روایتی متفاوت از شیرخوارگاه علی‌اصغر

در بحبوحه همه‌گیری ویروس منحوس کرونای دلتا در اواخر سال 1400، تعداد 118 کودک در شیرخوارگاه نگهداری و مراقبت می‌شدند.

در بحبوحه همه‌گیری ویروس منحوس کرونای دلتا در اواخر سال 1400، تعداد 118 کودک در شیرخوارگاه نگهداری و مراقبت می‌شدند. در دوران کرونا هر نوع اجتماعی، خطر ابتلاء و شیوع آن را افزایش می‌داد و متاسفانه علیرغم نظارت‌ها و اعمال محدودیت‌ها و رعایت نکات بهداشتی، کرونا در شیرخوارگاه رسوخ پیدا کرد و به‌سرعت بین کودکان گسترش یافت. کرونای دلتا بسیار خطرناک و کشنده بود و قدرت انتشار بالایی داشت. از طرفی کودکان مقیم شیرخوارگاه غالبا با بیماری‌های زمینه‌ای، به‌صورت نارس، با وزن کم و... به دنیا می‌آیند و همین موضوع آسیب دیدگی بیشتر آنها را درصورت ابتلاء به کرونا افزایش می‌داد.

شرایط بسیار بحرانی شده بود، به‌طوریکه یک طبقه از بیمارستان تخصصی کودکان اکبر به‌صورت کامل به تعداد 30 تخت برای بستری فرزندان مقیم شیرخوارگاه که به کرونا مبتلا شده بودند، اختصاص یافته بود. وضعیت به‌گونه‌ای بود که هنوز یک کودک به بیمارستان نرسیده، مجددا با اورژانس تماس می‌گرفتیم و درخواست اعزام وسیله دیگری را می‌کردیم. درنهایت بیمارستان تصمیم گرفت که یک ماشین اورژانس را به‌صورت تمام وقت در محل شیرخوارگاه مستقر کند. در آن روزها به‌منظور نیاز به مراقبت بیشتر از کودکان علاوه بر مددکاران، پرسنل و تمامی نیروهای شاغل در شیرخوارگاه، 30 نیروی مازاد نیز از شرکت خدمات پرستاری به شیرخوارگاه تزریق شدند و بر تعداد نیروها افزوده شد. 

در آن روزها مدام از خداوند می‌خواستیم تا چاره‌ای پیش پایمان بگذارد تا بلکه بتوانیم کودکان و سیستم را از این مسئله و معضل درامان نگهداریم. به‌همین دلیل، دنبال یک راهکار قانونی می‌گشتیم تا به جای نگهداری بچه‌ها در شیرخوارگاه  آنها در پیش خانواده‌های میزبان نگهداری و مراقبت شوند. جلسات، نشست‌ها و پیگیری‌های متعددی انجام می‌گرفت که در نهایت از طریق حمایت و پیگیری مدیرکل محترم و هماهنگی با سرکار خانم عابدین زاده معاون دادستان، سیستم قضایی در این فرآیند حامی بهزیستی شد و با ضمیمه کردن راهکار قانونی در این مسیر همراهی خیلی عالی به جهت حفظ منافع عالیه کودک داشتند. بعد از پیگیری و انجام هماهنگی‌های قضایی و درون سیستمی برای شناسایی خانواده‌های متقاضی فرزندپذیر میهمان و خانواده‌های میزبان اقدام شد. در نهایت با شناسایی خانواده‌های واجد شرایط 111 فرزند در طول مدت یک‌ماه از شیرخوارگاه ترخیص شده و به محیط امن خانه‌ها راه یافتند تا در آغوش گرم خانواده رشد و نمو کنند و از ابتلاء به این بیماری منحوس درامان بمانند. 77 کودک در قالب طرح میهمان به خانواده‌های متقاضی واگذار شده و بقیه نیز به فرزندخواندگی گرفته شدند. در نهایت برای اولین بار با گذشت 21 سال از زمان راه اندازی شیرخوارگاه علی اصغر، آمار فرزندان مقیم شیرخوارگاه در ابتدای فروردین 1401 به 44 کودک رسید.

بعد از گذشت دوران کرونا، باتوجه به مشاهده و بررسی نتایج این اقدام، طرح فرزندپذیری میهمان با جدیت از سوی بهزیستی خراسان رضوی پیگیری شد و در نهایت شیرخوارگاه بدون فرزند افتتاح گردید. در این مدل شیرخوارگاه به بهسرا تغییر کاربری می­دهد. با این مدل تحولی نوین در حوزه تکریم، واگذاری و ساماندهی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست انجام گرفت. در بهسرا، خانواده‌گرایی جایگزین مرکزگرایی می‌شود و هدف بهره‌مندی کودکان از آغوش خانواده و بازپیوند با خانواده است. بعد از اجرای موفق این طرح در استان خراسان رضوی، این طرح در 5 استان دیگر به‌صورت پایلوت اجراگردید و در نهایت، طرحی که بهزیستی خراسان رضوی مبدع آن بود، امروز به‌صورت قانون تدوین و برای اجرا به کل کشور ابلاغ گردیده است.

به نقل از علی صباحی،کارشناس مسئول امور کودکان و نوجوانان اداره کل بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 93024

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد