دررسانه|خوزستان رتبه چهارم کشور را در تعداد معلولان زیر پوشش دارد

اهواز- ایرنا - مدیر کل بهزیستی خوزستان با بیان این که بالغ بر ۱۰۰ هزار معلول در استان خوزستان شناسایی شده‌اند و دارای پرونده در بهزیستی هستند، گفت: خوزستان از نظر آمار معلولان دارای پرونده در بهزیستی در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

به گزارش ایرنا، مهران کریمیان عصر دوشنبه در حاشیه جشن ویژه بزرگداشت روز جهانی معلولان در تالار امیران اهواز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: روز جهانی معلولان بهانه خوبی است که اقدامات سازمان بهزیستی به جامعه اطلاع رسانی و به مشکلات، کمبودها و نیازهای معلولان بیشتر پرداخته شود.

وی افزود: در حال حاضر از ۱۰۰ هزار معلول دارای پرونده در بهزیستی خوزستان حدود ۸۰ هزار و ۴۵۸ نفر شرایط لازم برای دریافت مستمری دارند و تحت پوشش بهزیستی هستند و بقیه نیز ازخدمات جانبی بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

کریمیان ادامه داد: دردولت سیزدهم تمام کسانی که شرایط لازم را برای دریافت مستمری و هزینه معیشت داشتند با اعتباری که دولت در اختیار بهزیستی قرار داد تحت پوشش قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: بهزیستی خوزستان نیز تمامی افرادی که درنوبت مستمری بودند را تحت پوشش قرار داد و از این نظر ماهیانه به افراد واجد شرایط مستمری پرداخت می‌شود.

وی افزود: مستمری ماهیانه هرمددجو در ۲ سال اخیر افزایش یافته و این مبلغ از ۳میلیون ریال به هفت میلیون و ۴۰۰ هزارریال رسیده و دولت نیز تلاش می کند این مستمری را افزایش دهد.

مدیر کل بهزیستی خوزستان با اشاره به حق پرستاری که یکی از مطالبات مهم معلولان است، بیان کرد: تمام معلولان ضایعه نخاعی که دربهزیستی خوزستان دارای پرونده هستند علاوه بر مستمری ازحق پرستاری نیز بهره‌مند می شوند که حدود یک هزار و ۷۱۷ معلول هم تحت پوشش این خدمت بهزیستی هستند.

وی با اشاره به این که تمامی افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیز می توانند حق پرستاری دریافت کنند افزود: در استان خوزستان بیش از پنج هزار و ۶۲۹ نفرمعلول شدید و خیلی شدید از این خدمت بهره‌مند هستند، همچنین درطول یک سال اخیر به بیش از سه هزار نفر افراد جدید که پشت نوبت بودند حق پرستاری پرداخت شده است.

کریمیان ادامه داد: پرداخت یارانه‌های مراکز شبانه روزی نیز در طول ۲ سال اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر ۴۰ مرکز شبانه‌روزی غیردولتی تحت نظارت بهزیستی در سراسر خوزستان وجود دارد و بالغ بر ۲ هزار و ۱۷۰ نفر در این مراکز به صورت شبانه روزی نگهداری شده و از خدمات متفاوت این مراکز بهره مند هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۸ مرکز ویزیت در منزل هم در خوزستان فعالیت می کنند که در این مراکز پرستاران، پزشکان و روانشناسان به منازل مددجویان می روند و خدمات توانبخشی را ارائه می کنند.

مدیر کل بهزیستی خوزستان با اشاره توزیع بیش از چهار هزار و ۲۰۰ وسیله توانبخشی از ابتدای سال تاکنون برای معلولان تحت پوشش بیان کرد: در زمینه عمل کاشت حلزون نیز بیش از ۶۰ مورد کمک هزینه درمان به مددجویان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه معلولان جسمی و حرکتی در سطح استان خوزستان بیشترین تعداد را دارند گفت: در بحث مناسب سازی محیط منازل برای معلولان در بهبود ترددو واستفاده از امکانات بهداشتی بدون کمک از دیگران نیز اقدامات موثری صورت گرفته است.

کریمیان با اشاره به حوزه پیشگیری از معلولیت ها در بهزیستی خوزستان بیان کرد: در هشت ماه نخست امسال ۳۹ هزار و ۳۶۲ نوزاد و کودک در خوزستان غربالگری شنوایی شدند که در صورت تشخیص بیماری، برای درمان به مراکزتخصصی ارجاع داده شدند، همچنین در حوزه غربالگری بینایی نیز تاکنون ۱۸۴ هزار و ۵۰۳ کودک ۳ تا ۶ سال ارزیابی شدند.

وی افزود: غربالگری شنوایی ۴ هزار و ۹۵۴ کودک ۳ تا ۵ سال ساکن در روستاهای خوزستان نیز به صورت رایگان انجام شد و موارد مشکوک برای درمان به مراکز تخصصی ارجاع شدند.

مدیر کل بهزیستی خوزستان ادامه داد: در حوزه مشاوره ژنتیک نیز در هشت ماه اخیر بیش از ۴ هزار و ۶۶ زوج از خانواده‌های دارای سابقه معلولیت و زوج هاید مراجعه کننده قبل از ازدواج، خدمات مشاوره و آزمایش ژنتیک دریافت کردند.

وی ادامه داد: در بحث مناسب سازی نیزبیش از۳۰ جلسه در استان و شهرستان‌ها برگزار شد زیرا دسترسی معلولان به اماکن، معابر و محیط شهری و پارک ها را مانند دیگر افراد جامعه از حقوق اولیه معلولان می دانیم و پیگیری می کنیم خود دستگاه‌ها کار مناسب سازی را انجام دهندضمن آنکه دستگاه ها در طرح شهید رجایی نیز در زمینه مناسب سازی معابر برای تردد معلولان مورد ارزیابی قرار می گیرند.

کریمیان با بیان این که بهزیستی وظایف سخت و متعددی را برعهده دارد، افزود: استان خوزستان از نظر اعتبارات و امکانات با کمبود مواجه است و به این دلیل دچار مشکلاتی در خدمات رسانی به جامعه هدف خود است لذا نیاز است که همه دستگاه‌ها، شرکت ها در راستای مسئولیت اجتماعی که دارند بهزیستی را حمایت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به نیازهای مختلف معلولان در موضوعات معیشت، اشتغال، مسکن، وسایل کمک توانبخشی، جهیزیه و ... بهزیستی نمی تواند به تنهایی به همه این امور رسیدگی کند لذا وظیفه همه دستگاه‌هاست که در بهبود وضعیت این قشر آسیب پذیر گام بردارند.

مدیر کل بهزیستی خوزستان بیان کرد: در بحث مشارکت‌های اجتماعی بهزیستی خوزستان آمادگی دارد که در راه اندازی موسسات خیریه و مراکز نگهداری که خدمات بهزیستی را ارایه می دهند به خیرین مجوزهای لازم ارایه دهد تا از این طریق بخشی از نیازهای مددجویان بهزیستی مرتفع شود.

به گزارش ایرنا جشن بزرگداشت روز جهانی معلولان با برنامه‌های متنوع در تالار امیران اهواز با همت خیرین و حضور بیش از ۶۰۰ نفر ازمعلولان و خانواده‌های آنها برگزار شد.

کد خبر 96232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد