۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
در رسانه| اینجا تنها نور است

هنرمند روشندل زنجانی: سختی‌ها در هر راهی وجود دارد به ویژه قشر معلول دچار یک سری محدودیت‌ها هستند/دانشجوی روشندل زنجانی: فعالیت مشاوران روشندل و توان‌یاب در بهزیستی می‌تواند بیشتر از سایر افراد، در ایجاد انگیزه به معلولان موثر است/عضو هیات مدیره انجمن نابینایان استان: مشکلات پیش روی روشندلان زیاد است

 شاید مهم‌ترین جمله‌ای که بتواند حس این قشر را منعکس کند این است که از شما بخواهند آسمان را به یک فرد نابینا و روشندل تشریح و توصیف کنید. در این حالت است که می‌فهمیم برای درک شدن و فهمیدن شرایط این قشر باید گاهی خود را جای آنها بگذاریم تا بدانیم این افراد برای رسیدن به آرزوهایشان دو برابر ما باید تلاش کنند، یکی برای مقابله با مشکلاتی که جامعه برایشان دست و پا کرده است و دیگری تلاش برای تحقق خواسته‌ها و آرزوهایشان.

یکی از موضوعاتی که همواره در کنار نام توان‌یاب‌ها و افراد روشندل می‌آید مناسب‌سازی است، موضوعی که دارای دو بعد فیزیکی و فرهنگی است و هر دو بعد برای هموار کردن مسیر جامعه با شرایط برابر نیاز است. یک فرد توان یاب و روشن دل برای شناسایی و کشف استعدادهای خود باید از سوی جامعه پذیرفته شود، این پذیرفته شدن به معنای ترحم نیست، فرد توان یاب می‌خواهد تا وی را بدون معلولیت ببینند و در کنار تشویق به دلیل اقدامات خوب در کاستی‌ها نیز مورد انتقاد قرار دهند.

از سوی دیگر این فرد برای حضور در جامعه و رشد فردی و اجتماعی باید بتوانند در فضاهای عمومی چون مدرسه، آموزشگاه‌ها و غیره حضور داشته باشند تا نسبت به علایق خود اطلاع پیدا کرده و نسبت به پرورش دادن آن اقدام کنند که این موضوع منوط به مهیا بودن بستر فیزیکی جامعه برای حضور این قشر است.

۱۵ اکتبر در سطح جهان با عنوان عصای سفید نامگذاری شده است تا یادآوری این موضوع باشد که همه ما در مقابل این مناسب‌سازی مسئول هستیم و برای زندگی بهتر خود و دیگران باید حتی به اندازه یک گام به سمت بهبود شرایط کنونی حرکت کنیم.

زنجان ۲ هزار نابینا و کم بینا دارد

روح‌الله خدابنده‌لو سرپرست بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار فرد نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند، اظهار کرد: یک هزار و۷۶۳ نفر از این تعداد مستمری‌بگیر بوده و مابقی از سایر خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت دو انجمن مختص نابینایان و کم بینایان با هدف خدمت‌رسانی در زمینه فرهنگی، ورزشی، مددکاری، درمان و بهبود سطح آگاهی و ارتقای اعتماد به نفس این قشر بیان کرد: انجمن نابینایان زنجان، دارای ۵۰۰ عضو است و انجمن نابینایان کوشای خدابنده ۳۰۰ عضو دارد.

وی افزود: ۱۱۳ دانش‌آموز و ۲۹ دانشجوی تحت پوشش از خدمات تحصیل رایگان در دانشگاه آزاد و کمک هزینه تحصیلی در مدارس و سایر موسسات آموزشی بهره‌مند هستند.

خدابنده‌لو همچنین به فعالیت کتابخانه سپید زنجان با داشتن ۸ هزار جلد کتاب صوتی و نیز ۴۵۰ کتاب با خط بریل اشاره کرد و گفت: این مجموعه خدمات ویژه‌ای تحت عنوان پیک کتاب نیز به روشندلان ارائه می‌دهد.

سختی‌ها را با امید تحمل می‌کنیم

«هادی کرمی»؛ یکی از هنرمندان روشن دل استان زنجان است که در حوزه موسیقی فعالیت دارد، وی به صدای زنجان گفت: بنده در حوزه موسیقی، تولید، ترانه‌سرایی و همچنین خوانندگی فعالیت دارد.

این هنرمند روشن‌دل با اشاره به اینکه در سبک پاپ فعالیت دارم، گفت: بنده در سبک پاپ ترکی و فارسی فعالیت می‌کنم و در این راه از آموزش اساتید استانی و کشوری بهره‌مند شد.

وی با اشاره به اینکه سختی‌ها در هر راهی وجود دارد، اضافه کرد: به ویژه قشر معلول دچار یک سری محدودیت‌ها در مسیر رسیدن به اهداف خود است.

کرمی با اشاره به اینکه برای نمونه در زمان آموزش در زمینه ایاب و ذهاب و نبود نت‌های بریل سختی‌هایی را متحمل شده‌ام، عنوان کرد: اما با توجه به هدف و اعتماد به نفس در این راه گام برداشتم.

این هنرمند روشندل با اشاره به اینکه خود را در ابتدای راه می‌دانم، گفت: هنر به ویژه موسیقی دنیایی وسیع است .

وی با اشاره به اینکه از ۱۳۹۲ با اجرا روی سن کار خود را آغاز کردم، اضافه کرد: در کنار موسیقی تحصیلات آکادمی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم و تاکنون کنسرت‌های مختلفی داشتم.

کرمی همچنین به برنامه‌های آتی خود اشاره کرد و گفت: تلاش دارم از این نقطه به سمت بالاتر حرکت کنم.

دغدغه اشتغال برای روشندلان

«زهرا عالمی»؛ پذیرفته شده دانشگاه آزاد در رشته روانشناسی بالینی است از علایق خود و تلاشش برای رسیدن به آینده‌ای روشن به صدای زنجان گفته و اظهار کرد: از کودکی به ادامه تحصیل علاقه داشتم.

وی با اشاره به اینکه امروز در زمان تحصیل مشکلاتی از جمله شهریه به بنده استرس وارد می‌کند، گفت: به دلیل عدم پرداخت به موقع شهریه و عدم همکاری مسئولان نگرانی‌ها به ما وارد می‌شود.

این دانشجوی روشندل با اشاره به اینکه نیاز به همراهی و پشتیبانی برای آغاز به کار افرادی چون ما وجود دارد، گفت: با توجه به رشته تحصیلی خودم امیدواریم بهزیستی در زمینه اشتغال بنده همکاری داشته باشد.

عالمی تصریح کرد: فعالیت مشاوران روشندل و توان‌یاب چون من در مجموعه‌ها و زیرمجموعه‌های بهزیستی می‌تواند بیشتر از سایر افراد، در ایجاد انگیزه به معلولان موثر باشد.

این دانشجوی روشندل در پاسخ به سئوالی در مورد حس خود نسبت به شرایط خود گفت: اینجا تنها نور بوده، و امید در دل ما زنده است.

مشکلات پیش پای روشندلان

عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به مشکلات متعددی جامعه نابینایان و کم بینایان اظهار کرد: در کنار سایر مشکلات این قشر به صورت ویژه با مشکلات اقتصادی مواجه است.

«جلیل نصیری» با اشاره به نبود نگاه حمایتی به قشر نابینایانبیان کرد: حتی خانواده‌های این افراد نیز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پرداخت مستمری ناچیز بهزیستی نمی‌تواند کفاف امرار معاش این قشر را دهد، تاکید کرد: از سوی دیگر افزایش هزینه‌های درمانی خرید داروها و غیره مشکلات آنان را به مراتب افزایش می‌دهد.

عضو هیات مدیره انجمن نابینایان استان زنجان با بیان اینکه مهم‌ترین مشکلات این قشر مناسب سازی، اشتغال و نوع نگاه فرهنگی است، افزود: این قشر توانمندی‌های متعددی دارند اما نادیده گرفته می‌شود.

نصیری مقدم با اشاره به اینکه باید به این قشر فرصت رشد و پرواندن استعدادها داده شود، تصریح کرد: این موضوع در نخستین گام نیازمند تغییر نگاه جامعه به این افراد و پذیرفته شدن به عنوان افراد با توانایی خاص است.

منبع: پایگاه خبری صدای زنجان

کد خبر 92440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد