در رسانه |تویسرکان، سالمندترین شهر در همدان/ شاخص به ۱۶ درصد رسید

همدان_ رئیس مرکز بهداشت تویسرکان گفت:شاخص سالمندی سال جاری در استان همدان ۱۳.۴درصد است و شاخص سالمندی شهرستان تویسرکان ۱۶ درصد است.

محمد ربیع یگانه در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان شاخص سالمندی در شهرستان تویسرکان جهت مقابله با پیری جمعیت راهکارهایی را ارائه داد و افزود: بهره گیری از فرصت پنجره جمعیتی که تا ۳۰ سال آینده تداوم خواهد داشت با استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی، برنامه ریزی اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و ترغیب فرزند آوری، می‌توان گامی در این زمینه برداشت.

وی از برگزاری نشست‌های هفتگی تحت عنوان قرار گاه جوانی جمعیت بصورت منظم و مستمر و ارزیابی چالش‌ها و پردازش و اجرای راهکارهای عملیاتی برای پیشبرد اهداف این برنامه نام برد و متذکرشد: افزایش نرخ ازدواج و فرزندآوری و کاهش نرخ طلاق با ایجاد مشوق‌های موقر و فرهنگ سازی همزمان می‌تواند راهکار خوبی در جلوگیری از پیری جمعیت شود.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان تویسرکان ادامه داد: حمایت از ازدواج جوانان و فرزندآوری آنها، ارزشمند کردن فرزندآوری که سال‌ها تقبیح شده است توسط عوامل فرهنگ ساز و رفع موانع و مشکلات خانواده‌ها است.

ربیع یگانه از گسترش و بهبود تأمین اجتماعی و رفع نیازهای اقتصادی، اجتماعی و بهداشت جسمی و روانی افراد سالمند گفت و یادآور شد: برنامه ریزی برای سالمندان و مراقبت از آنها فراتر از امور درمانی نیازمند مراحل جسمی، روانی و اجتماعی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

وی در ادامه از اصلاح ساختار فرهنگی جامعه و باورهای جوانان و تقویت و تحکیم خانواده در جامعه به عنوان یک راهکار دیگر نام برد و تصریح کرد: کمک به فرزند دار شدن افراد نابارور، آگاه کردن والدین تک فرزند از عواقب تربیتی، عاطفی و اجتماعی تک فرزندی برای آنها و تنها فرزندشان کمک به رفع مشکلات خانواده‌های خواهان فرزند ولی دارای مشکلات شغلی، تحصیلی، بهداشتی، پزشکی و معیشتی می‌تواند کمک کننده باشد.

وی تصریح کرد: کمک از همه نخبگان، فرهیختگان، مدیران، مسئولان، سیاستگذاران و تصمیم سازان در جامعه در جهت اصلاح فرهنگی نیز می‌تواند کمک شایانی بکند.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان تویسرکان در پایان مطرح کرد: اصلاح باورها با تغییر نگرش‌ها و کنش‌های افراد جامعه و اطلاع رسانی به عموم جامعه در خصوص عوارض تک فرزندی از طریق برنامه ریزی فرهنگی جدی توسط نهادهای متولی فرهنگی و گروه‌های مردمی در کنار اعطای تسهیلات فرزند دوم نظیر وام، از دیگر راهکارهای است که می‌توان بصورت درست و مستمر از آن استفاده کرد.

کد خبر 93279

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد