صفاری فر مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور:

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور از شروع برنامه غربالگری اختلالات شناختی یا دمانس آلزایمر برای سالمندان ۶۰تا ۷۵سال در سراسر کشور خبر داد.

در سومین روز از برگزاری نشست صمیمی در محلات کم برخوردار در شهرستان نمین، صفاری فر مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور در رابطه با اقدامات صورت گرفته در دفتر پیشگیری از معلولیتهای سازمان گفت: اقدامات پیشگیرانه همیشه در اولویت برنامه های سازمان قرار گرفته است بخاطر اینکه هم کم هزینه هست و هم اینکه بسیار تاثیر گذار می باشد در سازمان بهزیستی هم فعالیتهای پیشگیری از معلولیت ها از سالیان قبل در حال انجام می باشد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور خاطر نشان ساخت: در راستای پیشگیری از معلولیت ها ابتدا اقدامات آگاهسازی صورت می گیرد ما برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت را برای دوران سالمندی و همینطور برای دانشجویان و بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش در سازمان بهزیستی در حال انجام داریم.

صفاری فر افزود: در این مباحث در واقع به موضوعاتی پرداخته می شود که می توانند با رعایت یک سری از موارد از معلولیتهای جلوگیری کرد. اقدام دیگری که بسیار موثر هست بحث مشاوره های ژنتیک می باشد که از سال ۱۳۷۶ این فعالیتها شروع شده و با مشاروه های ژنتیک و انجام آزمایشات تخصصی و پرداخت کمک هزینه های لازم مشاوره ها بصورت کاملاً تخصصی ارائه می گردد.

 وی ادامه داد: مشاوره های قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری و همینطور مشاروه های تخصصی هست که در حال انجام می باشد.

 این مسئول در رابطه با انجام برنامه های غربالگری بینایی کودکان تصریح کرد: از جمله اقدامات دیگر که عموم مردم بیشتر با آن آشنا هستند برنامه غربالگری اختلالات بینایی کودکان ۳ تا ۶سال که از قدیمی ترین برنامه های سازمان بهزیستی است که از سال ۱۳۷۵ شروع شده و بسیار موثر می باشد.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۸۴ درصد کودکان ۳تا ۶ سال را پوشش دادیم و ۲۰ هزار مورد کودک آمبلیوپ شناسایی شدند که دارای تنبلی چشم بودند و اگر چنانچه در زمان طلایی تشخیص داده شوند با انجام این اقدامات درمانی از معلولیت آنها جلوگیری می شود.

صفاری فر یادآورشد: ۴۰ هزار مورد سایر اختلالات بینایی شده که با مداخلات بهنگام و پرداخت کمک هزینه عینک، جراحی، برای خانواده های نیازمند مداخلات انجام می گیرد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت ها تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور در خصوص انجام برنامه غربالگری شنوایی نوزادان هم گفت:فعالیت برنامه غربالگری نوزادان از سال ۱۳۸۴ شروع شده و در حال حاضر ۹۴ درصد موالید زنده در سراسر کشور تحت پوشش برنامه قرار گرفته اند که با تشخیص به موقع و مداخلات بهنگام از جمله تجویز سمعک، کاشت حلزون، تربیت شنیداری از مشکلات معلولیت ناشی از ارتباط گیری آنها جلوگیری می شود.

وی اضافه کرد: اخیراً از سال گذشته برنامه غربالگری اختلالات شناختی یا دمانس آلزایمر برای سالمندان ۶۰تا ۷۵سال هم آغاز شده است این برنامه جدید در حال حاضر به صورت پایلوت در استان یزد و قزوین انجام می شود که انشااله در سال آینده بتوانیم به استانهای بیشتری این فعالیت را تسری بخشیم.

کد خبر 92843

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد