در رسانه|150 کودک کار در همدان ساماندهی شد

همدان-ایرنا- معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: ۱۵۰ کودک کار از سال ۹۹ تاکنون در این استان شناسایی و با تشکیل پرونده و بهره مندی از خدمات بهزیستی ساماندهی شدند.

علیرضا سمائی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح حمایت از کودکان کار و خیابانی از اواسط سال ۱۳۹۹ شروع شده و تاکنون این تعداد کودک شناسایی و پذیرش شدند.

وی ادامه داد: در طرح ساماندهی کودکان کار، اقداماتی از جمله حمایت های روانی از کودکان، حمایت های مادی و معیشتی، خدمات آموزش و ایجاد اشتغال برای یکی از اعضای خانواده که منجر به توانمندی کودک و خانواده آنها شود، انجام می شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: سازمان بهزیستی با بهره گیری از خدمات مددکاری و روانشناسی و با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت از حقوق کودکان، بهبود و ارتقا کیفیت زندگی آنها کودکان کار را زیر پوشش قرار می دهد.

سمائی افزود: پس از شناسایی کودکان کار خانواده آنها از نظر وضعیت آسیب‌های اجتماعی ارزیابی می شود و در صورت نیاز مداخلات لازم به کودک و خانواده ارائه و پیگیری های درمانی، روانشناسی و مددکاری در این راستا انجام می شود.

وی با بیان اینکه اگر کودک در موقعیت و مخاطره قرار گرفته باشد مورد رسیدگی و در شرایط حاد پذیرش می شود افزود: خانواده های واجد شرایط در حوزه های مرتبط مانند کمیته امداد، زنان سرپرست خانواده و یا سرپرست از کار افتاده مورد حمایت قرار می گیرند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: ارائه آموزش و آگاهسازی کودک و خانواده، هدایت به مهارت آموزی و اشتغال خانواده و در مجموع ارتقا وضعیت کودک با هدف توانمندسازی خانواده و پیشگیری از بازگشت مجدد کودک به کار در دستور کار قرار دارد و محور اصلی اقدامات این حوزه بر پایه هم افزایی و همراهی خیران و نیکوکاران صورت می گیرد.

سمائی با توصیه به اینکه مردم کمک های خود را از طریق بهزیستی به این کودکان اهدا کنند یادآور شد: مردم به جای کمک مالی به کودکان کار خیابانی از طریق اورژانس ۱۲۳ حضور این افراد را اطلاع دهند تا ساماندهی شوند.

وی اظهار کرد: مطابق ضوابط قانون حمایت از اطفال و نوجوانان هر کودکی در شرایط مخاطره آمیز قرار گرفته باشد وضعیت او توسط تیم اورژانس اجتماعی و مددکار ارزیابی می شود و کودکان در معرض خطر و فاقد سرپرست نظیر انواع مصادیق کودک آزاری مورد مداخله قرار می گیرد و با پیگیری های قضائی لازم و طبق ساز و کارهای موجود ساماندهی می شوند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: در استان همدان یک شیرخوارگاه و موسسات خیریه با رویکرد غیرانتفاعی و خیراندیشی فعالیت دارند و کودکان و نوجوانان مطابق رده های سنی در خانه های فعال در این زمینه اقامت داشته و از خدمات مراقبت، پرورش، آموزش و توانمندسازی بهره مند می شوند.

سمائی، مهمترین عامل آسیب های اجتماعی را اعتیاد دانست و گفت: عوامل اجتماعی و اقتصادی، فقر، اعتیاد، طلاق، بدرفتاری با کودکان در خانواده از مهمترین دلائل وجود کودکان و نوجوانان کار خیابانی است

وی ادامه داد: آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی معتبرترین سند بالادستی است و در آن بر لزوم هم افزایی و همکاری و مشارکت دستگاه های مختلف نظیر نیروی انتظامی، شهرداری، تعاون کار و رفاه اجتماعی و فنی و حرفه ای مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: ۹ هزار و ۷۳ نفر ساعت آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در ۶ ماه نخست سال جاری به ۴۸ کودک خیابانی ارائه داده شده است.

سمائی با اشاره به اینکه یکم آبان سالروز ابلاغ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است گفت: یکی از مهم ترین موضوعات برآمده از این قانون فراهم شدن زمینه های بهتر مبحث فرزندخواندگی و بهره مندی کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر، دارای شرایط خاص نظیر بیماری و کم توانی از آغوش پر مهر و پر برکت خانواده هاست.

۳۰ هزار و ۳۰۸ هزار مددجو با معلولیت‌های مختلف جسمی، حرکتی، شنوایی، ضایعه نخاعی و از کارافتادگی از خدمات تخصصی و حمایتی بهزیستی این استان بهره مند هستند.

کد خبر 92821

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد