معاون استاندار قم: خیران توانمند در پیشگیری از اعتیاد شناسایی شوند

قم- ایرنا - معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم با اشاره به این که بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد در پیشگیری از اعتیاد ضروری است گفت: خیران قمی در حوزه مقابله با مواد مخدر ظرفیت زیادی دارند ولی به آن توجه نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد حاجی‌زاده عصر یکشنبه در سومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم در تالار امام جواد(ع) استانداری، اعتیاد را زیربنای آسیب‌های اجتماعی توصیف کرد و اظهار داشت: متاسفانه سن اعتیاد به شدت در حال کاهش است و این نگران کننده می‌باشد.

معاون استاندار قم با قدردانی از تلاش‌های آموزش‌وپرورش استان در اجرای طرح‌های آموزشی، پیشگیری و تحقیقاتی به منظور مقابله با اعتیاد خاطرنشان کرد: مدارس در جلوگیری از اعتیاد اهمیت زیادی دارند، از این رو فعالیت‌های پیشگیرانه در حوزه دانش‌آموزی باید استمرار داشته باشد.

حاجی‌زاده تصریح کرد: ما توقع داریم به اقدام‌های موثر در مورد اعتیاد به طور جدی پرداخته شود و غفلتی صورت نگیرد.

وی تاکید کرد: برای ما آموزش‌وپرورش خیلی مهم و حائز اهمیت است و باید بر روی آن تمرکز کنیم.

وی اهمیت محله محوری در بحث مقابله جدی با اعتیاد را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما باید بر محله های مختلف برای فعالیت‌های پیشگیری از اعتیاد متمرکز شویم و نقطه‌های ضعف و قوت را نیز مورد شناسایی قرار داده و به سایر محله‌های شهر تعمیم دهیم.

معاون استاندار قم اضافه کرد: باید از طریق نظرسنجی، نظر مردم را در مورد طرح‌هایی که در راستای پیشگیری از اعتیاد انجام می‌شود، به‌دست آوریم، چون اگر کاری را انجام دهیم و تاثیری در جامعه نداشته باشد، موفقیت‌آمیز نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: فعالیت‌های ورزشی در پیشگیری از اعتیاد خیلی تاثیرگذار است، اگر جوانان و نوجوانان ورزش کنند، انرژی آنها تخلیه می‌شود.

حاجی‌زاده همچنین موضوع خانواده و نظارتی که والدین بر روی فرزندان دارند، را در پیشیگیری از اعتیاد مهم دانست و گفت: در این زمینه باید توجه بیشتری از سوی والدین صورت گیرد.

معتادان غیربومی مهمترین عامل آلودگی قم به اعتیاد هستند

فرمانده انتظامی استان قم نیز در این جلسه با بیان اینکه بیشترین عاملی که باعث آلودگی این استان به مواد مخدر می‌شود، معتادان غیربومی هستند گفت: باید این افراد را به سمت استان‌های خود هدایت کنیم، که سربار مشکل‌های استان نشوند.

سردار محمدرضا میرحیدری همچنین با اشاره به مخروبه‌های موجود در برخی مناطق استان آن را نیز از عوامل موثر در افزایش اعتیاد ذکر کرد و بیان داشت: نیروی انتظامی برای تخریب و جمع‌آوری این مکان‌های مخروبه، آمادگی همکاری دارد.

وی با اشاره به برخی خودروهای مدل پایین و اسقاطی رها شده در سطح برخی محله‌های شهر خاطرنشان کرد: این خودروها باعث آلودگی شهر به اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی است و باید مصوبه‌ای را برای جمع‌آوری خودروهای مذکور داشته باشیم.

میرحیدری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر توجه جدی به روشنایی بوستان‌های سطح شهر بیان کرد: در بوستان‌های قم روشنایی وجود دارد، ولی متاسفانه در برخی بوستان‌ها نقطه‌هایی است که خاموش می‌باشد، که این معضل، امنیت خانواده‌ها را با خطر مواجه می‌کند.

کشف سه تن مواد مخدر در قم

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی قم نیز با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از سه تُن انواع مخدر در این استان کشف شده است گفت: هفت هزار و ۲۴۵ قاچاقچی، توزیع‌کننده مواد و معتاد متجاهر نیز دستگیر شده‌اند که این دستگیری‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

سرهنگ حسن هاشمیان افزود: در میان افراد دستگیر شده، ۱۷ درصد سابقه سرقت و ۴۶ درصد نیز سابقه مواد مخدر داشتند که نشان دهنده سابقه دار بودن بیش از ۵۰ درصد متهمان است.

وی گفت: از این افراد، حدود ۳۳۰ دستگاه خودروی سبک و سنگین و موتورسیکلت توقیف شده و به پارکینگ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان انتقال پیدا کرد.

وی کشف سه قبضه سلاح در حین انجام ماموریت‌های مختلف مواد مخدر را مورد توجه قرار داد و گفت: ۱۰۱ باب عطاری بازرسی و ۵۳ فقره نیز پلمب شد.

هاشمیان با ذکر این نکته که ۶۰ هزار و ۳۲۱ انواع قرص غیرمجاز نیز کشف شده است گفت: طرح پاکسازی بوستان‌های سطح شهر از معتادان هم در ۸۲ مرحله به اجرا درآمد.

وی تصریح کرد: طبق نظرسنجی معاونت فرهنگی اجتماعی نیروی انتظامی استان، بیش از ۸۰ درصد مردم، از طرح پاکسازی بوستان‌ها و تفرج‌گاه‌ها توسط پلیس رضایت دارند.

اعتبارات طرح‌های پیشگیری از اعتیاد آموزش‌وپرورش قم اندک است

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش‌وپرورش قم نیز با اشاره به اینکه فعالیت‌های پیشگیری از اعتیاد در حوزه دانش‌آموزی استان شامل سه بخش آموزشی، ترویجی و تحقیقاتی است گفت: سال گذشته مجموع اعتباری که به این سه بخش اختصاص پیدا کرد، تنها ۲ میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال بود، که این رقم برای هر یک از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز استان، فقط هشت هزار ریال است.

حجت‌الاسلام محمد امینیان افزود: این مبلغ به هیچ وجه با نیازهای پیشگیری از اعتیاد سازگار نیست، و بهره‌برداری و کیفیت برنامه‌ها را دچار خلل می‌کند.

کد خبر 93775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد