در رسانه | شناسایی ۲ هزار کودک مشکوک به تنبلی‌ چشم در استان قزوین

مدیرکل بهزیستی استان قزوین از شناسایی نزدیک به ۲ هزار کودک مشکوک به تنبلی‌ چشم در استان قزوین خبر داد

علی دهباشی‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در ۹ ماهه ابتدای سال اظهار کرد: تنبلی چشم یکی از بیماری‌های چشمی است که براساس آمار اعلام شده حدود یک تا دو درصد کودکان به آن مبتلا می‌شوند.

وی افزود: بیماری تنبلی چشم اگر در سنین پایین‌تر تشخیص داده نشود، می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی‌تر به چشم و حتی کم بینایی و نابینایی در بزرگسالی شود؛ از این‌رو مسئولان و متخصصان امر بر ضرورت توجه بیشتر والدین به اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم و انجام معاینات به منظور تشخیص به موقع بیماری در سنین طلایی تاکید می‌کنند.

*تنبلی چشم، بیماری پنهانی است

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به هدف از اجرای طرح غربالگری بینایی بیان کرد: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان سه تا ۶ ساله با هدف کاهش و بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلایی یعنی زیر پنج سالگی اجرا می‌شود.

وی با تاکید براینکه تنبلی چشم، بیماری پنهانی است که کاملا خاموش بوده و در ظاهر قابل شناسایی نیست؛ خاطرنشان کرد: تشخیص این بیماری در سنین یاد شده بسیار راحت بوده و در عین حال درمان آسان‌تری هم خواهد داشت.

*اهمیت تشخیص تنبلی چشم در سنین طلایی

این مسئول عنوان کرد: در این بیماری، یک یا هر دو چشم کم کار شده و این کم کاری، به تدریج در وسعت دید فرد تاثیر می‌گذارد، از آنجا که سه تا شش سالگی بهترین زمان و سن طلایی برای تشخیص و درمان تنبلی چشم است؛ لذا در صورتی که این بیماری در این سنین تشخیص داده شود به راحتی درمان‌پذیر بوده و از سوی دیگر از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه خواهد بود.

وی با تاکید براینکه عدم انجام اقدامات درمانی بهنگام، باعث بروز آسیب‌های جدی و حتی نابینایی در فرد می‌شود، گفت: طرح غربالگری تنبلی چشم بر اساس ابلاغ دفتر پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی کشور برای سنجش بینایی کودکان سه تا ۶ ساله هر سال به‌صورت یک طرح ملی در دستور کار معاونت پیشگیری قرار می‌گیرد.

دهباشی‌پور ادامه داد: هر ساله طرح غربالگری تنبلی چشم از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان اسفند ماه ادامه دارد که در مراکز مثبت زندگی و پایگاه غیر دایمی و سیار در سطح استان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: کودکانی که در طول طرح تنبلی چشم سنجش بینایی می‌شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

*غربالگری بینایی بیش از ۳۵ هزار کودک قزوینی

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به تعداد افراد مشمول اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم در استان گفت: کودکان مشمول و برش تعیین شده برای اجرای این طرح در سطح استان قزوین در مجموع ۵۹ هزار و ۲۴۸ نفر است که ۵۹ درصد این آمار یعنی معادل ۳۵ هزار و ۱۴۶ کودک قزوینی طی ۹ ماه ابتدای امسال مورد معاینه قرار گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: تعداد پایگاه مراکز مثبت زندگی و سایر پایگاه‌های پیش‌بینی شده جهت اجرای طرح مجموعا ۷۵ پایگاه بوده که در شهرستان قزوین شامل ۲۷ پایگاه، البرز ۱۹، تاکستان ۱۳، بویین زهرا پنج، آبیک هفت، آوج چهار پایگاه است.

این مسئول در پایان گفت: از کل جمعیت معاینه شده در ۹ ماه ابتدای سال جاری یک هزار و ۹۴۹ کودک مشکوک به اختلال بینایی در سطح استان قزوین شناسایی شده‌اند.

کد خبر 99307

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد