در رسانه | رییس بهزیستی قشم از وضعیت نامناسب فضاهای شهری انتقاد کرد

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم از وضعیت نامناسب فضاهای شهری این جزیره برای دسترسی آسان توان‌یابان (معلولان) به امکانات و خدمات رفاهی به عنوان یکی از مناطق گردشگر پذیر کشور انتقاد کرد.

قشم - ایرنا - سیروس شمس الهی روز چهارشنبه به مناسبت هفته گرامیداشت هفته توان‌یابان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: وضعیت فضاهای شهری در این جزیره به گونه ای است که ما کمتر شاهد حضور افراد معلول جسمی و حرکتی در سطح ۶ شهر و ۶۳ روستای سرزمین آب و آفتاب هستیم و این قشر از جامعه به خاطر نامناسب بودن محیط مجبورند وارد محیط بیرون از منزل نشوند.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته اقدامات ناکافی در فضاهای شهری این جزیره از جمله مناسب سازی اصولی پیاده رو ها، عرض خیابان ها، ورودی ساختمان های عمومی مانند مدارس، بیمارستان ها، داروخانه ها، بانک ها، اداره ها، سالن های ورزشی و سرویس های بهداشتی برای "مساوی سازی فرصت ها" و "نگاه انسانی" در استفاده از خدمات شهری برای رفت و آمد آسان و استفاده مطلوب توان‌یابان انجام شده که این اقدامات کافی نیست و باید توجه بیشتری به موضوع معلولان شود.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم با ابراز نگرانی از ادامه وضعیت موجود، به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان در سال ۱۳۸۳ اشاره کرد و افزود: این قانون بسیاری از نهادها، به ویژه شهرداری ها، دهیاری ها و سایر اداره ها را ملزم به مناسب سازی ساختمان ها و فضاهای شهری برای دسترسی آسان معلولان از امکانات و خدمات شهری کرده است که انتظار می رود نهاد دولتی و غیر دولتی مستقر در این جزیره متوجه این موضوع شوند.

شمس الهی توضیح داد: تاکنون پیگیری های زیادی در این زمینه صورت گرفته است که امیدواریم با مساعدت و همکاری همه مسوولین شاهد جزیره ای بدون مانع برای حضور معلولین باشیم.

وی برای رفع این معضل شهری از مسئولان نهادهای مرتبط در این جزیره به ویژه سازمان منطقه آزاد قشم و شهرداری ها خواستار همکاری بیش از پیش شد.

۲ هزار و ۵۷۸ معلول تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان مرزی قشم قرار دارند که از این تعداد هزار و ۱۴۵ نفر به تفکیک معلولیت ها( ۴۴۱ معلول جسمی، ۴۲۸ معلول ذهنی، ۱۳۸ معلول بینایی و ۸۹ معلول روانی) و هزار و ۴۳۳ نفر دیگر نیز دارای سایر معلولیت هستند که به دلیل معلولیت شدید و نداشتن درآمد ثابت و کافی مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

همچنین ۳۵۴ نفر از زنان سرپرست خانوار (۱۷۵ نفر شهری و ۱۷۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی قشم هستند که علاوه بر مستمری از سایر خدمات مشاوره ای و آموزشی در صورت نیاز بهره مند می‌شوند.

در حال حاضر ۲۱۱ نابینای مطلق و کم بینا (۷۲ زن و ۱۳۹ مرد) در مناطق شهری و روستایی این جزیره (۴۲ نفر شهری و ۱۶۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی این شهرستان قرار دارند که از این تعداد ۳۴ نفر نابینای مطلق و ۱۷۷ نفر کم بینا می باشند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

کد خبر 96568

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد