معرفی دفتر برنامه ریزی و نظارت مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور

دفتر برنامه ریزی و نظارت مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با ارائه گزارشی به شرح خدمات این دفتر پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دفتر برنامه ریزی و نظارت مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با پرداخت چهار عنوان  کمک هزینه شامل کمک هزینه معیشت  توانبخشی (مستمری)،  کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیارشدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد(کمک هزینه معیشت ماده۲۷)، کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت و همچنین کمک هزینه حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی؛ به جامعه هدف سازمانی خدمت رسانی می کند.

این گزارش همچنین به معرفی مختصر این فعالیت ها پرداخته است:

کمک هزینه معیشت توانبخشی (مستمری)، کمک هزینه ای مستمر(ماهانه) است که در اجرای تکالیف حمایتی دولت در برنامه ششم توسعه، به منظور جبران بخشی از هزینه های زندگی و معیشت، به معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن، تعلق می گیرد. گام های اصلی فرایند اجرایی به ترتیب شامل:ارائه درخواست توسط متقاضی، اخذ مدارک و بررسی  آنها، ارجاع متقاضی  به کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت در صورت نیاز، استعلام از ارگان ها و دستگاه های حمایتی دارای تکلیف مشابه و  بررسی و تهیه گزارش مددکاری، تایید نهایی درخواست مستمری در کمیته بهزیستی، ثبت متقاضی به عنوان پشت نوبت مستمری درسامانه سازمان، انتظار به عنوان پشت نوبت دریافت مستمری تا زمان ایجاد ظرفیت خالی و در نهایت در صورت ایجاد ظرفیت خالی، برقراری مستمری در سامانه ثبت می شود.  

دومین کمک هزینه پرداختی این دفتر؛ کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیارشدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد است که کمک هزینه ای مستمر(ماهانه) است و در اجرای  ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، به افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن تحت پوشش سازمان بهزیستی، پرداخت می گردد. این فعالیت در قانون، با هدف عدالت در پرداخت و  بر اساس شاخص های پرداخت، صرفا برای معلولیت های شدید و خیلی شدید  فاقد شغل و درآمد پیش بینی شده است. گام های اصلی فرایند اجرایی شامل:احصای اسامی افراد مستمری بگیر دارای معلولیت شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد با دهک  ۴-۱ از سامانه سازمان و بانک جامع اطلاعات اقتصـادی اجتماعی خـانوار وزارت تعـاون، کـار و رفـاه اجتماعی، برقراری کمک هزینه معیشت افراد حائز شرایط فوق و دارای شاخص های پرداخت افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن شــدیـد و خیلی شدیـد (با تعیین نوع و شدت معلولیت ثبت شده در پرونده کمیسـیون پزشـکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت در سامانه)،  رده سنی ۱۸ سال و بالاتر،  اسـتقرار در چهار دهک پایین درآمـدی بانک جامع اطلاعات اقتصـادی اجتماعی خـانوار وزارت تعـاون، کـار و رفـاه اجتماعی(دهک ۴-۱) در حال حاضر است.  

فعالیت بعدی پرداخت کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده است که کمک هزینه ای مستمر(ماهانه) است و توسط سازمان بهزیستی کشور، با هدف کمک به ارتقای سلامت فرد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و معلولیت های چندگانه که قادر به انجام فعالیت های روزمره زندگی نمی باشند و افزایش امکانات مراقبتی مورد نیاز، به فرد دارای معلولیت و یا سرپرست، همسر یا قیم وی، پرداخت‌ می‌شود.

گام های اصلی فرایند اجرایی این خدمت شامل:ارائه درخواست توسط متقاضی، اخذ مدارک  و بررسی  آنها، ارجاع متقاضی به کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت و در صورت نیازبررسی و تهیه گزارش مددکاری، تایید نهایی درخواست کمک هزینه پرستاری درکمیته بهزیستی، ثبت متقاضی به عنوان پشت نوبت کمک هزینه پرستاری در سامانه سازمان، انتظار به عنوان پشت نوبت دریافت تا زمان ایجاد ظرفیت خالی است و درصورت ایجاد ظرفیت خالی، برقراری کمک هزینه پرستاری در سامانه ثبت می شود.

پرداخت کمک هزینه حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی نیز کمک هزینه ای است که به طور مستمر(ماهانه) توسط سازمان بهزیستی کشور با هدف کمک به ارتقای سلامت فرد دارای آسیب نخاعی و افزایش امکانات مراقبتی مورد نیاز وی، به فرد یا سرپرست، همسر یا قیم، پرداخت‌ می‌شود. در این فرایند نیز مراحل‌: ارائه درخواست توسط متقاضی، استعلام از بنیاد شهید و امور ایثارگران، ارجاع  فرد به کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت جهت تعیین سطح آسیب نخاعی، بررسی و تهیه گزارش مددکاری و  تایید نهایی درخواست کمک هزینه پرستاری درکمیته بهزیستی، به ترتیب انجام می شود و در صورت مشمول بودن، ثبت و تایید در سامانه جهت برقراری حق پرستاری صورت می گیرد.  

معرفی مراکز تحت نظارت دفتر برنامه ریزی نظارت مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی

این دفتر به گروه های مختلف افراد دارای معلولیت در دسته بندی های مختلف شامل افراد دارای معلولیت جسمی_حرکتی، افراد دارای معلولیت ذهنی، بیماران طیف اوتیسم، بیماران روانی مزمن، سالمندان و... در داخل منزل و در داخل مراکز بهزیستی خدمت رسانی می کند که ابتدا به شرح مختصر این مراکز می پردازیم.

مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی بالای ۱۴ سال

مرکزی است که باکسب مجوز از سازمان بهزیستی تاسیس و تحت نظارت آن، به تامین نیازهای مراقبتی و توانبخشی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی با شدت معلولیت شدید و خیلی شدید به طور شبانه روزی می پردازد. مرکز مذکور براساس دستورالعمل های تخصصی مربوطه، با بهره گیری ازتجهیزات و فضاهای موردنیاز و نیروی انسانی متخصص، متناسب با نیازهای گروه هدف، خدمات توانبخشی، مراقبتی و فرهنگی (اوقات فراغت) را  ارائه می دهد.   

مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی سالمندان

مرکزی است که باکسب مجوز ازسازمان بهزیستی تاسیس و تحت نظارت آن، به تامین نیازهای مراقبتی و توانبخشی سالمندان واجد شرایط به طور شبانه روزی می پردازد. مرکز فوق براساس دستورالعمل های تخصصی مربوطه با بهره گیری ازتجهیزات و فضاهای موردنیاز و نیز نیروی انسانی تخصصی، متناسب با نیازهای گروه هدف، خدمات توانبخشی، مراقبتی و فرهنگی (اوقات فراغت) را ارائه می دهد.

مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی بیماران روانی مزمن

مرکزی است که با کسب مجوز از سازمان بهزیستی تأسیس و تحت نظارت آن، به تامین نیازهای مراقبتی، درمانی و توانبخشی بیماران روانی مزمن واجد شرایط به طور شبانه روزی می پردازد. مرکز فوق براساس دستورالعمل های تخصصی مربوطه با بهره گیری ازتجهیزات و فضاهای موردنیاز و نیز نیروی انسانی تخصصی، متناسب با نیازهای گروه هدف، خدمات مراقبتی- درمانی، مشاوره ای و توانبخشی در ابعاد آموزشی، پزشکی، روانی، اجتماعی، حمایتی و حرفه ای را  ارائه می دهد.

مرکز اقامت موقت افراد دارای اختلال طیف اتیسم

به واحدهای اختصاص یافته به افراد مبتلا به اختلالات اتیستیک اطلاق می گردد که با هدف ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی، هنری و تفریحی موقت چند ساعته تا چند روزه تاسیس شده است و فرصتی فارغ از مراقبت و رسیدگی به عضو دارای معلولیت را، برای اعضای خانواده فراهم می آورد و به آنها اجازه می دهد با فراغت بال به امور جاری زندگی خود بپردازند. این مرکز با  کسب مجوز از سازمان بهزیستی تأسیس گردیده و در آن افراد دارای اختلالات اتیستیک بالای ۵ سال نگهداری و به ایشان خدمات درمانی، توانبخشی، آموزش و مراقبت ارائه می شود.

مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی  افراد با اختلال هوشی رشدی (معلولان ذهنی)

مرکزی است که  با کسب مجوز از سازمان بهزیستی تاسیس و تحت نظارت آن، به تامین نیازهای مراقبتی و توانبخشی افراد دارای اختلال هوشی رشدی واجد شرایط به طور شبانه روزی می پردازد. مرکز فوق براساس دستورالعمل های تخصصی مربوطه با بهره گیری ازتجهیزات و فضاهای موردنیاز و نیروی انسانی متخصص، متناسب با نیازهای گروه هدف، خدمات توانبخشی، مراقبتی و فرهنگی (اوقات فراغت) را  ارائه می دهد.

مراکز ارائه دهنده خدمت در منزل

مرکز توانبخشی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و آسیب نخاعی در منزل

مرکزی است که  با کسب مجوز از سازمان بهزیستی کشور تأسیس شده و با اعزام اعضای تیم توان‌بخشی به منزل افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و آسیب نخاعی  واجد شرایط، خدمات توان‌بخشی و مشاوره ای را مطابق دستورالعمل‌های این سازمان‌ به فرد ارائه ‌می‌نماید. ارائه خدمات این مرکز با هدف ارتقای سطح سلامت و رسیدن به حداکثر استقلال قابل دستیابی در عملکرد فرد دارای معلولیت جسمی حرکتی و آسیب نخاعی بوده و توسط تیم توان‌بخشی در محل اقامت وی به‌صورت گروهی یا انفرادی انجام می‌شود. تیم برحسب نیاز شامل متخصصان رشته‌های پرستاری، پزشکی عمومی، روان‌شناسی بالینی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، ارتوپدی فنی و مددکاری اجتماعی است.  

مرکز توانبخشی سالمندان در منزل

مرکزی است که با کسب مجوز از سازمان بهزیستی کشور تأسیس شده و با اعزام اعضای تیم توان‌بخشی به منزل سالمندان واجد شرایط، خدمات توان‌بخشی و مشاوره ای را مطابق دستورالعمل‌های این سازمان‌ به فرد ارائه ‌می‌نماید. ارائه خدمات این مرکز با هدف ارتقای سطح سلامت و رسیدن به حداکثر استقلال قابل دستیابی در عملکرد سالمند بوده و در محل اقامت وی توسط تیم توان‌بخشی به‌صورت گروهی یا انفرادی انجام می‌شود. تیم برحسب نیاز شامل متخصصان رشته‌های پرستاری، پزشکی عمومی، روان‌شناسی بالینی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، ارتوپدی فنی و مددکاری اجتماعی است.

مرکز ارائه خدمات  توانبخشی به  افراد دارای اختلال هوشی رشدی در منزل

مرکزی است که  با کسب مجوز از سازمان بهزیستی کشور تأسیس شده و با اعزام اعضای تیم توان‌بخشی به منزل افراد با اختلال هوشی رشدی واجد شرایط، خدمات توان‌بخشی و مشاوره ای به فرد ارائه‌ می‌نماید. ارائه خدمات این مرکز با هدف ارتقای سطح سلامت و رسیدن به حداکثر استقلال قابل دستیابی در عملکرد  افراد دارای اختلال هوشی رشدی بوده و در محل اقامت وی توسط تیم توان‌بخشی به‌ صورت گروهی یا انفرادی انجام می‌شود. تیم برحسب نیاز شامل متخصصان رشته‌های پرستاری، پزشکی عمومی، روان‌شناسی بالینی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و مددکاری اجتماعی است.

مرکز توانبخشی و درمان بیماران روانی مزمن در منزل

مرکزی است که با کسب مجوز از سازمان بهریستی تاسیس شده و با اعزام اعضای تیم توانبخشی به منزل بیماران روانی مزمن واجد شرایط، خدمات پیگیری درمان  و توانبخشی را به ایشان ارائه می نماید. ارائه خدمات این مرکز با هدف ارتقای سطح سلامت و رسیدن به حداکثر استقلال قابل دستیابی در عملکرد بیمار بوده و در محل اقامت وی(خارج از مرکز توانبخشی) توسط تیم توانبخشی به صورت گروهی یا انفرادی ارائه می شود. این مرکز باید خدمات خود را توسط گروه تخصصی شامل پزشک عمومی، روانشناس بالینی، مددکار اجتماعی و در صورت نیاز کاردرمانگر ارائه دهد.

مرکز مراقبت در منزل

مرکزی است که با کسب مجوز از سازمان بهزیستی کشور تأسیس شده و تحت نظارت و مطابق دستورالعمل‌های این سازمان، خدمات مراقبتی بهداشتی، وضعیت دهی، مراقبت درتخت، جا به جایی و اقدامات ساده توانبخشی زیر نظر کارشناس تخصصی علوم توان‌بخشی و مراقبت، توسط مراقبان آموزش‌دیده و با مشارکت اعضای خانوار (خانواده)، به فرد با معلولیت / بیمار روانی مزمن / سالمند معلول، با درجه شدت معلولیت شدید تا خیلی شدید، ارائه می گردد.

انواع خانه های حمایتی 

خانه حمایتی توانبخشی و پیگیری درمان بیماران روانی مزمن

خانه ای است برای اسکان حداکثر ۱۰ بیمار روانی مزمن که به حدی از توانمندی رسیده اند که بتوانند امور شخصی خود را انجام دهند. این افراد فاقد تحریکات عصبی روانی شدید بوده ولی شرایط لازم برای زندگی کاملا مستقل و در کنار خانواده را ندارند. این خانه ها در سه نوع یک چهارم راهی، نیمه راهی و گروهی ایجاد می شوند.

هدف از ایجاد این خانه ها، ارائه خدمات بهینه به شیوه ای نظام دار و هدفمند در محیط عاطفی، اجتماعی و آموزشی مناسب در محیطی مشابه منازل عادی خانواده های ایرانی و بر اساس سنت های بومی و محلی می باشد. در این خانه ها که شباهتی به مراکز بزرگ آسایشگاهی ندارند، بیماران به کارگاه های مستقر در مراکز آموزشی و حرفه آموزی و در نهایت محل اشتغال اعزام می گردند و درصورت وجود بستر مناسب تحصیل می کنند. در عین حال فرهنگ تلفیق اجتماعی و همبستگی و مشارکت اجتماعی را فرا می گیرند و زمینه الحاق اجتماعی را تجربه می کنند.  

خانه کوچک  افراد دارای اختلال هوشی رشدی با معلولیت خفیف (مجهول الهویه یا فاقد سرپرست موثر)  

واحدی است که با کسب مجوز ازسازمان بهزیستی تاسیس گردیده و تحت نظارت  و مطابق دستورالعمل های سازمان به افراد با اختلال هوشی رشدی خفیف (معلولان ذهنی خفیف) در رده سنی بالا و زیر ۱۴ سال مجهول الهویه، بی سرپرست یا فاقد سرپرست موثر، ارائه خدمت می نماید. فرزندان در این خانه ها  علاوه بر برخورداری از اقدامات مراقبتی، از خدمات مهدهای کودک، مدارس و مراکز روزانه  توانبخشی و نیز خدمات درمانی و توانبخشی خارج از خانه بهره مند شده و در داخل خانه ها نیز تحت آموزش های متنوع  در زمینه های رشدی  و مورد نیاز قرار می گیرند. هدف غایی در این خانه ها مشارکت در انجام امور شخصی، به منظور تقویت حس مسئولیت پذیری متناسب با سن و توانمندی و امکان زندگی مستقل فرزندان می باشد.

خانه کوچک توانبخشی ویژه  افراد دارای اختلال هوشی رشدی با معلولیت متوسط و شدید

واحدی است که با کسب مجوز ازسازمان بهزیستی تاسیس و تحت نظارت  و مطابق دستورالعمل های سازمان به فرزندان معلول ذهنی با شدت معلولیت متوسط و شدید با اولویت افراد مجهول الهویه، بی سرپرست یا فاقد سرپرست موثر، خدمات مراقبتی شبانه روزی ارائه می نماید. در این خانه ها، فرزندان، با توجه به مشکلات عملکردی واضحی که دارند، نیاز به مراقبت و حمایت در انجام امور شخصی داشته و از خدمات مراقبتی ۲۴ ساعته برخوردار می گردند و این حمایت جهت رسیدن به استقلال نسبی آنان در زمینه فعالیت های روز مره زندگی تداوم خواهد یافت. فرزندان در این خانه ها  علاوه بر برخورداری از اقدامات مراقبتی و آموزش های متنوع در زمینه های رشدی  و مورد نیاز، در طول زمان و با پیشرفت مهارت ها، با رضایت قیم، به تدریج از خدمات مهدهای کودک، مدارس و مراکز روزانه  توانبخشی بر خوردار شده، ضمن این که به طور معمول از خدمات درمانی و توانبخشی خارج از خانه بهره مند می شوند.

خانه حمایتی توانبخشی مراقبتی  سالمندان

خانه حمایتی توانبخشی سالمندان خانه ای  است که  باکسب مجوز ازسازمان بهزیستی تاسیس شده است و در واقع نوعی محل اقامت است که برای افراد سالمند(حداکثر ۱۰ نفر)، امکاناتی مانند اتاق، وعده های غذائی، خدمات لباسشوئی، نظافت و رسیدگی منزل را فراهم می سازد. اینگونه تسهیلات اقامتی دارای شرایطی مشابه محیط خانه  بوده و به ساکنان آن امکان برخورداری از تعاملات اجتماعی را می دهد.

خانه های گروهی توانبخشی مراقبتی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی

خانه گروهی توانبخشی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی خانه ای است که با کسب مجوز از سازمان بهزیستی تاسیس شده و تحت نظارت سازمان و مطابق دستورالعمل‌های مربوطه، به افراد مجهول الهویه دارای معلولیت جسمی و حرکتی، بی سرپرست یا فاقد سرپرست موثر خدمت ارائه می‌نماید. مقیمان(حداکثر ۱۰ نفر) در اینگونه خانه ها  علاوه بر  برخورداری از اقدامات نگهداری، از خدمات سطح جامعه از قبیل مراکز آموزشی، مدرسه، دانشگاه، مراکز فنی حرفه ای، مراکز روزانه توانبخشی، خدمات درمانی و توانبخشی خارج از خانه، بهره مند می گردند.

گام های اصلی فرایند اجرایی در تمامی مراکز و خانه های معرفی شده شامل:ارائه درخواست اولیه   اخذمدارک  و بررسی  آنها، ارجاع به کمیسیونپزشکی، تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت در صورت نیاز،  بررسی و تهیه گزارش مددکاری،  تایید نهایی درخواست در کمیته بهزیستی و در نهایت معرفی به مرکز توانبخشی مراقبتی در صورت وجود ظرفیت خالی و در غیر این صورت ثبت به عنوان پشت نوبت دریافت خدمات توانبخشی است که به ترتیب اجرا می شود.

همچنین مراقبت از سالمندان در مجتمع مسکونی ویژه سالمندان نیز، خدمت ارائه شده دیگری از این دفتر است که این مجتمع مسکونی با کسب مجوز از سازمان بهزیستی کشور تأسیس ‌شده و تحت نظارت و مطابق دستورالعمل‌های این سازمان، در این مجتمع، به سالمندان با وضعیت پایدار که نیاز به خدمات مستمر پزشکی و توانبخشی ندارند، ولی زندگی بدون داشتن کمک و مراقبت برای آنان دشوار می باشند، علاوه بر برخورداری از اقامت امن. خدمات مراقبتی – تفریحی و رفاهی ارائه می گردد و در صورت نیاز به خدمات پزشکی، پاراکلینیکی، توانبخشی و... به صورت خرید خدمات توسط مرکز برای آنان مهیا می گردد. سالمندان در واحدهای مستقل اقامت داشته و با توجه به نیاز از خدمات مجتمع و سایر خدمات سطح جامعه می توانند بهره مند باشند.

گام های اصلی فرایند اجرایی این مجتمع ها شامل ارجاع به مجتمع، تشکیل پرونده و اعلام  به بهزیستی شهرستان جهت اقدامات لازم است.         

کد خبر 95861

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =