در رسانه| ۱۶هزار معلول در چهارمحال و بختیاری زیرپوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه هستند

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۶ هزار و ۷۰۰ معلول نفر در روستاها و نقاط حاشیه شهرهای این استان زیرپوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) قرار دارند.

مهشید سلیمانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه از سال ۸۷ در سطح استان با حضور ۱۵۷ تسهیلگر و ۵۹ داوطلب در روستاها و حاشیه شهرها آغاز شد، افزود: در این طرح افراد از خدمات اجتماعی، توانبخشی، آموزش درون و خارج از خانواده، کمک‌های مالی برای امرار معاش، کمک هزینه دارو و درمان، ایاب و ذهاب، مناسب‌سازی، اشتغالزایی و دریافت وسایل کمک توانبخشی بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار داشت: اجرای طرح‌های اشتغالزایی و توانمندسازی جامعه هدف از مهمترین برنامه‌های این طرح در استان است که کارشناسان بهزیستی در هر شهرستان و تسهیلگران بر اساس ظرفیت و شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی نسبت به بومی‌سازی برنامه‌های این طرح اقدام می‌کنند.

وی افزود: در اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه از تمامی امکانات جامعه از جمله مووسسات و مراکز، تشکل‌ها و خدمات محلی استفاده می‌شود.

سلیمانی اظهار داشت: با اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در سطح استان برای ایجاد اشتغال مددجویان زیرپوشش طرح و ۹۵ صندوق خرد با عضویت یک‌هزار و ۲۰۰ نفر فعال شده است.

به گفته وی، برای توانمندسازی جامعه هدف و ایجاد اشتغال، سه طرح پرداخت تسهیلات در قالب صندوق‌های خرد، استاد شاگردی و حق الزحمه‌ای در دستور کار قرار دارد.

۲.۹ درصد معلولان در مراکز زیرپوشش بهزیستی نگهداری می‌شوند

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۵۱ هزار و ۳۱ خانواده با جمعیتی بیش از ۱۰۲ هزار و ۸۲۳ نفر زیرپوشش بهزیستی استان قرار دارند، گفت: ۲.۹ درصد معلولان زیرپوشش این نهاد با جمعیتی بیش از پنج هزار نفر از در مراکز زیرپوشش بهزیستی نگهداری می‌شوند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۸ هزار و ۳۷۶ معلول مستمری بگیر دائم بهزیستی استان هستند.

سلیمانی به فعالیت ۴۳۰ مرکز در بهزیستی استان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۲۸ خانه و مرکز شبانه روزی توانبخشی، ۵۲ مرکز روزانه توانبخشی معلولان و سالمندان و بیماران بخش اعصاب و روان و پنج مرکز ارائه خدمات مراقبت در منزل فعال است.

به گزارش ایرنا، ۱۲ آذرماه روز معلولان نامگذاری شده است.

مجموعه اقداماتی که توسط تیم توانبخشی، معلول، خانواده معلول و دیگر اعضا جامعه با استفاده از منابع و امکانات موجود محلی برای استقلال و بازتوانی فرد معلول انجام می گیرد؛ توانبخشی مبتنی بر جامعه نامیده می شود.

کد خبر 96836

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد