در رسانه|مناسب‌سازی ۳۰۰۰ موقعیت شهری برای معلولان

(۳هزار موقعیت در هفت شهر مشهد، نیشابور، سبزوار، قوچان، کاشمر، تربت‌حیدریه و تربت‌جام برای اجرای طرح تحول دسترس‌پذیری در نظر گرفته شده است که باید همه این موارد ظرف بازه زمانی کوتاه‌مدت، یعنی احتمالا تا پایان سال برطرف شود.) این خبری است که مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی از آخرین وضعیت اجرای طرح تحول دسترس‌پذیری در استان اعلام کرد.

خردادماه امسال بود که خبری با عنوان «30درصد شهروندان مشهدی نیازمند دسترس‌پذیری» در روزنامه شهرآرا منتشر شد که حمیدرضا علیزاده، معاون توان‌بخشی بهزیستی خراسان‌رضوی، جامعه هدف تحول دسترس‌پذیری را معلولان، سالمندان، زنان باردار و حتی کودکان دانسته و بیان کرده بود که «هنوز این طرح جزو اولویت‌های مسئولان نیست و به‌همین‌دلیل نبود بودجه را بهانه می‌کنند.» با این حال دیروز مسعود فیروزی در نشستی خبری که در آسایشگاه معلولان فیاض‌بخش برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار شهرآرا درباره آخرین وضعیت طرح دسترس‌پذیری، با اعلام شناسایی 3هزار موقعیت، بیان کرد: این موقعیت‌ها شامل ساختمان پزشکان، مدارس، بانک‌ها، اماکن عمومی و... با جزئیات مشخص شده است و دستور رفع آن در کوتاه‌مدت صادر خواهد شد.


دسترس‌پذیری  در ساخت‌وسازها 
او ادامه داد: از این پس برای اقدامات عمرانی نظیر، ساخت‌وساز به‌ویژه در بخش دولتی دسترس‌پذیری، یکی از بندهای الزام‌آور سند تحول عمرانی استان خواهد بود. فیروزی، خراسان رضوی را از استان‌های پیشتاز در حوزه دسترس‌پذیری دانست و اظهار کرد: البته این پیشتازی به این معنا نیست که همه‌جا مناسب‌سازی شده، بلکه به این معناست که استان گفتمان موفقی در این حوزه ایجاد کرده است. در همین راستا، قرارگاه دسترس‌پذیری در کشور و استان با ریاست استاندار خراسان رضوی تشکیل شده است.
او سهم مشهد از این موقعیت‌ها و ارائه جزئیات بیشتر از این طرح را منوط به خروجی جلسه استانداری دانست که قرار بود پس از این نشست خبری برگزار شود و افزود: احتمالا بازه زمانی که برای رفع این مشکلات تعیین می‌شود تا پایان سال خواهد بود.
فیروزی با اشاره به روز جهانی معلولان (12آذر) با شعار «باور توانمندی‌ها، نویدبخش دنیایی دسترس‌پذیر» و هفته معلولان (11 تا 17آذر ماه)، بیان کرد: قبلا از ایجاد دسترسی راحت‌تر برای معلولان با نام مناسب‌سازی یاد می‌شد، اما مناسب‌سازی محدودیت مکان را به همراه داشت. اکنون این مسئله با عنوان دسترس‌پذیری مطرح می‌شود و دسترس‌پذیری تداعی‌کننده حقی است که باید استیفا شود.
او با تأکید بر ضرورت دسترس‌پذیری، بیان کرد: اگر این قابلیت در هر بخشی از زنجیره کار، سفر، تحصیل، درمان و... برای معلولان مهیا نباشد، معلولان بسته به شدت معلولیت برای استفاده از خدمات دچار چالش می‌شوند.
40 درصد ساکنان مراکز شبانه‌روزی مجهول‌الهویه هستند
مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی با بیان اینکه 145هزار معلول در بهزیستی استان پرونده دارند، گفت: 7هزار نفر در 110مرکز شبانه‌روزی توان‌بخشی و حدود 5هزار نفر در مراکز روزانه توان‌بخشی نگهداری می‌شوند. همچنین چند هزار نفر از خدمات مراقبت در منزل بهزیستی استفاده می‌کنند که حدود 30 تا 40درصد کسانی که در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی استان نگهداری می‌شوند، مجهول‌الهویه هستند.
فیروزی با اشاره به اینکه کودکان رهاشده زیر سه سال به شیرخوارگاه علی‌اصغر مشهد منتقل می‌شوند، اظهار کرد: طرح واگذاری فرزندان نیازمند به درمان نیز اجرا شده و بسیاری از خانواده‌ها علاوه بر اینکه خود دارای فرزند زیستی هستند، سرپرستی فرزندان معلول را نیز متقبل می‌شوند. واگذاری این فرزندان به بهزیستی کمک می‌کند که معلولیت این کودکان ماندگار نشود یا از شدتش جلوگیری شود و نکته بعدی این است که کودک از آغوش خانواده محروم نمی‌ماند.


برای دریافت مستمری، صف انتظاری نداریم
فیروزی با بیان اینکه 93هزار و 359 فرد معلول در استان مستمری دریافت می‌کنند که مبلغی حدود 100میلیارد تومان است خاطرنشان کرد: تعداد این معلولان دو سال گذشته 50هزار نفر بوده است. او ادامه داد: هیچ یک از مددجویان بهزیستی استان در صف انتظار دریافت مستمری نیستند، مگر افرادی که در چند ماه اخیر تشکیل پرونده داده و منتظر تعیین تکلیف هستند.


آخرین وضعیت پرونده معلول‌آزاری
او درباره آخرین وضعیت پرونده آزار فیزیکی معلولان در مشهد، بیان کرد: بهزیستی به محض شناسایی و مشخص شدن ماجرا به‌منظور مداخله و برخورد با آن مرکز اقدام کرد. نماینده بهزیستی تا برطرف‌شدن تمام مسائل در آن مرکز مستقر شد و این پرونده اکنون در حال پیگیری قضایی است. همچنین در درجه اول از جامعه مخاطب بهزیستی و پس از آن از مردم عذرخواهی می‌کنم که بابت چنین مواردی دچار آزار روحی شدند.

کد خبر 95657

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد