بهزیستی ۲۵ هزار کودک زنجانی را غربالگری کرد

سرپرست بهزیستی استان زنجان پیشگیری از شیوع معلولیتها را یکی از مهمترین برنامه های بهزیستی عنوان کرد و گفت: در نیمه اول سال جاری بیش از ۲۵ هزار مورد غربالگری  بینایی و شنوایی و مداخله به هنگام، توسط بهزیستی صورت گرفته است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان، دکتر روح اله خدابنده لو افزود: در شش ماهه اول سالجاری نزدیک به ۱۵ هزارکودک در مناطق شهری و روستایی غربالگری بینایی، و قریب  به ۷ هزار نوزاد غربال شنوایی  و نزدیک به ۵۰۰ کودک ۳ تا ۵ ساله غربال شنوایی و  بیش از ۳۰۰ خانواده جامعه هدف بهزیستی مشاوره ژنتیک شده اند.

وی با اشاره به اینکه مشاوره  ژنتیک در یک مرکز دولتی در شهرستان زنجان صورت می‌پذیرد، افزود: مشاوره‌های ژنتیک بهزیستی برای قبل از ازدواج(به ویژه ازدواج فامیلی)، پیش از بارداری و حین بارداری است. همچنین در  خانواده‌های با ریسک بالا از نظر بیماری‌های ژنتیک و همچنین خانواده های دارای معلولیت  صورت می‌گیرد که  پیش آگهی واحتمال تولد نوزاد دارای معلولیت بررسی  می‌شود.

خدابنده لو بیان کرد: علاوه بر مشاوره‌های ژنتیک، کمک هزینه لازم برای انجام این آزمایشات که پر هزینه هستند به خانواده‌های نیازمند پرداخت می شود،

وی به آگاه سازی افراد جامعه نسبت به عوامل ایجاد معلولیت و شناسایی بهنگام اختلالاتی که منجر به معلولیت می‌شوند، اشاره کرد و گفت:  در حال حاضر برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ها برای ۳ هزار شهروند زنجانی اجرا می شود و  این برنامه در راستای آگاهسازی زنان سر پرست خانوار جامعه هدف بهزیستی با رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال کم سواد و باسواد و فرزندانشان در پایه های دهم و یازدهم وهمچنین برای  سالمندان طراحی شده است.

خدابنده لو افزود: این برنامه با موضوعاتی چون سلامت وپیشگیری از بیماری و معلولیت، سلامت دستگاه عضلانی –اسکلتی، سلامت بینایی وشنوایی، ژنتیک و بیماریهای ژنتیکی  ومشاوره ژنتیک و پیشگیری از حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی( سقوط-خفگی )سوختگی -در قالب کتاب دو جلدی به گروه هدف  از طریق مشارکت مراکز مثبت زندگی در سطح استان برگزار می شود.

وی موضوعات آموزشی آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها در دوره سالمندی را  آشنایی با بیماری استئو آرتریت،سقوط-بیماری دیابت -بیماری قلبی و عروقی -پوکی استخوان -سکته مغزی و آشنای با بیماری دمانس برشمرد  که برای سالمندان اجتماعات محلی- اعضای بنیاد فرزانگان وسالمندان جامعه هدف بهزیستی و  کمیته امداد در دو گروه سنی میانسالان با رده سنی ۶۵ الی۴۵ و گروه سالمندی با رده سنی۸۵ الی ۶۵ برای هر دو جنس آموزش داده می شود .

سرپرست بهزیستی با اشاره به مداخلات کارآمد روانشناختی بهزیستی در ارتقاء سلامت روان  مراجعه کنندگان عنوان کرد: ۳۰ مرکز و دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی حضوری دولتی و غیر دولتی در سطح استان فعال است که ۱۱ مرکز به صورت تخصصی در زمینه های ازدواج و خانواده، کودکان با نیازهای ویژه، تحصیلی – تربیتی، کودک و نوجوان، سلامت جنسی خدمات ارائه می کنند که در شش ماهه نخست سال بیش از ۱۰ هزار جلسه مشاوره برای مراجعه کنندگان برگزار شده است.

این مقام مسئول خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ را به عنوان یکی از بهترین، محرمانه ترین ودردسترس ترین راههای مشاوره تلفنی متمرکز در بخش دولتی معرفی کرد و افزود:  مشاوران این خط در نیمه اول سال به بیش از ۹ هزار تماس موفق پاسخگو بوده اند.

وی با بیان اینکه بهزیستی در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی همواره پیشقدم بوده است، یادآور شد: طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا)، طرح مشارکت اجتماعی زنان ، طرح پیشگیری از خودکشی، طرح آگاهسازی دختران و زنان با تاکید برخودمراقبتی، طرح توانمندسازی خانواده محورهمیار مادر وکودک ، طرح همیاران سلامت روانی اجتماعی درمحلات و...از جمله برنامه های بهزیستی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

کد خبر 95816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد