در رسانه| یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار کودک مازندرانی غربالگری بینایی شدند

ساری - ایرنا - مدیرکل بهزیستی مازندران، پیشگیری از معلولیت‌ها را مهم‌ترین خدمت این نهاد در حوزه اختلال بینایی دانست و گفت که در سال های اخیر یک میلیون و ۸۰۰ هزار کودک سه تا ۶ سال این استان غربالگری بینایی شدند.

فریبا بریمانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگا ایرنا افزود: از این تعداد، ۱۷ هزار کودک که به تنبلی چشم دچار هستند شناسایی شدند و با شناسایی ۶۳ هزار کودک دیگر که دارای سایر اختلالات بینایی بودند، به سطوح بالاتر برای مداخلات درمانی و دریافت خدمات مناسب معرفی شدند.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون یکهزار و ۵۱۱ قلم وسایل کمک بینایی بین این افراد توزیع شد و تلاش می شود تا وسایل کمک توانبخشی برای همه گروه‌های مختلف از جمله نابینایان تهیه و توزیع کنیم.

مدیرکل بهزیستی مازندران، شمار افراد دارای معلولیت زیرپوشش این نهاد حمایتی و خدماتی را در استان ۵۸ هزار نفر ذکرکرد و اظهار داشت: از این تعداد، هشت هزار و ۹۶ نفر دارای اختلالات بینایی بوده که پنج هزار و ۳۱۳ نفر مرد و بقیه زن هستند.

این مقام مسوول، با عنوان اینکه از مجموع افرادی که دچار اختلالات بینایی هستند، یکهزار و پنج نفر دارای معلولیت خیلی شدید بینایی هستند، خاطرنشان کرد: همچنین ۲ هزار و ۶۷۰ نفر دارای معلولیت شدید، ۲ هزار و ۶۶۷ نفر دارای معلولیت متوسط و یکهزار و ۷۵۴ نفر نیز دارای معلولیت خفیف بینایی هستند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه افراد دارای اختلالات بینایی در مجموع ۱۴ درصد جمعیت افراد دارای معلولیت زیر پوشش بهزیستی مازندران را تشکیل می دهند، گفت: در کشورمان بیش از ۲۲۰ هزار فرد دارای اختلالات بینایی از خدمات سازمان بهزیستی برخوردارند.

بریمانی، شمار افراد دارای مشکلات بینابی در جهان را حدود ۲۹۰ میلیون نفر ذکرکرد و افزود: یک پنجم این جمعیت نابینا و بقیه دارای اختلالات بینایی هستند.

وی، پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و بیان کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم که ۲۷ سال از زمان اجرای آن در کشور می گذرد، از برنامه های موفق سازمان بهزیستی در زمینه پیشگیری از اختلالات بینایی است.
این مقام مسوول با بیان اینکه با تشخیص به موقع تنبلی چشم و ارجاع به یا جراح با همراهی بهزیستی، بینایی این افراد حفظ می شود و قابل درمان است، تصریح کرد: مشاوره ژنتیک از برنامه های مهم سازمان بهزیستی برای پیشگیری و کاهش معلولیت است و انجام مشاوره ژنتیک در فرزند آوری سالم نقش موثری دارد.

بریمانی، پرداخت هزینه تحصیلی به ۴۸۱ دانشجوی معلول، پرداخت مستمری ماهانه به پنج هزار و ۷۵۶ نابینا، شناسایی یک‌هزار و ۶۶۴ نفر که از نظر بینایی دچار آسیب شدند را از جمله اقدامات بهزیستی مازندران در راستای خدمات رسانی به مددجویان زیرپوشش عنوان کرد.

وی بر لزوم مناسب سازی معابر عمومی برای حضور مستقل و فعال افراد نابینا و کم بینا در جامعه تاکید کرد و گفت که تحقق این امر فراهم کردن بسترهای اجتماعی مناسب و رفع موانع موجود است.

بهزیستی مازندران ۶۲ هزار معلول را زیرپوشش دارد و معلولان جسمی حرکتی با ۲۷ هزار نفر بیشترین تعداد معلولان زیر پوشش این نهاد حمایتی در استان را به خود اختصاص داده اند، این نهاد همچنین ۱۳ هزار معلول کم توان ذهنی، بیش از هفت هزار معلول نابینا و هفت هزار و ۴۳۰ معلول ناشنوا و کم شنوا، ۶ هزار و ۵۰۰ بیمار روانی مزمن و ۷۳۰ معلول صوت و گفتاری را در مازندران زیرپوشش دارد.

کد خبر 92444

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد