در رسانه| ۱۳۳۳ خانواده متقاضی فرزندخواندگی در آذربایجان شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۳۳۳ خانواده متقاضی فرزندخواندگی در آذربایجان شرقی هستند.

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فرگل صحاف در آیین تجلیل و تکریم از خانواده‌های بهزیستی اظهار کرد: یک هزار و ۱۳۳ خانواده درخواست خودشان را در ارتباط با فرزندخواندگی در سامانه ثبت کرده‌اند که از این تعداد ۵۰ درصد متقاضیان متقاضی فرزند دختر، ۳۵ درصد فرقی نمی‌کند، ۱۵ درصد پسر بودند.

افزایش فرزندخواندگی

مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر اینکه در حال حاضر متقاضیان فرزندخواندگی نسبت به سال‌های قبل افزایش مضاعفی داشته است، ادامه داد: از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ ثبت نام برای فرزندخواندگی به صورت سامانه‌‍ای و در سامانه فرزندخواندگی انجام می‌شود و خانواده‌ها با ورود به سامانه اطلاعات و مدارک خود را در سامانه بارگزاری کرده و بعد از بررسی پرونده متقاضیان در سامانه و بازدید منزل و انجام مشاوره و استعلامات قانونی در صورت تائید صلاحیت پشت نوبت واگذاری فرزندخوانده قرار می‌گیرند.

یک هزار و  ۱۳۳ خانواده در خواست فرزندخواندگی

وی ادامه داد: از زمان آغاز فعالیت سامانه و فرزندخواندگی یک هزار و ۱۳۳ خانواده درخواست خودشان را در ارتباط با فرزندخواندگی درسامانه ثبت کرده‌اند که از این تعداد ۵۰ درصد متقاضیان متقاضی فرزند دختر، ۳۵ درصد فرقی نمی‌کند، ۱۵ درصد پسر بودند.

صحاف توضیح داد: ۶۴ درصد متقاضیان خواستار کودکان صفر تا ۲ سال هستند و ۲۰ درصد ۳ تا ۴ سال، ۹ درصد ۵ تا ۶ سال و ۷ درصد بالای ۱۰ سال بودند.

نگهداری ۳۲۰ فرزند در مراکز بهزیستی

وی افزود: این در حالی است که از بین ۳۲۰ فرزند که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند فقط ۶۰ نفر آنها زیر ۶ سال بوده و مابقی بالای ۶ سال هستند.

مدیرکل بهزیستی استان متذکر شد: یک درصد متقاضی کودک دارای معلولیت و ۹۹ درصدد متقاضی کودک سالم هستند.

وی گفت: تعداد کثیری از فرزندان مقیم خانه‌های بهزیستی دارای معلولیت و یا بیماری‌های و نیازمند پیگیری درمان هستند و واجد شرایط واگذاری به فرزندخواندگی هستند.

صحاف اذعان داشت: برخورداری از محبت خانواده و آغوش گرم والدین نیاز تمام کودکان بوده و علم پزشکی ثابت کرده است که برخورداری از آغوش والدین و تماس فیزیکی و محرک‌های محیطی تاثیر بسزایی در رشد همه جانبه کودکان به خصوص کودکان دارای مشکلات جسمی و ذهنی در سال‌های اولیه زندگی کودکان ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: تاثیر اقامت در محیط امن خانوادگی و تشکیل دلبستگی ایمن با والدین در نوجوانی نقش قابل توجهی در عبور ایمن از دوران بحران هویت و تشکیل هویت معقول در دوره نوجوانی دارد.

مدیرکل بهزیستی استان ابراز کرد: در فرآیند فرزندخواندگی هم کودکی به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شود و هم اعضای خانواده‌ای که کودکی را به فرزندی قبول می‌کنند، از تاثیرات عاطفی امر برخوردار می‌شوند و با وجود مشکلات موجود روند فرزندخواندگی به خصوص مشکل صادر نشدن حکم عدم صلاحیت والدین برای فرزندانی گه والدین‌شان معتاد و یا دارای مشکل اخلاقی می‌باشند و این امر باعث طولانی شدن فرآیند واگذاری می‌شود.

واگذاری ۲۵۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست به خانواده‌ها

وی گفت: در پنج سال اخیر این اداره کل موفق شده ۲۵۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست را به عنوان فرزندخوانده به خانواده‌ها واگذار کرده‌اند که از این تعداد ۵۰ نفر آنها بالای ۶ سال بوده‌اند.
صحاف به دلایل پذیرش فرزندان اشاره کرد و گفت: فوت، زندانی بودن، اعتیاد، عدم صلاحیت، بیماری جسمی و روانی، مفقودالاثر بودن سرپرستان و یا مجهول الهویه بودن کودک، وجود شرایط خاص آسیب برای کودک در خانواده مانند سوءرفتار شدید جسمانی، عاطفی، روحی، جسنی و بی‌توجهی و غفلت یا ترکیبی از همه موارد از جمله دلایل سپرده شدن کودکان به مراکز نگهداری است.

وی ادامه داد: در صورتی که امکان شناخت پدر و مادر و جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری آنها وجود نداشته باشد و یا در قید حیات نباشد و یا زمان دو سال از تاریخ سپردن کودک به سازمان گذشته باشد و یا صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند این کودکان می‌توانند به عنوان فرزندخواندگی و یا امین موقت واگذار شوند.

مدیرکل بهزیستی استان با درخواست از دستگاه قضا استان، گفت: یکی از مشکلات سازمان در زمینه سرعت بخشیدن به امر واگذاری فرزندان به فرزندخواندگی تعدد شعبات معرفی کننده کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به بهزیستی می‌باشد که همین امر باعث عدم امکان ایجاد وحدت رویه می‌شود از این‌رو پیشنهاد می‌شود تا حد امکان همه امور مربوط به کودکان بی‌سرپرست بهزیستی از طریق یک شعبه واحد انجام گیرد.

کد خبر 93194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد