مسئولیت سنگین مدیران ۲۲ سازمان در برابر معلولان

آستان بهارستان ؛ طبق «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان« مدیران ۲۲ سازمان در برابر افراد دارای معلولیت مسئولیت سنگینی را برعهده دارند و باید شرایط زندگی و تردد آسان را برای آنان فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان ؛ دولت سال ۹۷ قانون جامع «حمایت از حقوق معلولان» را برای اجرا ابلاغ کرد که طبق آن موظف است بستر وحمایت‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم کند و به ۲۲ دستگاه ماموریت داده شده تا به معلولان خدمات‌رسانی داشته باشند.

چه بسیار افرادی که به دلیل یک بیماری یا تصادف و یا تولد با یک عارضه آنقدر محدود شده‌اند که در سال چند بار بیشتر نتوانند بیرون از منزل بروند و به تبع آن بیماری‌های روحی و جسمی گریبان‌گیر آنان شده است.

طبق آخرین آمار ۲۳هزار نفر معلول در استان قم وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان و مردم هستند.

به مناسبت ۱۲ آذرماه روز جهانی افراد دارای معلولیت پای صحبت چهار نماینده فعال از چهار سازمان مردم نهاد در حوزه معلولان استان قم نشستیم.

مشکل اساسی معلولان عمل نکردن مسئولان به قانون است

مدیرعامل موسسه حامیان حقوق معلولان دارای مشکلات جسمی حرکتی،  دراین دیدار اظهارداشت: طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تمام مسئولان ارگان‌ها ملزم به مناسب‌سازی اماکن زیرمجموعه خود هستند و تاکید شده تا صدا وسیما هفته‌ای پنج ساعت به مباحث مربوط به معلولان بپردازد.

تقی یوسفی مفید با بیان اینکه مشکل اساسی معلولان عمل نکردن مسئولان به قانون است، افزود: ۸۳۰۰ نفر با مشکل جسمی حرکتی در قم وجود دارند که بدون ویلچر اما به دشواری حرکت می‌کنند و خانه‌نشینی آن‌ها به دلیل نبود مناسب‌سازی شهری آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته و دارد.

وی گفت: از اصحاب رسانه می خواهیم حقوق ما را از مدیران مطالبه کنند؛ ما نمی‌دانیم این ۲۲ سازمان چه اقدامی درخصوص معلولان انجام می دهند و حتی سازمان آمار کشور، ریزآمار تفکیک شده معلولان را ندارند و مدیران پاسخگوی ما نیستند.

وی اظهارکرد: کارت شناسایی الکترونیکی معلولان دارای هولوگرام و کدملی و به عنوان‌ گواهی معلولیت است و باید با ارائه کارت از خدمات قانون جامع بهره‌مند شوند اما برای هر کاری ازجمله تردد، باید به بهزیستی مراجعه کرده و نامه دریافت کنیم؛ از مسئولان می خواهیم برای تحقق کامل دولت الکترونیک این اقدام را عملی کنند.

کوتاهی مسئولان در قبال حقوق معلولان

این فعال حوزه معلولان با بیان اینکه مشکل اساسی معلولان مناسب‌سازی شهری است، ادامه داد: حتی یک خیابان به صورت کامل مناسب‌سازی نشده است و مسئولان در حق معلولان و رعایت حقوق شهروندی آنان کوتاهی می‌کنند و تردد امنی در شهر ندارند و مجبور هستند خود را محدود کنند؛ ما نمی‌دانیم آمارهایی که ارائه می شود مختص به کدام خیابان است.

وی تصریح کرد: مناسب‌سازی مبلمان شهری نیاز همه آحاد جامعه است و از مسئولان ۲۲ اداره استان می خواهیم تا به وظایف خود عمل کنند و کمک کار ما باشند زیرا ما حتی نمی توانیم از بسیاری از عابربانک ها استفاده کنیم.

مدیرعامل موسسه حامیان حقوق معلولان قم گفت: فرهنگ‌سازی هم یکی از مهمترین فاکتورهاست به عنوان مثال اتوبوس‌های شهری جای ویلچر دارند اما یا خودروهای سواری در جای پارک اتوبوس توقف کردند یا اتوبوس در جای پارک توقف نمی‌کند و یا آنقدر شلوغ است که جای شخصی با ویلچر نمی‌شود.

وی عنوان کرد: معلولیت ممکن است گریبان گیر همه مردم بشود لذا همه باید تلاش و مطالبه داشته باشند که شهری مناسب سازی شده داشته باشیم.

استخدام نابینایان صرفا برای پاسخ‌گویی تلفنی نباشد

علیرضا کهندانی که ۱۵ سال دبیر هیات ورزش نابینایان و هشت سال دبیر انجمن روشندلان جوان را برعهده داشته، نیز اظهارداشت: ۱۸۹ هزار نابینا در کشور و سه هزار نابینا در قم وجود دارد که بسیاری از آنان دارای رتبه‌های ملی و استانی هستند اما مسئولان نابینایی را مانعی برای پیشرفت آنان قرار داده اند.

وی افزود: دولت نگاه خوبی به نابینایان دارد اما در باور ضعیف است؛ از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می خواهیم حامی نابینایان به‌خصوص برای رسیدن به اشتغال باشند و اجرای قانون سه درصد استخدام معلولان در سازمان‌های دولتی، منجر به جذب نابینایان صرفا برای پاسخ به تلفن نشود زیرا برخی از نابینایان با داشتن تخصص‌های کم‌نظیر، بیکار هستند.

مدیرشرکت تعاونی فراگیر ملی مددجویان بهزیستی گفت: بسیاری از ادارات دولتی در قم مناسب‌سازی نشده و رفت وآمد ما با سختی و یا با همراه میسر است.

خانه‌نشینی معلولان آسیب‌های فراوانی به دنبال دارد

مسئول انجمن ضایعه نخایی استان قم نیز اظهارداشت: ۴۵۰ نفر ضایعه نخاعی شامل ۱۳۰ خانم و ۳۳۰ نفر آقا در قم هستند که ۹۰ نفر از ناحیه گردن، ۱۳۰ نفر از ناحیه سینه و مابقی از ناحیه کمر دچار مشکل هستند.

مجید شکوری افزود: ۲۲ دستگاه موظف به اجرای قانون جامع حمایت از معلولان هستند که اگر یک بار این قانون را بخوانند و به آن عمل کنند بخش مهمی از مشکلات ما برطرف می‌شود.

وی تصریح کرد: دوری از تعاملات اجتماعی و خانه‌نشینی فرد را دچار انواع بیماری روحی و جسمی و اختلافات خانوادگی می‌کند و حتی آمار طلاق را افزایش می‌دهد.

وی گفت: ۲۳ سال است که روی صندلی چرخدار می نشینم و ۱۸ سال است دراین حوزه فعال هستم و می‌دانم نخستین معضل پس از اینکه فرد دچار معلولیت می شود خانه‌نشینی و زخم‌ بستر است که حداقل نیاز به دو سال درمان دارد تا بهبودی حاصل شود درصورتی که فرد آسیب دیده شش تا یک سال فرصت طلایی دارد تا شاید حس اندام او بازگردد و باید دراین مدت خدمات بگیرد و دچار زخم بستر نشود که متاسفانه کسی نیست دراین شرایط به افراد مشاوره دهد.

مسئول انجمن ضایعه نخایی استان قم تاکید کرد: برخی معلولان چند برابر افراد دیگر فعالیت می کنند فقط باید بستر فعالیت‌های اجتماعی برای آنان فراهم شود.

وی عنوان کرد: مسئولان، کسی که به هر دلیل روی ویلچر می نشیند و نان آور خانواده است را درک کنند و بسیاری از مشاغل مانند شماره دادن در پارکینگ‌ها و باجه‌های بلیت فروشی کاری است که از پس افراد ضایعه نخائی به راحتی برمی‌آید.

تولید نرم افزار مترجم و برپایی ۲۷ سفر مشهد توسط کانون ناشنوایان قم

مسئول کانون ناشنوایان و کم شنوایان استان قم نیز دراین جلسه اظهارداشت: ۴۷۰۰ نفر با مشکلات شنوایی و گفتاری در قم وجود دارند که توانایی‌های آنان برای جامعه شناخته شده نیست.

علی فرکی افزود: نرم‌افزار مترجم اشاره ناشنوایان “مان” مهرماه سال جاری از سوی  موسسه مهرورزان‌ تهیه شده که می تواند به عنوان دستیار هوشمند یا مترجم همیشه همراه آنان باشد و هرجایی که می خواهند بروند می توانند از قبل با مترجم آنلاین هماهنگ کنند.

وی افزود: از سوی کانون، به تمام ناشنوایان ایران برای سفرهای زیارتی و سیاحتی فراخوان داده می شود و سالی هشت سفر مشهد از سوی کانون ناشنوایان تدارک دیده شده که در طول سه سال اخیر ۲۷ بار با کمترین هزینه با استفاده از ظرفیت خیرین سفر زیارتی مشهد برگزار شده است.

وی ادامه داد: همچنین کانون ناشنوایان ۱۹ سال اجرای گروه سرود دستان فرشتگان را در مراسم‌های مختلف داشته و موسسه مهرورزان دوره‌های آموزشی مختلفی از جمله امداد وکمک‌های اولیه، خیاطی و کیک و شیرینی‌پزی را برگزار می‌کند.

فرکی اظهارداشت: به ۶۰ نفر از روحانیون کشور آموزش زبان اشاره داده شده تا بتوانند احکام را به ناشنوایان آموزش دهند.

وی بیان کرد: موکب ناشنوایان قم در مسیر پیاده‌روی اربعین به ناشنوایانی که دراین مسیر آمده بودند خدمات می‌دادند و ناشنوایان در شبکه سلامت صداوسیما هم اجرای برنامه دارند.

این کم شنوای موفق استان قم گفت: ۸۰ بسته معیشتی با استفاده از ظرفیت خیرین به ارزش ۴۰ میلیون تومان توسط کانون ناشنوایان به اعضا اهدا شد و خدماتی مانند تعمیر سمعک به کم شنوایان ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: از همه مسئولان می خواهیم به وظیفه قانونی خود عمل و توانایی‌های آنان را باور کنند و از خیرین و مردم نوع دوست می خواهیم ناشنوایان را یاری کنند.

کد خبر 96243

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد