگان برای آنها انجام می‌شود.

توکلی افزود: همچنین برای زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنان (در صورت نیاز و تمایل)، دوره‌های آموزشی مهارت‌آموزی (از قبیل مهارت‌های زندگی، آموزش پیش از ازدواج، مهارت‌های فرزندپروری، آموزش روابط زوجین، حل تعارض و...) برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه جلسات مشاوره برای عموم مردم متقاضی مشاوره برگزار می‌شود و زنان تحت پوشش سازمان یکی از گروه‌های هدف هستند، درخصوص نحوه شناسایی خانوارهای دهک‌های پایین درآمدی، یادآور شد: در حال حاضر تشخیص بی‌بضاعت بودن افراد، از طریق مددکار اجتماعی که در بهزیستی شهرستان‌ها مستقر است انجام می‌شود. مددکار نیز از طریق سامانه، دهک درآمدی فرد را استخراج می‌کند و براساس وضعیت اقتصادی، روانی و اجتماعی فرد و سایر ارزیابی‌های لازم، در این رابطه اعلام نظر می‌کند.

به گفته توکلی و با توجه به آمار ۲۵ درصدی اختلالات روانی در دنیا و نیاز جامعه به خدمات تخصصی مشاوره روانشناختی و نیز با توجه به بالا بودن هزینه مشاوره (به دلیل نیاز به مراجعات متعدد بر اساس پروتکل‌های درمانی مختلف که می‌تواند از ۱۲ جلسه در درمان شناختی رفتاری تا ۲۵ جلسه در طرحواره درمانی و یا بیشتر در درمان‌های تحلیلی و روانکاوی ادامه یابد) ضروری است این خدمات تحت پوشش بیمه پایه قرار گیرد تا همه افراد جامعه از آن بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: در صورت تشخیص اولیه مشکلات و اختلالات روانی اجتماعی و شروع به هنگام فرآیند درمان، می‌توان از بروز اختلالات روانی مزمن پیشگیری کرد و از تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین بر دوش خانواده‌ها و دولت کاست.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به بنـد (ج) ماده ۱۰۲ قانون برنامه شـشم توسعه مبنی بر «آموزش و مشاوره مستمر و مسئولانه نوجوانان و جوانان با اولویت خانواده‌ها قبل، حین و دست کم پنـج سال پس از ازدواج توسـط همه دسـتگاه‌هـای ذیربط، به ویژه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهـداشت، درمان و آموزش پزشکی و ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی کشور، مؤسسات آموزشی عمومی و آموزش عالی دولتی و غیردولتی، سازمـان نظـام روانشناسـی و مشـاوره و سـایر نهادهـای ذیربط با برخورداری خـدمات مشاوره و روانشناسی از تسهیلات و مزایـای بیمه‌های پایه و تکمیلی» تاکیـد دارد: در همین رابطه سازمان بهزیستی، بسته خدمات بیمه مشاوره را با مشارکت دستگاه‌های ذکر شده در متن قانون مذکور، تـدوین و ارائه کرده است، اما علیرغم پیگیری‌های متعدد این سازمان، موردتوجه مراجع بیمه‌گذار قرار نگرفته است و در حال حاضر پوشـش بیمه‌ای منحصـر به بخش محدودی از روانشـناسان بالینی و سلامت که دارای مـدرک دکتری هستند، شده که این امر منجر به ایجاد محـدودیت‌های جـدی در ارائه خدمات روانشـناختی به گروه‌های هدف سازمان بهزیستی شده است.

توکلی ادامه داد: با این وجود، سازمان بهزیستی به منظور افزایش ضریب نفوذ خدمات مشاوره و روانشـناختی و پوشش حداکثری آحاد جامعه، پیگیری لازم جهت اجرای بنـد (ج) ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور را در دستور کار دارد و پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهد.

کد خبر 99471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =