ژنتیک یک دانش تخصصی و مدرن  است

ناصر چاووشی با اشاره به ارزشمند بودن حوزه فعالیت ژنتیک، گفت: وقتی در مورد دانش ژنتیک و مشاوره ژنتیک صحبت می‌کنیم، صحبت از یک دانش و فن‌آوری تخصصی، مدرن و پیشرویی است که می‌تواند به پیشگیری ازبروز معلولیت‌ها کمک کند.

     به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، ناصر چاووشی ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی با اشاره به ارزشمند بودن حوزه فعالیت ژنتیک، گفت: وقتی در مورد دانش ژنتیک و مشاوره ژنتیک صحبت می‌کنیم، صحبت از یک دانش و فن‌آوری تخصصی، مدرن و پیشرویی است که می‌تواند به پیشگیری ازبروز معلولیت‌ها کمک کند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: بهزیستی استان اصفهان ۹۳ هزار فرد معلول را تحت پوشش بهزیستی دارد که از این تعداد ۲۹ هزار و ۳۰۰ نفر دارای معلولیت شدید و خیلی شدید است.

وی افزود: در عمل این گروه از افراد دارای معلولیت از کار و فعالیت بی‌بهره‌اند و به جای اینکه یک نیروی مولد برای اقتصاد کشور باشند به عنوان مددجوی بهزیستی  و تحت حمایت هستند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به پیشرفت کشور در عرصه ژنتیک اظهار کرد: مطالبه مداوم خبرنگاران و مردم چرایی حذف غربالگری ژنتیک است. در حال حاضر؛ سه هزار خانواده متقاضی فرزندخواندگی در سامانه ثبت شده‌اند اما این سوال مطرح است با توجه به این آمار چرا نمی‌توان شیرخوارگاه را از جمعیت خالی کرد.

چاووشی در پاسخ به این سوال خود گفت:  تعدادی از فرزندان مقیم شیرخوارگاه، دارای معلولیت هستند به همین دلیل از جانب همه خانواده‌ها متقاضی وجود ندارد، لذا ما نگران هستیم با حذف غربالگری تمام ظرفیت شیرخوارگاه به معلولین اختصاص پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه حذف غربالگری جنین مد نظر قانونگذار بوده که البته به آن نقد وارد هست اما این مساله از اهمیت مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و قبل از بارداری کم نمی‌کند لذا باید با اطلاع رسانی،  فرهنگسازی و شناسایی ظرفیت‌ها در بخش دولتی و غیردولتی این مهم انجام شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان  تاکید کرد: مهاجرت نخبگان، دغدغه دوم است؛ با توجه به مهاجرت نخبگان به هر علت دچار فقر ژنتیک و کشور در افق بلند مدت دچار ضرر می‌شود لذا با هم اندیشی و تعیین اقدامات راهبردی باید بر روی این مساله کار کرد.

به گزارش روابط عمومی، دهمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها به میزبانی استان اصفهان برگزار شد.

کد خبر 92371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد