۴۰ درصد از معلولان مراکز نگهداری خراسان رضوی مجهول الهویه هستند

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد از معلولان مراکز نگهداری شبانه روزی بهزیستی مجهولالهویه هستند و حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر این مراکز یارانه دریافت میکنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد از معلولان مراکز نگهداری شبانه روزی بهزیستی مجهولالهویه هستند و حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بهازای هر نفر این مراکز یارانه دریافت میکنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، مسعود فیروزی امروز در جریان بازدید خبرنگاران از آسایشگاه معلولین شهید فیاضبخش مشهد، اظهار داشت: خراسان رضوی 145 هزار پرونده ویژه معلولان دارد که از این تعداد، 7 هزار نفر معلول در 110 مرکز شبانه روزی نگهداری میشوند و 5 هزار نفر دیگر نیز از خدمات مراکز روزانه بهزیستی استان بهرهمند میشوند.

وی ادامه داد: امروزه برخی کشورها از معدل جهانی ارائه خدمات به افراد ناتوان و کمتوان جلوتر و برخی عقبتر هستندف اما در واقع جهان همچنان برای معلولان مناسب نیست و این در حالی است که بیش از 500 میلیون فرد معلول در جهان هستند، اما افراد کمتوان و ناتوان که عمدتاً سالمندان را شامل میشوند نیز به جرگه کسانی که در تعریف جهانی "عدم کارایی" دارند، میپیوندند؛ بنابراین آمارهای جهانی حاکی از وجود 12 تا 15 درصد افراد کمتوان در کل جهان است.

فیروزی شعار روز جهانی معلولان را "باور توانمندیها، نویدبخش دنیای دسترسپذیر" دانست و افزود: این شعار حاکی از حق دسترسپذیری برای معلولان و افراد کمتوان است؛ در 110 مرکز شبانهروزی استان از 6 هزار و 646 نفر نگهداری میشود که 23 میلیارد و 600 میلیون تومان یارانه آنها است.

مدیرکل بهزیستی خاطرنشان کرد: در بخش ارائه خدمات در منزل، 820 میلیون تومان در ماه و در مراکز روزانه غیردولتی نگهداری از معلولان با ظرفیت پذیرش 3 هزار و 500 نفر، ماهانه 6 میلیارد تومان یارانه پرداخت میشود، همچنین در بخش کمک هزینههای لوازم بهداشتی، ماهانه 7 میلیارد تومان برای 11 هزار و 716 معلول بسترگرا هزینه میشود.

وی از آغاز مرحله جدید واریز مستمری مددجویان نیز خبر داد و افزود: یارانههای واریزی  یکنفره 764400 هزار تومان، دو نفره 1092000 هزار تومان، سهنفره 1528800 هزار تومان، چهار نفره 1965600 هزار تومان، پنجنفره 2402400 هزار تومان است که به حساب آنان واریز شده است.

فیروزی در خصوص آخرین وضعیت پرونده قضایی معلولآزاری نیز گفت: این قانون باید بازنگری شود و ماده 27 قانون حمایت از معلولان نیازمند بازنگری است و همه ما دوست داریم بودجه کافی در اختیار بهزیستی قرار گیرد تا بتوانیم قانون را کاملا اجرا کنیم.

وی در خصوص معلولان رها شده و مجهولالهویه که عمدتاً نیز نوزاد هستند، بیان کرد: نوزادان بدو تولد تا زیر 3 سال که پیدا میشوند، تحویل شیرخوارگاه علی اصغرع یا مرکز نگهداری از نوزادان معلول شهید فیاض بخش مشهد میشوند و با حکم قضایی، شناسنامه دریافت میکنند، در حال حاضر بین 30 تا 40 درصد از معلولان ساکن در مراکز نگهداری شبانه روزی ما مجهولالهویه هستند و چیزی در حدود 4 میلیون و 600 هزار تومان بهازای هر نفر، این مراکز  یارانه دریافت میکنند.

 

کد خبر 95471

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد