در رسانه | مهاجرت معلولان روستایی به شهرها به دلیل نبود زیرساخت‌های حمایتی/ وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد استرس‌زاست

مدیرکل بهزیستی استان کردستان گفت: معلولان در روستاها به دلیل فراهم نبودن امکانات تلاش دارند به شهرها مهاجرت کنند تا بلکه در رفت و آمد یا برخورداری از امکانات با مشکل مواجه نشوند.

https://tn.ai/3006395

به گزارش خبرنگار تسنیم از سنندج، امروزه در جامعه معلولان مشکلات چند بعدی بسیاری وجود دارد، معلولان در کنار مشکل جسمی و حرکتی خود با مشکل تحصیل، ازدواج، اشتغال و بسیاری از موارد دیگر دسته و پنجه نرم می‌کنند که برای رفع مشکلات خود نیازمند حضور در جامعه و ادارات هستند.

فرد معلول در کنار مشکل مسکن و معیشت؛ پاسخگو نبودن دستگاه‌ها، عدم اولویت و ضرورت وضعیت معلولان، ناهماهنگی دستگاه‌ها، عدم تامین بودجه کافی برای افراد دارای معلول و موارد دیگر از مشکلات تکراری این قشر است که هر ساله نه تنها دردی از آنها حل نمی‌شود بلکه بر معضلات‌شان نیز اضافه خواهد شد. اگرچه در چند سال اخیر در کشور و استان کردستان اقدامات مثبتی برای ارتقای وضعیت اجتماعی و رفاهی معلولان صورت گرفته است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان دستگاه‌های اجرایی را ملزم کرده 3 درصد ظرفیت استخدامی خود را به معلولان اختصاص دهند و برهمین اساس اجرای این مطالبه مردمی این قشر در آزمون‌های استخدامی که توسط دستگاه‌ها برگزارمی شود بسیار ضروری است، اما آیا اجرایی می‌شود؟!

در همین زمینه؛ بازدید حسین رسولی مدیرکل بهزیستی استان کردستان از خبرگزاری تسنیم فرصتی شد تا مشکلات این قشر را از وی جویا شویم.

تسنیم: ضمن عرض خیرمقدم؛ توضیحی در ارتباط با جامعه زیرپوشش بهزیستی ارائه بفرمایید.

سازمان بهزیستی با رویکرد حمایتی، تخصصی و توانمندسازی خود خدمات خوبی در خور و شأن جامعه هدف دارد، بهزیستی از تمام ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده خواهد کرد، گرچه منابع اعتباری محدود است و اصلاً پاسخگوی تمام نیازها و مشکلات جامعه هدف نیست اما افراد تحت پوشش بسیاری از خدمات و مستمری این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

در حال حاضر 34 هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی در استان کردستان مستمری دریافت می‌کنند که از این تعداد 26 هزار خانوار افراد توانبخشی معلولین دارای خدمات مستمری و پرستاری و 7 هزارو 126 نفر نیز حوزه زنان سرپرست خانوار و اجتماعی هستند.

32 هزار معلول در سطح استان شناسایی شده که از این تعداد 24 هزار نفر مستمری‌بگیر و سایرین متناسب با نوع و شدت معلولیت خدمات غیرمستمری می‌گیرند. 

معلولان در روستاها به دلیل فراهم نبودن امکانات تلاش دارند به شهرها مهاجرت کنند تا بلکه در رفت و آمد یا برخورداری از امکانات با مشکل مواجه نشوند. البته اکنون معلولان روستایی نیز همانند شهری با نگاه یکسان خدمات دریافت کرده و هر آنچه که برای عزیزانمان در شهرها فراهم باشد، در روستا نیز آن خدمات ارائه می‌شود.

در چندسال اخیر به دلیل فراهم شدن امکانات و ارائه خدمات به جامعه معلولان، حتی مهاجرت معکوس به برخی از روستاها نیز داشته‌ایم. در محیط‌های روستایی توانبخشی مبتنی بر جامعه با مشارکت وزارت بهداشت، مدارس و دهیاری‌ها اجرا خواهد شد و هر معلولی در روستاها شناسایی شود به منظور حل مشکل و رعایت عدالت همانند معلولان شهری از خدمات برخودار خواهند شد. مؤلفه‌های سلامت، معیشت، آموزش و توانمندسازی سرفصل‌های توجه به جامعه معلولین روستایی است.

در محیط‌های شهری افراد مراجعه‌کننده در چرخه اطلاعات سازمان بهزیستی ثبت و براساس میزان معلولیت و نوع معلولیت در کمیسیون‌های دریافت مستمر و غیر مستمر معرفی می‌شوند. در دو سال اخیرهر فرد واجد شرایط در چرخه دریافت مستمری سازمان بهزیستی قرار گرفته و اکنون هیچ مددجوی واجد دریافت مستمری پشت نوبتی و در انتظار سازمان بهزیستی نیست.

هر فرد معلول دارای شرایط پس از مراجعه به بهزیستی برای برخورداری از امکانات، پس از ارائه مدارک، بررسی و انجام کارهای اداری؛ مددکار از محل زندگی وی بازدید کرده و سپس در صورت داشتن شرایط، نسبت به تشکیل پرونده اقدام کرده و در مدت دوماه تحت پوشش این سازمان قرار می‌گیرد.

تسنیم: اخیراً یک کمپ ترک اعتیاد در گیلان آتش گرفت؛ آیا چنین وضعتی در استان داریم، نظارت شما بر کمپ‌ها چگونه است و آیا بر روند فعالیتشان نظارت دارید؟

از کمپ‌های ترک اعتیاد طبق دستورالعمل ابلاغی به صورت دوره‌ای و مستمر بازدید و فعالیت‌ها نظارت می‌شود. اخیراً با توجه به فرارسیدن فصل سرما و ضرورت رعایت مسائل ایمنی کمیته بحران با محوریت رفع مسائل ایمنی در سطح استان صورت گرفت که مشکلات متعددی در این راستا شناسایی و از 70 درصد وضعیت رعایت ایمنی به بالای 90 درصد موارد ایمنی حل و فصل شد، اما همواره کمپ‌های ترک اعتیاد نقطه نگرانی و استرس این سازمان است.

نحوه برخورد پرسنل با افراد معتاد و رسیدگی به کمپ‌های ترک اعتیاد نیز به این‌گونه است که  نظارت و ارزیابی طبق سرفصل بهداشتی، نیروی انسانی، فضای فیزیکی، مسائل ایمنی و فرایند چرخه درمان در چک لیست‌هایی مورد بررسی قرار گرفته و هر ساله در این راستا دوره‌های بازآموزیی اجرا و موارد ضروری انتقال و آموزش داده می‌شود، مراکز دریافت زیر نمره 70 قطعاً طبق دستور العمل ماده 26  تذکر، اخطار و یا با فرصت مدت زمان 30 روزه برای حل و فصل به آنان داده می‌شود در صورت عدم رعایت دستور ابطال مجوز و تعطیلی مرکز داده می‌شود.

هرگونه مستندی در زمینه مشکلات کمپ‌ها از سوی مردم به سازمان بهزیستی ارائه شود، قطعاً برخورد می‌شود در مواردی نیز که  تخلفاتی  مانند خطرات جانی، آبروی سازمان، از بین بردن شأن و جایگاه خدمت و سازمانی جریحه‌دار شود، سازمان بهزیستی بدون طی فرایند 30 روزه نسبت به تعطیلی کمپ مورد نیاز اقدام خواهد کرد.

از خیرین انتظار می‌رود همانطور که در بخش‌های دیگر کمک می‌کنند، کمپ‌های ترک اعتیاد را نیز مورد توجه قرار دهند چراکه رسالت این عزیزان نیز به مراتب سخت‌تر و هدف ترک اعتیاد، سالم‌سازی و بازگرداندن جوانان سالم به جامعه است.

در رسانه | مهاجرت معلولان روستایی به شهرها به دلیل نبود زیرساخت‌های حمایتی/ وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد استرس‌زاست

تسنیم: درباره اعتبارات سازمان توضیح بدهید؛ آیا این اعتبارات کفاف نیازهای شما و جامعه تحت پوشش را می‌دهد؟

اعتبارات سال 1400 نسبت به سال 1401 حدود 20 درصد در سطح کشوری و استان افزایش داشت اما در سال‌جاری تاکنون میزان آن مشخص نشده چراکه مرحله به مرحله اعتبارات تخصیص داده می‌شود و بخش عمده اعتبارات سازمان بهزیستی تعریف شده است.

میزان اعتبارات تخصیصی پاسخ‌گو نیست. اکنون حدود 750 نفر ضایعه نخاعی در سطح استان پرستاری ماهانه به مبلغ 2 میلیون و 100 هزار تومان دریافت می‌کنند، همچنین در حوزه مسکن نیز به هر میزان واحد مسکونی به اتمام رسیده، طبق دستورالعمل اعتبار داده می‌شود، زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های دارای یک نفر عضو معلول 100 میلیون بلاعوض و انشعاب‌های آب، برق، گاز آن رایگان و بهزیستی هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. میزان تسهیلات به خانواده‌های دو عضو معلول در روستاها 150 میلیون تومان و جامعه شهری 200 میلیون تومان است که قطعاً افزایش نیز خواهد یافت.

خوشبختانه سال گذشته در بخش اشتغال 389 میلیارد تومان تخصیص و پرداخت شد و امسال نیز حدود 400 میلیارد تومان اختصاص یافته و در فرآیند پرداخت است، میزان تعهد اشتغال جامعه هدف در استان 1400 نفر بود که سازمان بهزیستی آن را به 3 هزار و 392 نفرافزایش داد و تاکنون حدود هزار و 400 نفر محقق شده است.

متأسفانه فقط 50 درصد افراد مستأجر جامعه هدف بهزیستی استان و دارای شرایط، ودیعه مسکن پرداخت شده است، برای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه تحت پوشش حمایت و کمک بخش‌های غیردولتی، خیرین به سازمان بهزیستی بسیار ضروری است و امیدوارم خیران همانند همیشه کمک حال ما باشند.

تسنیم: آیا ایجاد اشتغال برای 1400 نفری واقعی است؟

سامانه رصد و همکارانمان پرداخت تسهیلات و اشتغال را بازرسی و رصد خواهد کرد، اما در مجموع حدود 70 درصد اشتغال پایدار ایجاد شده است.

تسنیم: استخدام مددجویان را پیگیری می‌کنید؟

سهمیه معلولان در استخدامی‌های دستگاه‌های اجرایی 3 درصد است. سازمان بهزیستی کردستان در استخدامی‌های اخیر 12 نفر سهمیه خواهد داشت که 5 نفر به معلولان خانواده‌های شهدا و ایثارگران و 7 نفر آزاد اختصاص یافته است.

طبق آمار بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی حدود 4 هزار نفر از معلولان فارغ‌التحصیل کردستانی بیکار و جویای کار هستند که سهمیه 3 درصد اصلا جوابگوی قشر معلولان نیست، متأسفانه برخی از دستگاه‌ها نیز علی‌رغم پیگیری‌های متعدد، این قانون را اجرا نمی‌کنند.

کد خبر 97533

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد